26-11-2004
SEAT Altea succesvol in de euro NCAP Veiligheidstesten
De SEAT Altea heeft uitstekende scores behaald bij de strenge
crashtests die worden uitgevoerd door de prestigieuze Euro
NCAP-organisatie.
Vijf sterren voor de veiligheid van de inzittenden, vier sterren voor
de veiligheid van kinderen en drie sterren voor voetgangersveiligheid.
De resultaten verlenen de Altea een unieke positie in het Midi
MPV-segment.
De nieuwe SEAT Toledo, die in dezelfde lijn als de Altea is
ontwikkeld, zou vergelijkbare scores hebben behaald bij de testen
omdat de structuur en veiligheidsvoorzieningen gelijk zijn aan die van
de Altea.
Na het vernemen van deze resultaten zei Dr. Andreas Schleef, President
van SEAT: Bij SEAT werken we continu om maximale veiligheid aan te
kunnen bieden. Veiligheid is geen extra dat wordt ontwikkeld voor
marktsucces. Het is een verplichting die we als autofabrikant hebben:
elke SEAT moet maximale veiligheid bieden aan inzittenden zowel
volwassenen als kinderen, maar ook aan voetgangers.
De Altea is ontworpen en ontwikkeld door ingenieurs en
gespecialiseerde technici van het SEAT Technical Centre dat zich dicht
bij de Martorell fabriek (bij Barcelona) bevindt. Deze fabriek is de
enige die Alteas produceert.
Met deze uitstekende resultaten laat de Altea zien dat de nieuwe
designrichting van SEAT ook staat voor optimale veiligheid.
Een uniek resultaat binnen het segment
De categorieën waarvoor Euro NCAP punten toekent zijn veiligheid van
inzittenden (klassering van frontale en zijdelingse impact),
veiligheid van kinderen en voetgangersveiligheid. In deze drie kwam de
Altea uitstekend voor de dag met de volgende resultaten:
Veiligheid inzittenden ***** (5 sterren bij een maximum van 5)
Veiligheid van kinderen **** (4 sterren bij een maximum van 5)
Voetgangersveiligheid *** (3 sterren bij een maximum van 4)
Van alle sterklasseringen die de Altea kreeg, is vooral de
veiligheidswaardering voor de voetgangers opmerkelijk: met een score
van 22 punten en 3 sterren plaatst deze SEAT zich in de top van zijn
segment.
Mario Hurtado, verantwoordelijk voor passieve veiligheid bij SEAT
benadrukt dat de door de Altea behaalde resultaten het gevolg zijn van
de verplichting die we onszelf hebben opgelegd om maximale veiligheid
voor al onze autos te garanderen. Hurtado voegt daar aan toe dat de
inspanningen die het SEAT Technical Centre heeft verricht bij het
ontwikkelingsproces, ons in staat hebben gesteld de Altea een unieke
positie binnen zijn segment te geven.
Veiligheid van inzittenden: vijf sterren
De Altea is beoordeeld bij drie verschillende testen: frontale
aanrijding (front impact test), zijdelingse aanrijding met een
vervormbare barrière (side impact test) en een zijdelingse aanrijding
tegen een vast object (pole test). Het resultaat: vijf sterren, de
hoogst haalbare score.
Voor de testen maakt Euro NCAP gebruik van modellen met de wettelijk
voorgeschreven minimum veiligheidsuitrusting. In het geval van de
Altea koos men de 1.6 Reference die standaard beschikt over airbags
voor bestuurder en passagier, sidebags en gordijnbags en over
veiligheidsgordels vóór met pyrotechnische spanners,
veiligheidsgordels achter met gordelkrachtbegrenzer en een
gordelverklikkerlampje aan bestuurderszijde.
De Altea behaalde 14 van de maximaal 16 punten bij de front impact
test die inhoudt dat de auto met 64 kilometer per uur tegen een
vervormbaar obstakel rijdt. Dit obstakel omvat niet meer dan 40%
wagenbreedte.
Bij de zijdelingse aanrijding tegen een vervormbaar object behaalde de
Altea de maximale score: van 16 punten waarbij de hoofdbescherming als
groen werd geklasseerd ofwel, de best mogelijke bescherming die een
auto aan zijn inzittenden kan bieden. Bij deze test wordt een kar met
een vervormbaar front met 50 kilometer per uur tegen de zijkant van de
auto gereden.
Ten slotte behaalde de Altea het maximale aantal van twee punten bij
de zijdelingse aanrijding tegen een vast object . Bij deze test wordt
een zijdelingse aanrijding tegen een boom gesimuleerd. De snelheid van
de auto bij deze test bedraagt 29 km/h.
Al met al komt het totaal aantal punten op 33 en dat staat voor 5
sterren in het Euro NCAP onderzoeksprogramma naar veiligheid voor
inzittenden.
Veiligheid voor kinderen: vier sterren
SEAT houdt zich ook bezig met de veiligheid van de jongste passagiers.
In dit opzicht is het de Altea, getuige de Euro NCAP-crashtesten,
gelukt om zich tussen de modellen te scharen die de beste bescherming
aan kinderen biedt.
Dit gegeven, plus de veiligheidsvoorzieningen voor kinderen, het
gebruiksgemak van het Isofix-systeem voor kinderzitjes achterin én de
viersterren-klassering betekent dat de Altea één van de beste autos is
als het gaat om veiligheid van kinderen.
Voetgangersveiligheid: 3 sterren
Bij de voetgangers impact test worden elementen gebruikt om
lichaamsdelen van het menselijk lichaam (hoofd, heupen, benen etc.) na
te bootsen.
Dankzij de minutieuze vormgeving van het front, behaalde de Altea 22
van maximaal 36 punten en daarmee een 3-sterren klassering. Dit
buitengewone resultaat brengt de Altea aan kop in zijn segment -het is
een van de autos die de best mogelijke voetgangersbescherming biedt.
In dat opzicht zijn de in de A-stijl verborgen rechtopstaande
ruitenwisserbladen vermeldenswaardig. Daardoor verminderen ze het
aantal hoofdverwondingen die voetgangers kunnen oplopen bij een
aanrijding aanzienlijk.
De Midi MPV modellen bij de Euro NCAP-testen
Rekening houdend met het aantal sterren die de diverse modellen bij
deze drie disciplines van de Euro NCAP-testen hebben behaald, staat de
Altea aan kop in dit segment doordat hij als eerste model 5 sterren
voor de veiligheid van inzittenden combineert met vier sterren voor de
veiligheid van kinderen en 3 sterren voor voetgangersveiligheid.
AutoRai