AutoRai

26-11-2004

SEAT Altea succesvol in de euro NCAP Veiligheidstesten

De SEAT Altea heeft uitstekende scores behaald bij de strenge crashtests die worden uitgevoerd door de prestigieuze Euro NCAP-organisatie.

Vijf sterren voor de veiligheid van de inzittenden, vier sterren voor de veiligheid van kinderen en drie sterren voor voetgangersveiligheid. De resultaten verlenen de Altea een unieke positie in het Midi MPV-segment.
De nieuwe SEAT Toledo, die in dezelfde lijn als de Altea is ontwikkeld, zou vergelijkbare scores hebben behaald bij de testen omdat de structuur en veiligheidsvoorzieningen gelijk zijn aan die van de Altea.
Na het vernemen van deze resultaten zei Dr. Andreas Schleef, President van SEAT: Bij SEAT werken we continu om maximale veiligheid aan te kunnen bieden. Veiligheid is geen extra dat wordt ontwikkeld voor marktsucces. Het is een verplichting die we als autofabrikant hebben: elke SEAT moet maximale veiligheid bieden aan inzittenden zowel volwassenen als kinderen, maar ook aan voetgangers. De Altea is ontworpen en ontwikkeld door ingenieurs en gespecialiseerde technici van het SEAT Technical Centre dat zich dicht bij de Martorell fabriek (bij Barcelona) bevindt. Deze fabriek is de enige die Alteas produceert.
Met deze uitstekende resultaten laat de Altea zien dat de nieuwe designrichting van SEAT ook staat voor optimale veiligheid.

Een uniek resultaat binnen het segment
De categorieën waarvoor Euro NCAP punten toekent zijn veiligheid van inzittenden (klassering van frontale en zijdelingse impact), veiligheid van kinderen en voetgangersveiligheid. In deze drie kwam de Altea uitstekend voor de dag met de volgende resultaten:

Veiligheid inzittenden ***** (5 sterren bij een maximum van 5)

Veiligheid van kinderen **** (4 sterren bij een maximum van 5)

Voetgangersveiligheid *** (3 sterren bij een maximum van 4)

Van alle sterklasseringen die de Altea kreeg, is vooral de veiligheidswaardering voor de voetgangers opmerkelijk: met een score van 22 punten en 3 sterren plaatst deze SEAT zich in de top van zijn segment.
Mario Hurtado, verantwoordelijk voor passieve veiligheid bij SEAT benadrukt dat de door de Altea behaalde resultaten het gevolg zijn van de verplichting die we onszelf hebben opgelegd om maximale veiligheid voor al onze autos te garanderen. Hurtado voegt daar aan toe dat de inspanningen die het SEAT Technical Centre heeft verricht bij het ontwikkelingsproces, ons in staat hebben gesteld de Altea een unieke positie binnen zijn segment te geven.

Veiligheid van inzittenden: vijf sterren
De Altea is beoordeeld bij drie verschillende testen: frontale aanrijding (front impact test), zijdelingse aanrijding met een vervormbare barrière (side impact test) en een zijdelingse aanrijding tegen een vast object (pole test). Het resultaat: vijf sterren, de hoogst haalbare score.
Voor de testen maakt Euro NCAP gebruik van modellen met de wettelijk voorgeschreven minimum veiligheidsuitrusting. In het geval van de Altea koos men de 1.6 Reference die standaard beschikt over airbags voor bestuurder en passagier, sidebags en gordijnbags en over veiligheidsgordels vóór met pyrotechnische spanners, veiligheidsgordels achter met gordelkrachtbegrenzer en een gordelverklikkerlampje aan bestuurderszijde.
De Altea behaalde 14 van de maximaal 16 punten bij de front impact test die inhoudt dat de auto met 64 kilometer per uur tegen een vervormbaar obstakel rijdt. Dit obstakel omvat niet meer dan 40% wagenbreedte.
Bij de zijdelingse aanrijding tegen een vervormbaar object behaalde de Altea de maximale score: van 16 punten waarbij de hoofdbescherming als groen werd geklasseerd ofwel, de best mogelijke bescherming die een auto aan zijn inzittenden kan bieden. Bij deze test wordt een kar met een vervormbaar front met 50 kilometer per uur tegen de zijkant van de auto gereden.
Ten slotte behaalde de Altea het maximale aantal van twee punten bij de zijdelingse aanrijding tegen een vast object . Bij deze test wordt een zijdelingse aanrijding tegen een boom gesimuleerd. De snelheid van de auto bij deze test bedraagt 29 km/h.
Al met al komt het totaal aantal punten op 33 en dat staat voor 5 sterren in het Euro NCAP onderzoeksprogramma naar veiligheid voor inzittenden.

Veiligheid voor kinderen: vier sterren
SEAT houdt zich ook bezig met de veiligheid van de jongste passagiers. In dit opzicht is het de Altea, getuige de Euro NCAP-crashtesten, gelukt om zich tussen de modellen te scharen die de beste bescherming aan kinderen biedt.
Dit gegeven, plus de veiligheidsvoorzieningen voor kinderen, het gebruiksgemak van het Isofix-systeem voor kinderzitjes achterin én de viersterren-klassering betekent dat de Altea één van de beste autos is als het gaat om veiligheid van kinderen.

Voetgangersveiligheid: 3 sterren
Bij de voetgangers impact test worden elementen gebruikt om lichaamsdelen van het menselijk lichaam (hoofd, heupen, benen etc.) na te bootsen.
Dankzij de minutieuze vormgeving van het front, behaalde de Altea 22 van maximaal 36 punten en daarmee een 3-sterren klassering. Dit buitengewone resultaat brengt de Altea aan kop in zijn segment -het is een van de autos die de best mogelijke voetgangersbescherming biedt. In dat opzicht zijn de in de A-stijl verborgen rechtopstaande ruitenwisserbladen vermeldenswaardig. Daardoor verminderen ze het aantal hoofdverwondingen die voetgangers kunnen oplopen bij een aanrijding aanzienlijk.

De Midi MPV modellen bij de Euro NCAP-testen
Rekening houdend met het aantal sterren die de diverse modellen bij deze drie disciplines van de Euro NCAP-testen hebben behaald, staat de Altea aan kop in dit segment doordat hij als eerste model 5 sterren voor de veiligheid van inzittenden combineert met vier sterren voor de veiligheid van kinderen en 3 sterren voor voetgangersveiligheid.