CREATIVE VENUE

Niet professioneel inkopen geldt als ernstig economisch delict

PERSBERICHT
Zoetermeer/ Waardenburg, 26 november 2004

Twintig bedrijven besparen ruim 500 miljoen euro; gemiddelde inkoopbesparing 9%
BESTUURDERS HEBBEN NOG TE WEINIG AANDACHT VOOR STRUCTURELE

INKOOPPROFESIONALITEIT

Niet professioneel inkopen zou moeten gelden als een ernstig 'economisch delict' dat de positie van een onderneming structureel ondermijnt en de aandeelhouders aantoonbaar benadeelt. Dat stelde NEVI, de Nederlandse Vereniging voor inkoopmanagement, vrijdag 26 november bij de presentatie van de tussenresultaten van haar programma 'Purchasing Excellence'. In het kader van dit programma stimuleerde NEVI de afgelopen drie jaar Nederlandse bedrijven om hun inkoopprofessionaliteit te verbeteren. Twintig hiervan zijn nauwkeurig gevolgd. Gezamenlijk tekenden zij een besparing op van meer dan euro 500 miljoen. De inkoopbesparing bleek gemiddeld 9%, los van reguliere inkoopvoordelen, en met nog ruim een jaar te gaan.

De bevindingen en conclusies zijn vastgelegd in de tussenrapportage 'Nederlandse bedrijven op weg naar Purchasing Excellence: waar een wil is, is een weg'(november 2004). Het uitgebreide boek is onder meer voorzien van zeer gedetailleerde cases en analyses.

'Het gaat slecht in het Nederlands bedrijfsleven, maar kennelijk nog niet slecht genoeg', aldus Purchasing Excellence programmadirecteur J.W. Ederveen. 'Want de goeden niet te na gesproken is er in veel bestuurskamers nog steeds geen 'sense of urgency' als het gaat om het inrichten van een erkelijk professioneel inkooptraject. Pas als er sprake is van uitslaande brand krijgt inkoop ineens aandacht, en blijken er enorme bedragen structureel bespaard te kunnen worden. En dat is geen wonder, gezien het feit dat voor veel bedrijven de inkoopquote zo'n 60 tot 80 procent van de omzet bedraagt.'

Het programma Purchasing Excellence maakt 'klip en klaar', aldus NEVI, dat veel bestuurders ten onrechte hun stuurvariabelen beperken door weinig tot geen aandacht te besteden aan de strategische inkoopdiscipline. Ederveen: 'Het programma toont aan dat ondernemingen veelal wel kennis hebben van de 'best practises' op inkoopgebied, maar die niet toepassen. Ook niet als daarmee op relatief eenvoudige wijze tientallen miljoenen euro's kunnen worden bespaard.'

'Economische delicten'
NEVI kenmerkt de gemiste kansen stellig als 'economische delicten' die de concurrentiekracht van de onderneming en de waarde voor de aandeelhouder ondermijnen. Ederveen: 'De innovatiekracht van toeleveranciers niet optimaal benutten. Onvoldoende oog hebben voor de voordelen van standaardisatie. De marktintelligentie aan de inkoopzijde niet inrichten. De operationele capaciteiten van potentiële leveranciers onbenut laten, met name op terreinen die niet-strategisch zijn voor het eigen bedrijf. Het niet bundelen van min of meer identieke inkoopbehoeften in de verschillende business units. Allemaal zaken die een Raad van Bestuur en een Raad van Commissarissen zich zouden moeten aantrekken.'

Lange adem
Het door NEVI gesubsidieerde programma Purchasing Excellence eindigt formeel in het voorjaar van 2006. 'Maar daar eindigt de missie van NEVI niet', zegt Ederveen. 'De bedrijven die we nu stimuleren hebben zich gemanifesteerd als de 'front runners' in de markt. NEVI is samen met een aantal toonaangevende consultants druk op zoek naar 'volgers'. De recente resultaten helpen daarbij.'
Probleem is volgens Ederveen vooral de lange adem die een structureel inkoopprogramma vereist. 'Afhankelijk van het startpunt blijken bedrijven zeker twee jaar nodig te hebben om een inkoopproject af te ronden, en soms redden ze het daar niet in. Het is een intensief traject dat continue aandacht vraagt van het management. Wel moet in gedachten worden gehouden dat verschillende projecten parallel kunnen lopen. Hoe dan ook, zo'n 10 tot 15% kostenreductie op het onderhanden inkooppakket, bovenop de normale inkoopvoordelen, is na twee jaar geen uitzondering. De betrokken CEO's van de bedrijven die we gevolgd hebben, zijn het dan ook snel met mij eens dat dit één van hun meest rendabele investeringen is geweest.'

Programma Purchasing Excellence
Het Programma Purchasing Excellence van NEVI onderscheidt verschillende projecten: (1) de globale benchmark-studie; (2) specifieke inkoopassesments (3) realiseren van besparingen door training en workshops; en (4) brede verspreiding via onderwijs, consultancy en media. Een aantal van de projecten wordt door NEVI gesponsord. De hoogte van deze sponsoring varieert van 50-100% per projectfase en wordt in sommige projecten gerelateerd aan de inkoopwaarde van de betrokken deelnemer. NEVI trekt tot en met 2005 circa 2,3 miljoen Euro uit voor het programma Purchasing Excellence. Hiermee onderstreept zij de waarde die zij hecht aan het verder professionaliseren van de inkoopprocessen, de strategische positie ervan en de bottom-line effecten die gepaard gaan met deze professionaliseringsslag.

De tussenstand na drie jaar Purchasing Excellence is vastgelegd in het boek 'Waar een wil is, is een weg' en evenals meer informatie over het programma verkrijgbaar bij het Programmabureau Purchasing Excellence. Tevens meer informatie op www.purchasingexcellence.nl en de website www.nevi.nl.