Manifest MDP
Dit is ons manifest. Het is een verzameling van onze overtuigingen. Enkel de grondlijnen
van ons denken zitten hierin vervat, maar deze zijn voor ons essentieel om een menselijke,
democratische en solidaire samenleving uit te bouwen volgend op onze principes en plicht als
moslims. In deze postindustriële samenleving is het koesteren van overtuigingen en hiervoor
ondubbelzinnig uitkomen iets wat indruist tegen de zogenaamde `postmoderne' overtuiging
dat er geen overtuigingen meer zijn, dat er geen zekerheden meer zijn. Wij geloven, wij zijn
zeker van onze overtuiging, en wij schamen ons niet om hiervoor uit te komen.
Spiritualiteit en geloof in onze Tijd
We kunnen niet accepteren dat de spiritualiteit uit ons leven wordt gezogen en dat die wordt
omgezet in een consumptiegericht proces. Wij verwerpen de mythe dat modernisering en
secularisatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, alsook dat de moderne wetenschap
een einde heeft gemaakt aan de godsdienst. Als de moderne wetenschap de spirituele
dimensie van ons bestaan of het mysterie van het leven en het dilemma van de eerste oorzaak
(Wat was er voor de `big bang'? Wat is de herkomst van de energie waaruit het heelal
ontstond: de oorzaak van alle oorzaken?) niet wil benaderen, dan is dat omdat de materiële
wetenschap niet in staat is een overtuigend antwoord op die vragen te formuleren en haar
beperkingen daarom liever wegstopt door te verklaren hoe dingen functioneren dan te
antwoorden op de vraag waaróm ze functioneren en waaróm ze op die specifieke manier
functioneren. Wetenschap is volledig gericht op het ontdekken en manipuleren van de wetten
die over de natuur heersen, maar faalt als het gaat om antwoord te geven op de vraag waar die
wetten vandaan komen. Toen de materialistische wetenschappers dachten dat ze met de
chaostheorie een antwoord hadden gevonden op het oude deterministische dilemma (het
gegeven dat het heelal wordt geregeerd door deterministische wetten), waren ze algauw
teleurgesteld toen ze zich realiseerden dat chaos de uiterste vorm van orde is en extreem
regelmatige patronen laat zien. Met andere woorden: de materiële wetenschap vertelt ons hoe
een machine werkt, maar niet waarom en wie ervoor gezorgd heeft dat hij op die manier
werkt.
Voor ons is religieus denken veel intelligenter en wetenschappelijker dan atheïstisch denken.
De heilige Koran leert ons dat wetenschappers mensen zijn die God het meest vrezen omdat
zij degenen zijn die voortdurend met de bewijzen van zijn bestaan worden geconfronteerd.
Sommige wetenschappers weigeren echter voorbij de materiële dogma's te gaan, uit vrees
God te ontdekken; de ontdekking van God zou hen confronteren met andere, diepere vragen,
die zij niet wensen te beantwoorden, zoals de vraag naar de betekenis van het leven en het
doel ervan. Het zijn vragen die niet erg van pas komen voor wie de mythe in stand wil houden
dat het enige doel van het leven produceren en consumeren is, of trots te zijn op je met hard
werken bereikte productie en te genieten van je consumptie. Maar spiritualiteit is een
essentieel onderdeel van ons leven en onze identiteit, en we beschouwen haar als een meer
wetenschappelijke benadering van het leven. Voor ons gaat wetenschap over alles wat bestaat,
en omdat we in God en in de menselijke ziel geloven, willen we er alles over weten en
willen weten over dingen is wetenschap. Een wetenschap die slechts de materie bestudeert is
een materialistische wetenschap en geen totale wetenschap, en daarom beschouwen we ons
geloof in God als een wetenschap.
De islam is onze manier om goddelijkheid te begrijpen en de bedoeling van het leven te
begrijpen. Het is een zeer wetenschappelijk gerichte religie, die redeneren aan de oorsprong
van het geloven zet. Het is de enige religie die mensen niet tot geloven heeft gebracht door
middel van fantastische wonderen, maar door argumenten. En samen met onze taal en onze
geschiedenis is de islam aan onze kinderen onderwijzen een cruciaal onderdeel van het
behoud van een gezonde en rationele identiteit.
Naar een dynamische opvatting van Islam
Wij geloven in de eeuwigheid van de geest van de openbaring van de Koran. In die betekenis
is er geen moderne en geen oude islam. Maar wel zijn er moderne en oude opvattingen van de
teksten. Wij geloven dat de deur naar ijtihad (interpretatie en theoretisch werk) openstaat en
open moet blijven staan. Wij geloven dat de religieuze teksten gelezen moeten worden in
relatie tot hun doelstelling, en niet altijd volgens de semantiek. Wanneer de context verandert,
moet een interpretatie worden gezocht die de betekenis van de tekst in overeenstemming
brengt met de nieuwe context. Dat is wat wij een dynamische opvatting van de islam noemen.
Die dynamiek is ook noodzakelijk om de maatschappij dynamisch te houden en om te
voorkomen dat we gevangen raken in verouderde ideeën die ingekapseld zijn in bepaalde,
traditioneel sociale patronen en die niets van doen hebben met de doelstellingen van de
religie.
De essentie van ijtihad is dat ze open is, en verschillende meningen kan opleveren, meningen
die allemaal eenzelfde waarschijnlijkheid hebben waar of onwaar te zijn, zolang de opinie
maar is ingegeven door de integere wil de waarheid te vinden. Maar de werkelijke waarheid is
in haar absoluutheid slechts het bezit van Allah. De profeet Mohammed (vrede zij met hem)
leerde ons dat iedereen die ijtihad in praktijk brengt en erin slaagt de waarheid te onthullen
twee keer beloond zal worden. Maar hij zei ook, en dat is essentieel, dat iedere persoon die
ijtihad beoefent en faalt in het vinden van de waarheid en dus een verkeerde opinie
formuleert, één keer beloond wordt. Dit is een duidelijke aansporing voor mensen om na
te denken en opinies te geven zonder bang te hoeven zijn te falen. Het is de islam zelf, in de
woorden van zijn boodschapper, die dynamiek eist in het begrijpen van de islam, ongeacht het
daadwerkelijke vinden van de universele, absolute waarheid. Maar natuurlijk zijn er veel
moslims en veel moslimscholen die deze benadering van de hand wijzen en er de voorkeur
aan geven de dynamische elementen van de islamitische gedachte te versluieren, of ze dat nu
doen om de belangen van de heersende klasse of die van de dominerende klasse veilig te
stellen. Of misschien doen ze het wel uit angst om te falen, een angst waarvan de profeet Zelf
ons heeft bevrijd omdat Hij wist dat als angst de rede overheerst, er geen rede overblijft en de
evolutie zal stoppen. Dit dynamische karakter van de islam is niet alleen bekritiseerd en
afgewezen door kortzichtige moslims, het is ook afgewezen en verketterd door de vijanden
van de islam. De vijanden van de islam zouden de islam graag gevangen willen blijven zien in
zijn archaïsche interpretaties van de teksten en zullen alles doen wat in hun vermogen ligt om
de islam voor te stellen als een onderdrukkende, antimoderne religie.
Dus altijd wanneer zij aan de islam refereren, zullen ze er de meest beperkende en
stagnerende interpretatie uit nemen en met opzet alle andere, dynamischer, volgens de ijtihad
geïnterpreteerde opvattingen weglaten. En omdat de islam geen kerk heeft en geen centraal
lichaam voor interpretaties kent, zullen ze de opinies van een individuele moslimgeleerde of
zelfs van een leek nemen als aanleiding om de hele moslim-oemma in twijfel te trekken. We
kunnen dus beide groepen negeren, evenals de kortzichtige Moslims (die de deur van de
Ijtihad gesloten achten en alleen een imitatie van onze voorouders voorschrijven) en hun
verklaring dat we ongelovig zijn omdat wij doen wat de profeet van ons vraagt: nadenken en
pogingen ondernemen een beter begrip van onze religie te krijgen. Ook negeren we de anti-
islamitische stromingen die ons fundamentalisten noemen; we weigeren het beeld dat zij van
de islam schetsen te accepteren omdat we nog altijd geloven dat de islam ons moderne
oplossingen biedt voor ieder probleem waarmee we worden geconfronteerd.
Islam en pluralisme
In de islam bestaat geen geloofsdwang: "La iqraha fi-ad-dien" (2:256). De mens beschikt
over een vrije wil en verstand en is als zodanig zelf in staat morele keuzes te maken in het
leven, waarover in het volgende leven rekenschap zal moeten worden afgelegd. Daarbij moet
er respect zijn voor de rechten van andere individuen en het maken van keuzes mag niet ten
koste gaan van de rechten van anderen. In de Quraan wordt op talloze plaatsen het belang van
wederkerigheid in de relaties tussen individuen onderstreept. Het goede moet met goede
worden beloond en het kwade weerstaan. Het vormt een belangrijk uitgangspunt voor de
rechtvaardigheid die wezenlijk is voor de islam.
De islam gaat uit van pluralisme: "Aan hen is hun geloof en aan jou is jouw geloof"(109). "Als
Allah het zo had gewild, dan had Hij van de mensheid één gemeenschap gemaakt. Maar de
mensen zullen niet ophouden onderling van mening te verschillen" (11:118). De islam gaat
ervan uit dat individuen niet alleen op zichzelf staan maar onderdeel uitmaken van een
levensbeschouwelijke gemeenschap. Deze gemeenschappen beschikken over gelijke rechten
en het volgt daaruit dat elke gemeenschap het recht heeft om te leven zoals zij verkiest, zolang
dit niet ten koste van andere gemeenschappen gaat. Ook wederkerigheid is niet alleen iets
tussen individuen, maar tussen gemeenschappen. Geen gemeenschap kan zijn levenswijze
opleggen aan een andere. Wederzijdse erkenning en vreedzame coëxistentie is het
uitgangspunt. De door de profeet Mohammed (vzm) opgestelde constitutie van Medina biedt
hierbij een inspirerend voorbeeld. Later, in het islamitische rijk, vormden gemeenschappen de
basis van de samenleving. In de geïnstitutionaliseerde vorm van het millet systeem van het
Otomaanse rijk bood ze, met enige onvolkomenheden, toch het kader waarin verschillende
gemeenschappen vier eeuwen vreedzaam hebben samengeleefd.
Misbruik van de Islam
De islam kan misbruikt worden door kwaadwillige bestuurders, seculiere geleerden en
koloniale machten. De sjaria (Islamitische wetgeving) wordt of werd in bepaalde landen
ingezet als een middel om mensen te onderdrukken en niet om hen te bevrijden. De sjaria
wordt blind toegepast zonder rekening te houden met nijpende sociale omstandigheden, met
name het bestaan van armoede, en wordt vaak gereduceerd tot een stelsel van straffen terwijl
de essentie van de sjaria om rechten en plichten gaat en de straffen maar een secundaire
aspect ervan vormen. In sommige landen is de godsdienstvrijheid en het recht op pluralisme
aangetast. Het recht van vrouwen om actief deel te nemen aan de samenleving is ten onrechte
beperkt. De sjaria wordt op onderdelen toegepast, waarbij wordt voorbijgegaan aan de
garanties op een eerlijke en rechtvaardige procesgang. In weer andere landen wordt de sjaria
verward met culturele gebruiken en gewoonterecht, die mensenrechten aantasten. Dergelijke
misbruiken moeten aan de kaak worden gesteld, en worden bestreden. Tegelijkertijd moeten
de pogingen van het imperialistische westen, die deze misbruiken als argument aangrijpt, om
Islam te criminaliseren en de moslims te domineren, ontmaskerd en bestreden worden.
Pogingen om de islam tot de privé-sfeer te beperken (zogenaamde Euro-islam) zijn gericht op
het uitschakelen van de islam. Het is echter van belang het strijdvaardig karakter van de islam
te bewaren. Door de islam te reduceren tot het simpelweg navolgen van vormvoorschriften en
een conservatieve moraal (zogenaamde Saudi-Amerikaanse islam), wordt de islam als
inspiratiebron van menselijke bevrijding uitgeschakeld. Dit dient met kracht bestreden te
worden.
Islam, identiteiten en multiculturaliteit
"O mensen, Wij hebben jullie geschapen uit een man en vrouw en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen
gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste onder jullie is bij God de godvrezendste. God is
wetend en welingelicht".(49:13)
In deze aya wordt het bestaan van stammen en volkeren als een natuurlijk en goed
verschijnsel beschreven. De uitdaging ligt erin elkaar te leren kennen doorheen deze
verschillen. Een stam begrijpen wij als een groep bloedverwanten. Een volk (natie) is een
groep mensen die door gemeenschappelijke banden van taal, godsdienst, cultuur en gedeelde
geschiedenis zich met elkaar verbonden voelt en als zodanig herkenbaar zijn.
Allah (swt) heeft ons niet alleen als moslims geschapen, maar ook als man of vrouw en als
deel van een bepaalde stam of volk. Hieruit blijkt dat identiteit een veelzijdige zaak is:
mensen hebben geen monolithische identiteit, maar een meervoudige identiteit (geslacht,
etnische afkomst, nationaliteit, religie...). Deze identiteiten zijn niet tegenstrijdig, maar
complementair. Dit is een belangrijk uitgangspunt van de MDP.
Uit deze vers blijkt ook dat de mensen eenzelfde oorsprong hebben en dus broeders van elkaar
zijn. Alle mensen zijn immers gelijk in het aanzicht van Allah (swt). Uiteindelijk horen alle
moslims bij elkaar in één gemeenschap: de Ummah. Superioriteitsgevoelens worden
afgewezen. Allah (swt) is de enige oordeler over de morele en persoonlijke integriteit van
mensen. Hoewel verschillen als positief worden gewaardeerd, zijn stammenstrijden - waarvan
er vandaag nog voorbeelden te vinden zijn - een schandelijke zaak. De Islam wijst tribalisme
(assabia) dan ook met kracht af. Tevens worden raciale superioriteitsgevoelens en racisme in
duidelijke bewoordingen afgekeurd. De Islam wijst als godsdienst van vrede agressie van
volkeren tegen elkaar af. Wij moeten positief en respectvol met elkaar omgaan, "elkaar leren
kennen". Een dergelijke ontmoeting kan alleen een vruchtbaar zijn als de volkeren een
zelfbewustzijn en positief zelfbeeld hebben.
Democratie en islam
De islam is een politieke religie, en veel van zijn primaire politieke principes zijn vandaag de
dag nog geldig. Een van die principes is essentieel voor de democratie, en dat is het principe
van de shoera. Aan het shoera-principe wordt gerefereerd door een koranisch vers in Soerat al
Shoera, dat de kwaliteiten van goede moslims opnoemt en dan bij de bekende pijlers vaststelt
dat zij hun kwesties behandelen in onderling overleg. In het Arabisch: `Wa Amrohom Shoera
Baynahom', waarbij het woord `amrohom', door ons vertaald als `kwesties', meer inhoudt dan
in onze interpretatie ervan. Het heeft een meer algemene en universele reikwijdte, naar iedere
beslissing op ieder niveau. `Shoera' betekent `beraadslaging'.
Deze vers bepaalt in de eerste plaats dat het het volk is dat zijn eigen kwesties moet
behandelen, met andere woorden dat het zichzelf moet regeren. En het moet dat doen door
middel van het beraadslagen van zijn leden, al zijn leden. Het idee van de wet van het volk,
ofwel democratie, is dus absoluut een islamitisch idee. En niet alleen dat: het principe van
shoera maakt van democratie voor iedere moslim een verplichting. Een moslimmaatschappij
kan, om waarachtig islamitisch te zijn, niet anders dan een democratie zijn. Veel mensen
zouden tegenwerpen dat de geschiedenis het tegendeel laat zien en dat islamitische
maatschappijen ten prooi vielen aan despotisme en geen democratieën hebben gevestigd. Dat
is waar, maar wij beweren dat dit gebeurde ondanks de islam en niet dankzij de islam.
De principes van de politieke grondslagen van de islamitische staat luiden dan ook als volgt
(zie annex voor de legitimering hiervan):
1. Een gekozen leider, verkozen door het volk en daarmee regerend in overleg.
2.Een scheiding van machten, in ieder geval tussen de uitvoerende en de rechterlijke macht.
3. Een egalitair economisch systeem, gebaseerd op een tot norm gemaakte solidariteit en het
voorkomen van uitbuiting, monopoliën en concentratie van kapitaal.
4.Bescherming van minderheden en respect voor diversiteit, ook in culturen.
5. Vrijheid van opinie en van deelname aan verkiezingen, hetzij als kandidaat, hetzij als
politieke daad.
Dit zijn vijf kenmerken van de Arabisch-islamitische staat van de eerste kaliefen. Ons inziens
maken deze vijf elementen de islamitische staat veel democratischer dan de meeste staten van
West-Europa, zij het met als kanttekening dat de geest tussen beide tijdsgewrichten
verschillend is. De westerse democratie is gebaseerd op de overdracht van de macht van het
volk naar het bestuur en het parlement, en dat voor een bepaalde periode. Het principe van de
shoera (consultatie) wijst de absolute overdracht van macht af en vraagt na de verkiezing een
voortdurende, actieve participatie van het volk bij het regeren. Het parlement zoals dat in de
meeste Europese landen functioneert, is niet voldoende, omdat het om niet meer dan een
georganiseerde groep parlementariërs gaat die eerder de belangen van hun partij en soms die
van andere machtsblokken dienen dan die van hun electoraat. Een beter systeem zou zijn
raden te kiezen, te beginnen op het niveau van wijken, dan van steden, van provincies en van
federatieve staten, die alle statutair met elkaar en aan het nationale parlement zijn gekoppeld
en die alle de mogelijkheid hebben mee te doen aan het besluitvormingsproces.
Aldus is het shoera een principe dat een basis democratie behoeft. En hoe meer nieuwe
horizonten de technologie ons biedt om de democratie meer op de basis georiënteerd te
kunnen maken en minder steunend op een systeem van machtsoverdracht, des te meer zou de
maatschappij hiervan gebruik moeten maken.
In de Islam is ook een zekere pluriformiteit op juridische vlak gegarandeerd. De maatschappij
kan verschillende rechtsordes hebben op het niveau van het familierecht en dat in functie van
verschillende filosofische of religieuze opvattingen. De maatschappij is niet alleen
multicultureel en multireligieus, het is ook multi-institutioneel tot op een bepaald niveau.
Om deze diversiteit in een beter functionerende democratie op alle vlaken te garanderen is het
belangrijk de vrije circulatie van informatie en meningen te garanderen. Dit kan alleen het
geval zijn wanneer de vrijheid van onderwijs wordt gegarandeerd. Maar ook de toegang tot de
media in al haar vormen moet een recht zijn en in de praktijk mogelijk gemaakt. Media
moeten democratisch zijn en monopolie van media door de staat of het kapitaal of welke
instantie dan ook moet onmogelijk gemaakt worden..
Islamitische economie
De heersende economie in onze wereld vandaag is nog steeds gebaseerd op de beginselen van
de liberale filosofie. Sinds de val van het socialisme in het oosten is dit neoliberale beleid
alleen maar arroganter en agressiever geworden. Het gevaarlijkste hierin is dat het liberalisme
niet meer als een ideologie zoals een ander wordt voorgesteld maar eerder als een evidentie,
een soort natuurlijk systeem dat als enige in staat zou zijn de menselijke economie te
organiseren. De globalisering en al haar afwijkende en subversieve effecten zijn hierdoor
versterkt. Maar het is belangrijk om terug perspectief te scheppen over de basisbeginselen van
het liberalisme en haar tekortkomingen bloot te stellen.
Liberalisme en kapitalisme en de zelfvernietiging
Het liberalisme is een samenstelling van enkele theorieën die in Europa zijn opgekomen in de
tijd die bekendstaat als de Verlichting. Het liberalisme stelde zich net als elke andere serieuze
filosofische stroming de vraag hoe een methode voor maatschappelijke verandering kon
worden ontwikkeld. Het liberalisme baseerde zich op de wetenschappelijke bevindingen van
de zestiende eeuw en eerder en betoogde dat het universum inderdaad wordt beheerst door
deterministische wetten die men kan ontdekken en waarvan men gebruik kan maken. Ook het
liberalisme geloofde dus in het determinisme als basis voor maatschappelijke verandering. En
net als elke andere filosofische stroming zag het zich ook gesteld voor het dilemma van de
vrijheid om te kiezen voor de mens in een deterministische omgeving. Daarom probeerde het
een verzoening tot stand te brengen tussen de individuele vrijheid en het maatschappelijke
determinisme dat een voorwaarde voor maatschappelijke verandering is, door te stellen dat er
een verborgen natuurwet bestaat en dat die de menselijke gemeenschap beheerst. Die wet
luidt: `Het belang van de gehele maatschappij zal zonder meer worden bereikt door het werk
van ieder individueel persoon, wanneer deze zijn individuele belang nastreeft.' Daarom is het
belang van de gemeenschap het best gediend als iedereen zijn eigen belang behartigt zonder
tussenkomst van de gemeenschap. Op basis van deze conclusie kwam men tot de beroemde
liberale leus `laissez faire, laissez passer' als omschrijving van de beste liberale benadering
van maatschappelijke activiteiten en bovenal van de economie. De gemeenschap zoals die
werd vertegenwoordigd door de staat, zou daarom helemaal niet moeten ingrijpen in
individuele activiteiten en zou als enige taak toezicht moeten hebben op de gemeenschap om
binnenlandse- en buitenlandse veiligheidsmaatregelen. Deze liberale filosofische methode is
de ideologische kern van het kapitalistische stelsel. Deze wet werd door het liberalisme
gezien als absoluut waar en als passend binnen het determinisme.
Met de groei van het kapitalisme in Europa was het eerste slachtoffer van deze ontwikkeling
het liberalisme zelf. De magische formules van vrije concurrentie zonder staatsbemoeienis
hebben geleid tot een concentratie van het kapitaal, monopolievorming en het afschaffen van
de vrije concurrentie zelf. Het kapitalisme haar economische afgeleide heeft op
wereldvlak geleid tot een gapende kloof tussen het Westen en de Derde Wereld. Om haar
rijkdom in stand te houden moet het kapitalistische Westen de kloof met de Derde Wereld
handhaven en de uitbuiting ervan instandhouden door middel van imperialisme en
kolonialisme, waarvan de moderne manifestatie de globalisering is. In die optiek blijft het
kapitalistische systeem verwerpelijk en blijft het kapitalisme fungeren als de oorzak van de
meeste kwalen die vandaag onze wereld globaal teisteren. Het feit dat de zogenaamde
democratie in het westen kapitalistisch en liberaal blijft en meer en meer uitgesproken in die
richting evolueert betekend dat het geen echte democratie is, maar een bron van
onderdrukking en armoede op mondiale vlak.
In het Westen zijn er pogingen geweest om andere alternatieven naar voor te schuiven,
waarvan het Communistisch experiment in het voormalig Sovjet-Unie ons het meest bekend
is. Echter, de geschiedenis heeft aangetoond dat ook dit model gedoemd was tot falen en
geen geldig alternatief kon bieden op het kapitalistisch of liberalistisch model. Beide
modellen berusten immers op een materialistische premisse die de mens vervreemdt en alleen
maar tot onderdrukking en autocratie kan leiden.
Wanneer er nu sprake is van een democratische samenleving, is het ook belangrijk dat dit
principe zich ook tot het economisch stelsel uitstrekt. Democratie kan niet compleet zijn
zonder sociale rechtvaardigheid en economische democratie. Wat is het nut van politieke
vrijheid als het proces van besluitvorming op ieder gebied gegijzeld wordt door kringen van
economisch sterke personen en groepen? Dat is een reden om ernaar te streven ook de
economie te democratiseren.
Het islamitisch geïnspireerd alternatief
In zijn belangrijke boek over de islamitische economie, Iktissadouna,Dar Al Ta'arouf
(Beiroet, 1991), legt de Iraakse geleerde Mohammed Bakker Al Sadr de essentiële elementen
daarvan als volgt uit:
a) Bezit wordt gecreëerd door arbeid
b) Natuurlijke hulpbronnen en gronden zijn vooral publiek bezit
c) Rentegenot is verboden en geld kan geen geld produceren zonder arbeid
d) Monopolievorming is verboden
e) Concentratie van monetair kapitaal wordt op jaarbasis zwaar belast en moet door de staat
worden ontmoedigd
f) De staat moet bemiddelen om tot een betere verdeling van rijkdom, maatschappelijk
evenwicht en algemene solidariteit te komen
g) Iedere burger heeft recht op waardige arbeid, en als hij niet kan werken, heeft hij recht op
een inkomen dat zijn essentiële en aanvullende noden dekt.
De islam beschouwt kapitaal of productiemiddelen niet als essentiële factoren bij de bepaling
van het eigenaarschap van de daardoor gegenereerde goederen. De machines die zijn gebruikt
om een bepaald product te maken, geven hun eigenaar bijvoorbeeld geen recht op eigendom
van dat product. Hij heeft recht op een som geld als huursom voor de machines. De islam
verbiedt investeren of het zakendoen niet, maar zorgt ervoor dat de oorsprong ervan altijd
door productieve arbeid en vrij van uitbuiting is verworven. En door ervoor te zorgen dat alle
natuurlijke hulpbronnen in handen van de gemeenschap zijn, beperkt de islam het risico van
het ontstaan van bezit van productiemiddelen, omdat de ontwikkeling daarvan gerelateerd is
aan de verwerving van een grote hoeveelheid aanwezige hulpbronnen. En omdat de islam
monopolievorming en exclusiviteit verbiedt en de concentratie van kapitaal bestrijdt, zal de
openbare sector automatisch de enige grote eigenaar van de productiemiddelen zijn. Naast de
openbare sector kunnen particuliere ondernemers zich ontwikkelen tot middelgrote en kleine
eigenaars van productiemiddelen, die ze kunnen inzetten voor wat ze van de primaire
hulpbronnen mogen gebruiken. Op deze manier komt een dynamische, vrije markt op gang,
zonder dat er sprake is van grote concentraties van kapitaal. Die markt is ook daarom zo
dynamisch omdat de economie niet werkt met rentedragende leningen. Geld sparen is niet
interessant omdat spaargelden zwaar belast worden, tenzij ze worden geïnvesteerd in
productieve activiteiten. Mensen die geld hebben, zullen dat dus investeren in andere
projecten, en dat model van compagnonschappen vervangt dat van de rentedragende leningen
zoals die in de kapitalistische wereld gebruikelijk zijn. Het heel economische gebeuren moet
gebruik maken van onze planeet maar geen misbruik ervan. We moeten zorgen dat deze
planeet leefbaar en bruikbaar blijft voor de toekomstige generaties.
Naast deze maatregelen heeft de staat de verantwoordelijkheid voor de distributie van zijn
winsten onder de gemeenschap, in de vorm van investeringen in onderwijs, gezondheids- en
welzijnszorg. De staat heeft ook de verantwoordelijkheid voor een maatschappelijk
evenwicht, door armoede uit te roeien. Het verschil in levenswijze van burgers moet zo klein
mogelijk worden gehouden, en hoewel het niet verboden is om rijk te zijn, is arm zijn dat wel.
Iedere persoon heeft dus het recht een baan aangeboden te krijgen die hem een levenspeil
garandeert dat gelijk is aan het gemiddelde in de maatschappij. Wanneer een persoon om de
een of andere reden niet kan werken (bij structurele werkloosheid of door invaliditeit), heeft
hij recht op 150 procent van het inkomen dat nodig is voor de basisvoorzieningen. Die 50
procent extra is een duidelijke aanwijzing dat het vervullen van de eerste levensbehoeften niet
voldoende wordt geacht en dat de mensen een marge moet worden geboden om van hun leven
te kunnen genieten, ook al worden ze onderhouden door de staat. Indien de bron van de zakat-
belasting (2,5 procent per jaar op kapitaal) niet toereikend is om de noden van de armen en de
werklozen te lenigen, dan moet de staat er andere hulpbronnen voor aanboren.
Sociaal weefsel en solidariteit
Volgend op onze islamitische overtuiging, geloven wij in een samenleving die gestoeld op
een solidaire maatschappij die voor elkaar zorg draagt. Echter, in een moderne maatschappij
waarin ieder individu een zekere verantwoordelijkheid draagt en actief wordt ingeschakeld in
de opbouw van deze samenleving, beginnen bepaalde banden die voorheen centraal stonden
af te takelen. Meer en meer gaan mensen zich in deze geïndividualiseerde samenleving zich
in hun eigen `ik-wereld' opsluiten. Zulke egoïstische opstelling zorgt niet alleen voor een
lage betrokkenheid in de algemene vooruitgang en het algemene welzijn. Het zorgt ook voor
een ontrafeling van primaire banden, zoals familie, die voorheen centraal stonden in de
opbouw van ieders leven. Als moslims ervaren we het als een plicht ten aanzien van Allah
om deze maatschappelijke betrokkenheid, inzet en actieve solidariteit levendig te houden en
waar nodig te vernieuwen.
Bijgevolg is een actieve (her)opbouw van een Welvaartsstaat, die gelijke kansen voor
iedereen garandeert, een noodzakelijke voorwaarde om tot een egalitaire en democratische
samenleving te komen. Dit betekent niet enkel ervoor zorgen dat er een uitstekend sociaal
zekerheidssysteem is, dat voor iedereen openstaat en eenieder een degelijke en betaalbare
financiële ondersteuning en verzorging kan bieden. Het betekent verder een gelijke toegang
tot de arbeidsmarkt voor ieder individu, en een solidaire ondersteuning van zij die tijdelijk of
langdurig van deze arbeidsmarkt uitgesloten worden. Wij verzetten ons tegen de toenemende
tendens tot liberalisering van dit sociaal zekerheidsstelsel, die zogenaamde `derde weg',
waarin de lasten van deze samenleving steeds meer op de schouders van de zwakkeren onder
ons worden gelegd.
Solidariteit houdt echter niet op bij de opbouw van een goed toegankelijk en degelijk sociaal
zekerheidsstelsel. Het solidariteitsgevoel begint immers in onze huizen, binnen onze eigen
families. Wanneer deze basis wordt beschadigd, staat iedere verdere vorm van
maatschappelijke solidariteit op losse schreden. Het gezin geldt nog steeds tegen de
heersende opvattingen in als belangrijke hoeksteen van de samenleving. Zowel de
solidariteit van ouders naar de kinderen toe, alsook van de kinderen naar de ouders is cruciaal.
In deze `moderne' tijden zijn de ouders zo opgeslokt door hun dagelijkse activiteiten, dat zij
amper de ruimte krijgen én nemen om aanwezig te zijn voor hun kinderen. Eens deze
kinderen opgroeien, krijgen én nemen ook zij amper de tijd om voor hun ouders te zorgen.
Deze affectieve en solidariteitsbanden herstellen binnen de gezinnen en families is een van de
belangrijkste uitdagingen voor deze samenlevingen. Kinderen moeten door hun ouders
opgevoed kunnen worden, moeders moeten hun kinderen borstvoeding kunnen geven,
kinderen hebben het recht bijgestaan te worden door hun ouders bij hun huiswerk... Allemaal
evidenties, die echter niet zo evident meer zijn in deze tijden waarin het individu nog maar
een hoofdopdracht krijgt: presteren. Wij bepleiten dan ook het recht op opvoeding.
Huismoeders moeten een maatschappelijke erkenning krijgen. Zij die beslissen om actiever
voor hun kinderen te zorgen moeten daarvoor niet maatschappelijk gesanctioneerd worden.
De organisatiestructuren moeten met de moederrol rekening houden in hun interne
organisatie.
Een tweede solidariteitsband dat minstens even cruciaal is, maar in deze samenleving volledig
wordt uitgehold is de band tussen de kinderen en hun ouders. Wij zijn gechoqueerd over de
lage maatschappelijke waarde die ouderen in onze samenleving krijgen: zij zijn de
`ongewensten' in deze samenleving, niet langer productief en samengetroept in afwachting
van hun overlijden. Ouders en oudere mensen zijn in onze ogen van onschatbare waarde
omwille van hun ervaringen en wijsheid. Verder beperkt ons familiebeeld zich niet tot de
ouders en de kinderen: grootouders maken onlosmakelijk deel uit van het gezin. Daarom
ervaren wij het als plicht dat de kinderen voor de ouders zouden blijven zorgen en hen niet
langer in bejaardenhuizen zouden `dumpen'. Eerder dan in de opbouw van bejaardenhuizen
te investeren, zou de overheid ouders moeten ondersteunen die naast of bij hun kinderen
inwonen. Verder moeten de kinderen beroep kunnen doen op de nodige hulp om hun
bejaarde ouders te blijven verzorgen en in huis te houden.
Moslim-democraten zullen op basis van deze ideeën opkomen voor rechtvaardigheid,
gelijkwaardigheid en solidariteit. En die waarden tot realiteit proberen te realiseren. We
zullen opkomen voor alle onderdrukten hier en elders. Voor de slachtoffers van het
kapitalisme, racisme en zionisme. De MDP is ook vooral solidair met de volkeren van het
zuiden in hun strijd tegen het neokolonialisme die gestuurd is door de VS en neoliberaal
Europa maar ook tegen bezetting en agressie van de VS, haar lakeien en interne dictaturen.
Iedereen die zichzelf terugvindt in dit manifest, Moslim of niet, is welkom binnen de MDP en
behoort feitelijk tot onze partij.