CREATIVE VENUE
Niet professioneel inkopen geldt als ernstig economisch delict
PERSBERICHT
Zoetermeer/ Waardenburg, 26 november 2004
Twintig bedrijven besparen ruim 500 miljoen euro; gemiddelde
inkoopbesparing 9%
BESTUURDERS HEBBEN NOG TE WEINIG AANDACHT VOOR STRUCTURELE
INKOOPPROFESIONALITEIT
Niet professioneel inkopen zou moeten gelden als een ernstig
'economisch delict' dat de positie van een onderneming structureel
ondermijnt en de aandeelhouders aantoonbaar benadeelt. Dat stelde
NEVI, de Nederlandse Vereniging voor inkoopmanagement, vrijdag 26
november bij de presentatie van de tussenresultaten van haar programma
'Purchasing Excellence'. In het kader van dit programma stimuleerde
NEVI de afgelopen drie jaar Nederlandse bedrijven om hun
inkoopprofessionaliteit te verbeteren. Twintig hiervan zijn nauwkeurig
gevolgd. Gezamenlijk tekenden zij een besparing op van meer dan euro
500 miljoen. De inkoopbesparing bleek gemiddeld 9%, los van reguliere
inkoopvoordelen, en met nog ruim een jaar te gaan.
De bevindingen en conclusies zijn vastgelegd in de tussenrapportage
'Nederlandse bedrijven op weg naar Purchasing Excellence: waar een wil
is, is een weg'(november 2004). Het uitgebreide boek is onder meer
voorzien van zeer gedetailleerde cases en analyses.
'Het gaat slecht in het Nederlands bedrijfsleven, maar kennelijk nog
niet slecht genoeg', aldus Purchasing Excellence programmadirecteur
J.W. Ederveen. 'Want de goeden niet te na gesproken is er in veel
bestuurskamers nog steeds geen 'sense of urgency' als het gaat om het
inrichten van een erkelijk professioneel inkooptraject. Pas als er
sprake is van uitslaande brand krijgt inkoop ineens aandacht, en
blijken er enorme bedragen structureel bespaard te kunnen worden. En
dat is geen wonder, gezien het feit dat voor veel bedrijven de
inkoopquote zo'n 60 tot 80 procent van de omzet bedraagt.'
Het programma Purchasing Excellence maakt 'klip en klaar', aldus NEVI,
dat veel bestuurders ten onrechte hun stuurvariabelen beperken door
weinig tot geen aandacht te besteden aan de strategische
inkoopdiscipline. Ederveen: 'Het programma toont aan dat ondernemingen
veelal wel kennis hebben van de 'best practises' op inkoopgebied, maar
die niet toepassen. Ook niet als daarmee op relatief eenvoudige wijze
tientallen miljoenen euro's kunnen worden bespaard.'
'Economische delicten'
NEVI kenmerkt de gemiste kansen stellig als 'economische delicten' die
de concurrentiekracht van de onderneming en de waarde voor de
aandeelhouder ondermijnen. Ederveen: 'De innovatiekracht van
toeleveranciers niet optimaal benutten. Onvoldoende oog hebben voor de
voordelen van standaardisatie. De marktintelligentie aan de
inkoopzijde niet inrichten. De operationele capaciteiten van
potentiële leveranciers onbenut laten, met name op terreinen die
niet-strategisch zijn voor het eigen bedrijf. Het niet bundelen van
min of meer identieke inkoopbehoeften in de verschillende business
units. Allemaal zaken die een Raad van Bestuur en een Raad van
Commissarissen zich zouden moeten aantrekken.'
Lange adem
Het door NEVI gesubsidieerde programma Purchasing Excellence eindigt
formeel in het voorjaar van 2006. 'Maar daar eindigt de missie van
NEVI niet', zegt Ederveen. 'De bedrijven die we nu stimuleren hebben
zich gemanifesteerd als de 'front runners' in de markt. NEVI is samen
met een aantal toonaangevende consultants druk op zoek naar 'volgers'.
De recente resultaten helpen daarbij.'
Probleem is volgens Ederveen vooral de lange adem die een structureel
inkoopprogramma vereist. 'Afhankelijk van het startpunt blijken
bedrijven zeker twee jaar nodig te hebben om een inkoopproject af te
ronden, en soms redden ze het daar niet in. Het is een intensief
traject dat continue aandacht vraagt van het management. Wel moet in
gedachten worden gehouden dat verschillende projecten parallel kunnen
lopen. Hoe dan ook, zo'n 10 tot 15% kostenreductie op het onderhanden
inkooppakket, bovenop de normale inkoopvoordelen, is na twee jaar geen
uitzondering. De betrokken CEO's van de bedrijven die we gevolgd
hebben, zijn het dan ook snel met mij eens dat dit één van hun meest
rendabele investeringen is geweest.'
Programma Purchasing Excellence
Het Programma Purchasing Excellence van NEVI onderscheidt
verschillende projecten: (1) de globale benchmark-studie; (2)
specifieke inkoopassesments (3) realiseren van besparingen door
training en workshops; en (4) brede verspreiding via onderwijs,
consultancy en media. Een aantal van de projecten wordt door NEVI
gesponsord. De hoogte van deze sponsoring varieert van 50-100% per
projectfase en wordt in sommige projecten gerelateerd aan de
inkoopwaarde van de betrokken deelnemer. NEVI trekt tot en met 2005
circa 2,3 miljoen Euro uit voor het programma Purchasing Excellence.
Hiermee onderstreept zij de waarde die zij hecht aan het verder
professionaliseren van de inkoopprocessen, de strategische positie
ervan en de bottom-line effecten die gepaard gaan met deze
professionaliseringsslag.
De tussenstand na drie jaar Purchasing Excellence is vastgelegd in het
boek 'Waar een wil is, is een weg' en evenals meer informatie over het
programma verkrijgbaar bij het Programmabureau Purchasing Excellence.
Tevens meer informatie op www.purchasingexcellence.nl en de website
www.nevi.nl.