Grote onderwijsverbetering bij artsenopleiding VUmc
Door het volgen van contextgebonden onderwijs in de farmacotherapie
hebben vierdejaarsstudenten geneeskunde het niveau van zesdejaars die
niet deze vorm van onderwijs hebben gehad. Dit concludeert Joke
Vollebregt in haar promotieonderzoek aan het VU medisch centrum
Amsterdam. Vollebregt is de eerste promovendus bij het VUmc binnen het
medisch onderwijs. De promotie vindt plaats op vrijdag 26 november
a.s.
Tussen 1998 en 2001 voerde de faculteit Geneeskunde van het VU medisch
centrum een context-gebonden onderwijsprogramma farmacotherapie in
voor de doctoraalfase. De onderwijsmethode berust op vier principes:
* leren in de setting van de toekomstige beroepsuitoefening
(bijvoorbeeld spreekuur);
* direct feedback krijgen op de consultvoering;
* ervaring opbouwen door herhaling en eigen verantwoordelijkheid
voor verdieping
* en het bijspijkeren van ontbrekende kennis.
Op deze manier verwerven studenten geneesmiddelkennis in combinatie
met de toepassing van die kennis. Na invoering bleek dat de
geneesmiddelkennis, de rationaliteit van de geneesmiddelkeuze en het
niveau van de patiëntcommunicatie bij tweede- tot vierdejaars
studenten steeg als gevolg van dit programma. Het niveau van de
vierdejaars studenten tijdens de toets is vergelijkbaar met dat van
eerder geteste zesdejaars studenten aan het eind van hun
co-assistenschappen die geen contextgebonden onderwijs hadden gevolgd.
Dit resultaat werd bereikt met een relatief geringe studiebelasting en
een maximum aan waardering door de studenten. Het onderzoek maakte
deel uit van een project ter verbetering van het
farmacotherapie-onderwijs. Dit project werd o.a. gestart op basis van
bevindingen van de eerste Onderwijsvisitatie dat het
farmacotherapie-onderwijs op de faculteiten Geneeskunde verbetering
behoefde.
VU Medisch Centrum