Surinaamse chatcenter bedient Nederlandse consument
DELFT, 20041126 -- In de toekomst zullen steeds meer vragen van consumenten aan Nederlandse ondernemingen via live chat in Suriname worden afgehandeld. Dat verwachten oud-KPN'ers Dennis Spaan en Aldrin Ismail, managing partners van Nedbound te Delft, die recentelijk een chatcenter in de hoofdstad Paramaribo zijn begonnen.Voor Nederlandse bedrijven is Suriname naast Zuid-Afrika en Ierland een gunstig investeringsgebied om Nederlandstalige callcenters te vestigen. Suriname heeft naast de lage lonen als extra voordelen: het Nederlands als de officiële taal en het tijdzoneverschil om in de avonduren de Nederlandse consument ten volle te bedienen. "Bovendien is de vriendelijke Surinamer bekend met de Nederlandse mentaliteit", aldus Spaan.
Vanuit het nieuwe kantoor van Nedbound Suriname NV worden via live chat op de website van een opdrachtgever zo'n tien Nederlandse online klanten gelijktijdig geholpen door slechts drie Surinaamse medewerkers. Vragen voor een bedrijf in de reisbranche lopen uiteen van reisinformatie tot het reserveren van vluchten. Om in contact te treden met het bedrijf grijpen websitebezoekers niet naar de telefoon, maar drukken op een speciale chatknop zonder extra kosten. Medewerkers kunnen meerdere chatdialogen tegelijk voeren, met als gevolg dat een volgende klant niet meteen in de wachtrij komt en direct geholpen wordt via een extra chatscherm. Daarnaast kan een medewerker een uitnodiging sturen op het PC-scherm van de website bezoeker: "Goedendag! Heeft u misschien interesse in de Sinterklaasaanbieding? Druk dan op OK.", om deze vervolgens via live chat van de juiste informatie te voorzien en de bezoeker een 'prettige shopping experience' te geven bij het online winkelen.
Doordat bedrijven voortdurend op zoek zijn naar manieren hun online omzet en service te vergroten en tevens kosten te besparen, voorspellen beide directeuren een toenemende vraag van bedrijven naar Surinaamse chatmedewerkers die Nederlandse consumenten zullen bedienen. Nedbound is reeds in gesprek met andere potentiële opdrachtgevers. Ismail: "Opdrachtgevers die nog niet gereed zijn voor Suriname helpen wij in eerste instantie in het gebruik van live chat."