KUIPERCOMPAGNONS

KuiperCompagnons wint Nieuwe Stad Prijs 2004 van Den Haag

PERSBERICHT
26 november 2004

KuiperCompagnons wint Nieuwe Stad Prijs 2004 van de Gemeente Den Haag voor het project 'Nieuw Spoorwijk'.

Wethouder Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Ontwikkeling, Marnix Norder, maakte donderdagavond 25 november bekend dat het project 'Nieuw Spoorwijk' de Nieuwe Stad Prijs 2004 toegekend krijgt. Het project is gerealiseerd onder leiding van architect en voormalig Rijksbouwmeester, Wytze Patijn, van KuiperCompagnons. Hij maakte ook het stedenbouwkundig plan in samenwerking met de Gemeente. De jury prijst in dit project de vlotte totstandkoming, de zorg voor kwaliteit, milieu en duurzaamheid en de sterke betrokkenheid van de wijkbewoners. De prijs, 10.000 euro, zal besteed worden aan de verdere verfraaiing van de wijk. KuiperCompagnons is bijzonder verheugd met de toekenning van deze prijs.

Stedenbouwkundig ontwerp
In samenwerking met de Dienst Stedelijke Ontwikkeling van de Gemeente Den Haag is door KuiperCompagnons in 1998 het stedenbouwkundig plan gemaakt. 'Nieuw Spoorwijk' is een project van stedelijke vernieuwing in een vooroorlogs woongebied. In dit plan is voorzien in de sloop van circa 1300 woningen en de nieuwbouw van circa 800 woningen.

Uitgangspunten architectonisch ontwerp
Na afronding van het stedenbouwkundig plan kreeg KuiperCompagnons in 2000 van Ceres Projecten uit Den Haag, de opdracht om de architectuur van fase 1 te realiseren met een totaal van 275 woningen. Onder leiding van Wytze Patijn is het ontwerp uitgevoerd door Laila Ghait, Lidka van Driel en Stijn van Tuijl. In het plan is gestreefd naar ruime, groene straatprofielen met voortuinen en openbare groenstroken. Zo is een bouwblok ontstaan met een groot evenwicht tussen eengezins- en etagewoningen met een ruime diversiteit aan woningtypologieën. Kenmerkend is de zorgvuldige aansluiting op de bestaande bebouwing.

Rustig en ingetogen tuinstad
De lange 280 m gebogen wand van vier lagen vormt de ruggengraat van het project. Hierin zijn het leeuwendeel van de appartementen opgenomen met daaronder een parkeergarage. Bovendien biedt deze wand beschutting tegen het geluid van de spoorbaan en het aangrenzend verkeer. Drie ruime poorten doorsnijden het appartementencomplex en monden uit in autovrije pleinen. Deze pleinen hebben een open verbinding met de stad en versterken op die manier het tuinstadkarakter van 'Nieuw Spoorwijk'. Bij de architectonische vormgeving is gekozen voor rustige en ingetogen gevels, overwegend opgetrokken uit rode baksteen

Juryverantwoording
Voor de jury vormden het positieve totstandkomingsproces en de impact van 'Nieuw Spoorwijk' op de vernieuwing van de wijk belangrijke elementen in de afweging. 'In het doorgaans moeizame proces van Stedelijke vernieuwing is de realisatie van Spoorwijk een oppepper van formaat. Het proces waarmee de vernieuwing van Spoorwijk is ingezet verdient alle lof! Hier is met veel acceptatie in de wijk in een redelijk hoog tempot een mijlpaal bereikt in de aanpak van Spoorwijk. De mate waarin architect en opdrachtgever op kwaliteit en detaillering hebben gelet verdient navolging bij soortgelijke woningcomplexen'.


---