26-11-2004
Range Rover Sport
De Range Rover Sport, een compleet nieuwe, sportieve SUV van Land
Rover, is de best presterende en best handelbare auto die de befaamde
4x4-producent ooit heeft gebouwd.
De topuitvoering wordt aangedreven door een 385 pk (287 kW) sterke
4,2-liter V8 benzinemotor met supercharger. De Range Rover Sport is
ontworpen om inspirerend-dynamische capaciteiten te combineren met
superieur comfort en raffinement.
De Range Rover Sport is een extra, vijfde model voor het merk Land
Rover, vertelt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. Hij
vormt onze entree tot de groeiende markt van sportieve SUVs, maar
onderscheidt zich duidelijk van al zijn rivalen. Wij zien de Range
Rover Sport als een minder nerveus, meer geraffineerd alternatief voor
bestaande sportieve SUVs. Hij is ideaal voor snel en comfortabel
afleggen van lange afstanden. Toch is hij ook exceptioneel capabel in
het terrein, waarbij hij betere all-terrain-capaciteiten biedt dan
welke concurrent dan ook. Net als alle Land Rover producten biedt hij
de grootste omvang van capaciteiten in zijn klasse.
Hij vormt ook een perfecte aanvulling op de Range Rover dé luxueuze
SUV. De Range Rover Sport is compacter en zal qua prijsstelling vallen
tussen de Discovery 3 en de Range Rover.
Het topmodel van de Range Rover Sport wordt aangedreven door een
speciaal ontwikkelde variant van Jaguars befaamde 4,2-liter
supercharged V8-motor. Deze levert een maximum vermogen van 385 pk
(287 kW) en een maximum koppel van 550 Nm goed voor een elektronisch
begrensde topsnelheid van 225 km/h. Alle vier de wielen worden
aangedreven via een zestraps intelligente automatische transmissie van
het merk ZF. Deze biedt onder meer een sport-programma en Land Rovers
toonaangevende CommandShift-systeem voor handmatig schakelen. De
tussenbak met hoge en lage gearing wordt elektronisch geschakeld.
De essentie van de Range Rover Sport werd voor het eerst geëtaleerd in
het bijzonder enthousiast ontvangen studiemodel Range Stormer. Deze
werd geïntroduceerd in januari 2004 op de North American International
Auto Show in Detroit.
De Range Rover Sport is één van de meest aërodynamische SUVs ter
wereld en combineert een zeer stromingsgunstige vormgeving met een
krachtige uitstraling, robuuste wielkasten, een aflopende daklijn en
een achterspoiler op de achterklep. Herkenbare Range Rover
styling-elementen zijn onder meer het zwevende dak (gecreëerd door
middel van de zwarte dakstijlen) en de in de voorspatborden
doorlopende motorkap. Maar omwille van een betere aërodynamica zijn de
bordessen op de voorste hoeken van de motorkap geëlimineerd en heeft
de voorruit een schuinere, snellere hoek gekregen.
De Range Rover Sport heeft een vijfdeurs-carrosserie, met een
aluminium achterklep uit één stuk, waarbij de achterruit apart kan
worden geopend voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte.
Vanbinnen is het een ruime, maar toch sportieve vijfzitter die zich
onderscheidt door het gebruik van premium materialen, inclusief leder,
hout en metallic-afwerkingen. De cockpit is ontworpen rond de
bestuurder, met een hoge en vloeiend gelijnde middenconsole, zodat de
bestuurder nagenoeg horizontaal naar de bedieningsorganen kan reiken,
in plaats van naar beneden. De stoelen zijn sportief en extra
ondersteunend.
Het is de beste rijders-auto die Land Rover ooit heeft gemaakt,
vervolgt Taylor. Hij biedt Land Rovers traditionele, hoge command
driving position, maar de cockpit is meer cocooning dan de norm is in
het SUV-segment. Wij geloven dat de nadruk op de rijbeleving de Range
Rover Sport tot een aantrekkelijke propositie zal maken voor die
mensen die thans luxueuze executive-modellen of sportievere SUVs
rijden. Daarbij spelen het totale raffinement en de ongeëvenaarde
omvang van zijn capaciteiten on- en off-road een beslissende rol.
Hoewel bij de ontwikkeling van de Range Rover Sport een grotere nadruk
lag op on-road-prestaties dan bij andere Land Rover modellen, is hij
ook exceptioneel competent op elk terrein. Zijn off-road-capaciteiten
worden nog versterkt door Land Rovers bijzonder effectieve Terrain
Response-systeem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Hierbij kan
de bestuurder via een draaiknop op de middenconsole kiezen uit vijf
terreinstanden. Terrain Response kiest vervolgens automatisch de meest
geschikte instellingen voor de vele geavanceerde elektronische
controle- en tractie-systemen van de auto inclusief rijhoogte,
motorrespons, afdalingsremregeling (HDC), elektronische vierwiel
tractieregeling en transmissie-standen.
Land Rovers nieuwe en unieke Integrated Body-frame-structuur, die werd
geïntroduceerd op de Discovery 3, is nu aangepast voor de Range Rover
Sport om het sportieve karakter van de auto te versterken. Dit omvat
een 14 cm kortere wielbasis (275 cm) voor een betere wendbaarheid. In
hoogte verstelbare luchtvering is standaard op alle modellen. De
wielophanging met double wishbones is ontworpen voor een sportief
rijgedrag en optimale handelbaarheid, vooral bij het nemen van
bochten. De besturing met snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging
biedt extra wendbaarheid bij lage snelheid en extra stabiliteit bij
rijden met hoge snelheid. Land Rovers nieuwe Dynamic Response-systeem
voelt bochtkrachten en optimaliseert de carrosseriebeheersing en de
handelbaarheid. Dynamic Response, dat zijn première beleeft op de
Range Rover Sport, is standaard op de supercharged-modellen en
optioneel op de andere uitvoeringen. Het systeem schakelt uit bij
off-road-rijden, ten behoeve van een grotere wiel-articulatie bij
zwaar all-terrain-rijden.
In overeenstemming met zijn positionering als rijders-auto werd de
afstemming van het onderstel van de Range Rover Sport voor een
belangrijk deel geperfectioneerd op het Nürburgring-circuit in
Duitsland. Daarnaast werd zowel on- als off-road het bekende, zware
Land Rover ontwikkelingsprogramma doorlopen.
Geavanceerde elektronische veiligheidssystemen zijn onder meer de
elektronische vierwiel tractieregeling (ETC), de noodstopbekrachtiging
(EBA) en de dynamische stabiliteitscontrole (DSC). Op de uitvoering
met supercharged V8-motor zorgen Brembo vierzuiger remklauwen aan de
voorwielen voor uitstekende remprestaties.
Naast de supercharged V8-motor voor het topmodel van de Range Rover
Sport zijn nog twee andere (eveneens uit Jaguar motoren ontwikkelde)
krachtbronnen beschikbaar: een atmosferische 4,4-liter V8 benzinemotor
met een vermogen van 295 pk (220 kW) en de geheel nieuwe 2,7-liter V6
turbodiesel. Alle motoren zijn uitgebreid ontwikkeld om te voldoen aan
Land Rovers zware eisen, inclusief verbeterde waterdichtheid ten
behoeve van waden, extra bescherming tegen stof, en de mogelijkheid om
onder de extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken te opereren die
bij extreem terreinrijden kunnen voorkomen.
Een zestraps automatische transmissie met sport-programma is
standaard, evenals een tussenbak met hoge en lage gearing. De
transmissie past zichzelf automatisch en intelligent aan de rijstijl
van de bestuurder aan. Het resultaat is nog meer rijplezier.
Praktische technologieën die beschikbaar zijn op de Range Rover Sport
zijn onder andere adaptieve cruise control (de eerste keer dat dit bij
Land Rover wordt toegepast), adaptieve verlichting met
Bi-Xenon-koplampen en de nieuwste generatie on- en off-road
satellietnavigatie. Verder zijn er hoogwaardige Harman/Kardon
audiosystemen en een DVD-systeem voor de achterpassagiers beschikbaar.
Deze laatste heeft twee hoge resolutie beeldschermen achterin de
hoofdsteunen van de voorstoelen.
De Range Rover Sport beleeft zijn wereldpremière in januari 2005 op de
North American International Automobile Show in Detroit. De verkoop in
Europa gaat voorjaar 2005 van start.
AutoRai