AutoRai

26-11-2004

Range Rover Sport

De Range Rover Sport, een compleet nieuwe, sportieve SUV van Land Rover, is de best presterende en best handelbare auto die de befaamde 4x4-producent ooit heeft gebouwd.

De topuitvoering wordt aangedreven door een 385 pk (287 kW) sterke 4,2-liter V8 benzinemotor met supercharger. De Range Rover Sport is ontworpen om inspirerend-dynamische capaciteiten te combineren met superieur comfort en raffinement.

De Range Rover Sport is een extra, vijfde model voor het merk Land Rover, vertelt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. Hij vormt onze entree tot de groeiende markt van sportieve SUVs, maar onderscheidt zich duidelijk van al zijn rivalen. Wij zien de Range Rover Sport als een minder nerveus, meer geraffineerd alternatief voor bestaande sportieve SUVs. Hij is ideaal voor snel en comfortabel afleggen van lange afstanden. Toch is hij ook exceptioneel capabel in het terrein, waarbij hij betere all-terrain-capaciteiten biedt dan welke concurrent dan ook. Net als alle Land Rover producten biedt hij de grootste omvang van capaciteiten in zijn klasse.

Hij vormt ook een perfecte aanvulling op de Range Rover dé luxueuze SUV. De Range Rover Sport is compacter en zal qua prijsstelling vallen tussen de Discovery 3 en de Range Rover.

Het topmodel van de Range Rover Sport wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde variant van Jaguars befaamde 4,2-liter supercharged V8-motor. Deze levert een maximum vermogen van 385 pk (287 kW) en een maximum koppel van 550 Nm goed voor een elektronisch begrensde topsnelheid van 225 km/h. Alle vier de wielen worden aangedreven via een zestraps intelligente automatische transmissie van het merk ZF. Deze biedt onder meer een sport-programma en Land Rovers toonaangevende CommandShift-systeem voor handmatig schakelen. De tussenbak met hoge en lage gearing wordt elektronisch geschakeld.

De essentie van de Range Rover Sport werd voor het eerst geëtaleerd in het bijzonder enthousiast ontvangen studiemodel Range Stormer. Deze werd geïntroduceerd in januari 2004 op de North American International Auto Show in Detroit.

De Range Rover Sport is één van de meest aërodynamische SUVs ter wereld en combineert een zeer stromingsgunstige vormgeving met een krachtige uitstraling, robuuste wielkasten, een aflopende daklijn en een achterspoiler op de achterklep. Herkenbare Range Rover styling-elementen zijn onder meer het zwevende dak (gecreëerd door middel van de zwarte dakstijlen) en de in de voorspatborden doorlopende motorkap. Maar omwille van een betere aërodynamica zijn de bordessen op de voorste hoeken van de motorkap geëlimineerd en heeft de voorruit een schuinere, snellere hoek gekregen.

De Range Rover Sport heeft een vijfdeurs-carrosserie, met een aluminium achterklep uit één stuk, waarbij de achterruit apart kan worden geopend voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte.

Vanbinnen is het een ruime, maar toch sportieve vijfzitter die zich onderscheidt door het gebruik van premium materialen, inclusief leder, hout en metallic-afwerkingen. De cockpit is ontworpen rond de bestuurder, met een hoge en vloeiend gelijnde middenconsole, zodat de bestuurder nagenoeg horizontaal naar de bedieningsorganen kan reiken, in plaats van naar beneden. De stoelen zijn sportief en extra ondersteunend.

Het is de beste rijders-auto die Land Rover ooit heeft gemaakt, vervolgt Taylor. Hij biedt Land Rovers traditionele, hoge command driving position, maar de cockpit is meer cocooning dan de norm is in het SUV-segment. Wij geloven dat de nadruk op de rijbeleving de Range Rover Sport tot een aantrekkelijke propositie zal maken voor die mensen die thans luxueuze executive-modellen of sportievere SUVs rijden. Daarbij spelen het totale raffinement en de ongeëvenaarde omvang van zijn capaciteiten on- en off-road een beslissende rol.

Hoewel bij de ontwikkeling van de Range Rover Sport een grotere nadruk lag op on-road-prestaties dan bij andere Land Rover modellen, is hij ook exceptioneel competent op elk terrein. Zijn off-road-capaciteiten worden nog versterkt door Land Rovers bijzonder effectieve Terrain Response-systeem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Hierbij kan de bestuurder via een draaiknop op de middenconsole kiezen uit vijf terreinstanden. Terrain Response kiest vervolgens automatisch de meest geschikte instellingen voor de vele geavanceerde elektronische controle- en tractie-systemen van de auto inclusief rijhoogte, motorrespons, afdalingsremregeling (HDC), elektronische vierwiel tractieregeling en transmissie-standen.

Land Rovers nieuwe en unieke Integrated Body-frame-structuur, die werd geïntroduceerd op de Discovery 3, is nu aangepast voor de Range Rover Sport om het sportieve karakter van de auto te versterken. Dit omvat een 14 cm kortere wielbasis (275 cm) voor een betere wendbaarheid. In hoogte verstelbare luchtvering is standaard op alle modellen. De wielophanging met double wishbones is ontworpen voor een sportief rijgedrag en optimale handelbaarheid, vooral bij het nemen van bochten. De besturing met snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging biedt extra wendbaarheid bij lage snelheid en extra stabiliteit bij rijden met hoge snelheid. Land Rovers nieuwe Dynamic Response-systeem voelt bochtkrachten en optimaliseert de carrosseriebeheersing en de handelbaarheid. Dynamic Response, dat zijn première beleeft op de Range Rover Sport, is standaard op de supercharged-modellen en optioneel op de andere uitvoeringen. Het systeem schakelt uit bij off-road-rijden, ten behoeve van een grotere wiel-articulatie bij zwaar all-terrain-rijden.

In overeenstemming met zijn positionering als rijders-auto werd de afstemming van het onderstel van de Range Rover Sport voor een belangrijk deel geperfectioneerd op het Nürburgring-circuit in Duitsland. Daarnaast werd zowel on- als off-road het bekende, zware Land Rover ontwikkelingsprogramma doorlopen.

Geavanceerde elektronische veiligheidssystemen zijn onder meer de elektronische vierwiel tractieregeling (ETC), de noodstopbekrachtiging (EBA) en de dynamische stabiliteitscontrole (DSC). Op de uitvoering met supercharged V8-motor zorgen Brembo vierzuiger remklauwen aan de voorwielen voor uitstekende remprestaties.

Naast de supercharged V8-motor voor het topmodel van de Range Rover Sport zijn nog twee andere (eveneens uit Jaguar motoren ontwikkelde) krachtbronnen beschikbaar: een atmosferische 4,4-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 295 pk (220 kW) en de geheel nieuwe 2,7-liter V6 turbodiesel. Alle motoren zijn uitgebreid ontwikkeld om te voldoen aan Land Rovers zware eisen, inclusief verbeterde waterdichtheid ten behoeve van waden, extra bescherming tegen stof, en de mogelijkheid om onder de extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken te opereren die bij extreem terreinrijden kunnen voorkomen.

Een zestraps automatische transmissie met sport-programma is standaard, evenals een tussenbak met hoge en lage gearing. De transmissie past zichzelf automatisch en intelligent aan de rijstijl van de bestuurder aan. Het resultaat is nog meer rijplezier.

Praktische technologieën die beschikbaar zijn op de Range Rover Sport zijn onder andere adaptieve cruise control (de eerste keer dat dit bij Land Rover wordt toegepast), adaptieve verlichting met Bi-Xenon-koplampen en de nieuwste generatie on- en off-road satellietnavigatie. Verder zijn er hoogwaardige Harman/Kardon audiosystemen en een DVD-systeem voor de achterpassagiers beschikbaar. Deze laatste heeft twee hoge resolutie beeldschermen achterin de hoofdsteunen van de voorstoelen.

De Range Rover Sport beleeft zijn wereldpremière in januari 2005 op de North American International Automobile Show in Detroit. De verkoop in Europa gaat voorjaar 2005 van start.