Tentoonstelling Leo Franssen
Over Leo Franssen (1905 - 1990)
Leo Franssen stamt uit een cultureel geëngageerde familie. Hij is de
zoon van de bekende neogotische architect Caspar Franssen en van
Leonie Guillaume. Haar familie speelt een belangrijke rol in de
geschiedenis van de Koninklijke Harmonie Roermond.
In 1932 begint Leo Franssen zijn studie aan de Koninklijke Academie
voor Beeldende Kunsten te Brussel. Guillaume van Strijdonck is er zijn
leermeester. Joep Nicolas ontdekt het talent van Franssen in 1930 en
brengt dat onder de aandacht van het publiek. De twee raken bevriend
en blijven dit.
De meest geschilderde 'dame nature' was Leo's eigen vrouw Lily
Franssen - Sampers, die op meer dan 100 doeken te zien is. Zij is dan
ook zijn favoriete model.
Het werk van Leo Franssen
In 'Spiegel van Roermond 2005', die op 9 december verschijnt, staat
een artikel van Wim Schulpen over deze Roermondse schilder. Schulpen
over de schilderkunst van Franssen: 'Met de dood van de Roermondse
kunstschilder Leo Franssen verloor Limburg in 1990 de laatste
postimpressionist van naam. Zijn debuutexpositie, in 1935 in Den Haag,
bezorgde hem al meteen landelijke bekendheid en waardering. De naakten
die hij schilderde waren sensueel en onverbloemd, zijn stillevens
plastisch en harmonieus van tint, zijn landschappen een explosie van
uitbundige penseelstreken. Van experimenten moest hij niets hebben.
Schilderkunst was voor hem 'gefluister' geen 'gebral'. Tot aan zijn
dood op 85-jarige leeftijd bleef Leo Franssen het impressionisme
trouw, zonder een epigoon van zichzelf te zijn geworden.'
'Franssen hield vast aan zijn geliefde thema's: stillevens,
landschappen, stadsgezichten en naakten.'
Jules Kockelkoren over Leo Franssen in de Maas- en Roerpost 1956: 'Leo
Franssen is een kunstenaar met een uitgesproken schilderskarakter, die
het niet zoekt in boeiende tekening, doch alles in de kleur en de
penseelstreek oplost. Zijn stillevens met de donkere fonds, met het
harmonieus en voornaam samenspel der kleuren, in feilloos gebouwde
plans zich verliezend in het verhulde interieurlicht met zijn verstild
clair-obscur, doen een Leo Franssen herkennen uit duizenden. Men kan
stellen dat in het werk van Franssen tot nu toe een voortdurende
opgaande lijn is gebleven: een steeds grotere beheersing tot zuiver
picturale waarden.'
Publicatiedatum: 25.11.2004 Bijgewerkt: 26.11.2004
Gemeente Roermond