Afstudeeronderzoek naar e-cinema
Filmdigitalisering leidt tot 'live'-bioscoop en realisme
Ruim honderd jaar na de geboorte van cinema, gaat de film digitaal.
Aan de hand van een analogie tussen de huidige digitalisering en de
intrede van de geluidsfilm eind jaren twintig voorspelt de Tilburgse
letteren-studente Zarina Kadirbaks de terugkeer van live evenementen
in de bioscoop en meer realisme in de film. Kadirbaks studeert af op
vrijdag 26 november.
In de zomer van 1999 vond de eerste digitale vertoning van een
Hollywood-film plaats. George Lucas Star Wars: Episode I - The Phantom
Menace werd digitaal vertoond in vier bioscopen in Los Angeles en New
York. Maar sindsdien beperkt de digitale cinema zich tot
bioscoopreclame en filmhuisfilms. Het merendeel van de bioscopen
beschikt namelijk nog niet over de benodigde apparatuur. Het
Nederlandse DocuZone is één van de digitale projecten.
Letteren-studente Zarina Kadirbaks trekt in haar afstudeerwerk
parallellen tussen de introductie van de geluidsfilm eind jaren
twintig van de vorige eeuw en de huidige digitalisering. Haar
uitgangspunt is dat de geschiedenis zich herhaalt en dat men van het
verleden kan leren. De geluidsfilm zorgde ervoor dat acteurs een stem
kregen. Digitalisering betekent het einde van celluloid. Het is
duidelijk dat deze twee ontwikkelingen in technologisch opzicht
mijlpalen in de filmgeschiedenis zijn, die gevolgen hebben voor de
status van distributeurs, producenten en exploitanten. De geluidsfilm
beperkte de internationale distributie van films, digitalisering
bevordert deze juist. Beide technologieën bevorderen wel de productie
van nationale films.
Digitalisering betekent een snelle en goedkope pre-productie,
productie en post-productie van films. Voor distributeurs betekent
digitalisering een kostenbesparing tot maar liefst 80-90%. Maar
doordat digitale films makkelijker, sneller en goedkoper te
verspreiden zijn, is het een optie dat producenten hun films
rechtstreeks aan exploitanten zullen aanbieden. Kadirbaks twijfelt
eraan of dit zal gebeuren; zij hebben goede contacten en een eigen
selectie maken uit het enorme aanbod is een hele klus. Wel kunnen er
nieuwe distributeurs op de markt komen die geen films verhuren, maar
speciale evenementen, zoals rechtstreekse sport- en muziekevenementen
of educatieve evenementen: 'other digital stuff' of kortweg ODS
genaamd. Hiermee zou het live-karakter van de cinema, dat juist
verdween bij de introductie van de geluidsfilm, weer terug kunnen
keren.
Kip en ei
Kadirbaks signaleert dat net als bij de introductie van de geluidsfilm
exploitanten terughoudend zijn met de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Er is sprake van een soort kip-ei situatie.
Exploitanten wagen zich niet aan nieuwe apparatuur omdat het aanbod
klein is; producenten maken geen digitale producten omdat de
afzetmarkt klein is. Duidelijke standaarden zouden exploitanten over
de streep kunnen trekken, maar de filmindustrie discussieert hier al
enkele jaren over. De verwachting is dat het nog zeker tien jaar duurt
voordat de reguliere bioscopen digitaal werken.
Op grond van de analogie tussen de geluidsfilm en digitalisering
voorspelt Kadirbaks ook een effect op de programmering en de inhoud
van films. Interactieve films en ODS zijn mogelijke nieuwe genres.
Verder maakt de veel kleinere camera een nauw contact tussen acteur en
cameraman mogelijk, waardoor het spel realistischer wordt. Daarnaast
maakt digitalisering ondertiteling stukken goedkoper waardoor
buitenlandse films makkelijker en sneller hun weg zullen vinden naar
de bioscopen.
Noot voor de pers
Drs. Zarina Kadirbaks studeert op vrijdag 26 november af bij de
Faculteit der Letteren in de richting Bedrijfscommunicatie en Digitale
Media onder supervisie van dr. Hans van Driel.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Zarina Kadirbaks, e-mail:
zarinakadirbaks@hotmail.com of Hans van Driel, tel: 013 466 2931,
e-mail: h.vdriel@uvt.nl.
Persberichten van de UvT staan ook op internet:
www.uvt.nl/persberichten
Laatst gewijzigd: donderdag 25 november 2004
bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Experts en expertise
Zie ook
Contact
E-mail: P.H.C.Siebers
Universiteit van Tilburg