Nieuws
25 nov 2004 - PvdA en VVD presenteren plannen
voor verbeterde sociale koopsubsidie
Vrijdag 26 november hebben de Tweede-Kamerleden Adri Duivesteijn (PvdA) en
Pieter Hofstra (VVD), hun plannen voor een verbeterde sociale koopsubsidie
gepresenteerd.
De regeling is bedoeld om mensen met lage en middeninkomens structureel
te ondersteunen bij de aankoop van een huis. De huidige regeling Wet
bevordering eigenwoningbezit (BEW) werkt onvoldoende goed. De BEW is een
initiatiefwet geweest van de kamerleden Duivesteijn, Hofstra, Biesheuvel
en Van 't Riet. Ruim drie jaar geleden is deze wet van kracht geworden.
Maar de koopprijzen zijn sindsdien zodanig gestegen dat er nog nauwelijks
woningen binnen het bereik vallen. Bovendien blijkt de regelgeving
ingewikkeld in de uitvoering te zijn. Voor het kabinet vormt dit
aanleiding om de BEW regeling af te schaffen. Duivesteijn en Hofstra zijn
het daar niet mee eens. Zij zien alleen maar méér redenen om de mensen
met lagere inkomens te ondersteunen bij de financiering van een
koopwoning. Daarom hebben zij hun eigen initiatiefwet structureel
verbeterd en dienen daartoe een voorstel van wet in, de BEW-Plus.
Onder de lagere en middeninkomensgroepen bestaat een grote wens om te
kopen. De koopsector is echter voor hen onbereikbaar als gevolg van de
forse prijsstijgingen. Met de voorgestelde BEW-Plus willen de indieners
dat sociale koopwoning weer bereikbaar wordt. Onder een sociale
koopwoning wordt door de regering een woning verstaan met een koopprijs
van maximaal ¤ 156.500 inclusief transactiekosten ¤ 169.000 (prijspeil
2005). Thans is deze woning nog slechts bereikbaar voor inkomens boven de
¤ 37.000. De BEW-Plus maakt het mogelijk - met een Nationale
Hypotheekgarantie (NHG) - dat lagere inkomens deze woning verantwoord
kunnen kopen. De BEW-Plus maakt daarmee de sociale koopwoning weer tot
een volwaardig onderdeel van het volkshuisves-tingsbeleid.
De vraag is er, de subsidieregeling is onderweg, nu dient vooral het
aanbod verruimd te worden. Wat dat laatste betreft zijn de gemeenten en
corporaties aan zet. Nog teveel corporaties gaan ervan uit dat hun
maatschappelijke doelstelling in hoofdzaak door middel van verhuur kan
worden bereikt. Verkoop van goede en betaalbare woningen blijft tot op
heden onderbelicht. Gelukkig zijn er ook veel gemeenten en corporaties
die wel degelijk hard bezig zijn om het eigenwoningbezit onder de lagere
en middeninkomens te bevorderen. Dit verdient navolging en mag niet in de
experimentele hoek blijven zitten. Lokaal beleid verdient ondersteuning
van de landelijke overheid. Niet in termen van extra regelgeving, maar
door een generieke rijksbrede inkomensafhankelijke koopsubsidie. Alle
reden dus voor de Tweede Kamerleden Duivesteijn en Hofstra om de huidige
BEW-regeling aanzienlijk te verbeteren.
De hoofdpunten van de BEW-Plus zijn:
1) Een vergroting van het bereik van de regeling, zowel in termen van
inkomen , koopprijs als leeftijd;
* a. verhoging van de maximale koopprijs van ¤ 131.950 (BEW prijspeil
2004) naar de maximaal toegestane prijs van een sociale koopwoning,
i.c. ¤ 156.500 (BEW-Plus prijspeil 2005);
* b. verhoging van de maximale inkomensgrens (BEW inkomensgrens
huursubsidie) tot het inkomen waarbij volgens de normen van de NHG
de financiering van een sociale koopwoning zelfstandig mogelijk is,
i.c. ¤ 37.700 (BEW-Plus, prijspeil 2005);
* c. verhoging van de maximale hypothecaire leensom van ¤ 105.550 (BEW
2004) naar de maximaal toegestane leensom die nodig is om een
sociale koopwoning te kunnen financieren, i.c. ¤ 169.000 (BEW-Plus
prijspeil 2005); d. verlaging van de minimumleeftijd ten gunste van
starters van 23 jaar naar 18 jaar.
2) Een grondige vereenvoudiging en aansluiting bij de Voorwaarden &
Normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) waardoor:
* a. een snelle en soepele indiening en behandeling mogelijk wordt;
* b. een verantwoorde aankoop is gewaarborgd door middel van een
maximale financieringslast per inkomensgroep;
* c. de te kopen woning aan de eisen van goed onderhoud voldoet;
* d. er een restschuldregeling is voor kopers die door omstandigheden
gedwongen hun woning moeten verkopen;
* e. de BEW-Plus volledig is geïntegreerd in de praktijk van de NHG
(de garantieverstrekking) en daarmee in die van de financiers en
hypotheekbemiddelaars.
3) Een vergroting van het aanbod door beperkingen rond 'verkoop onder
voorwaarden' te vereenvoudigen:
* a. uitgangspunt blijft dat de vrije beschikkingmacht van de koper
over zijn of eigendom en het beheer daarvan is gewaarborgd;
* b. het huidige artikel 22 in de BEW dat beperkende voorwaarden bij
de verkoop van huurwoningen niet toestaat komt te vervallen;
* c. daardoor ontstaat een verruiming van kortingsmogelijkheden dan
wel waardedeling waardoor projectontwikkelaars, corporaties en
gemeenten specifieke arrangementen kunnen ontwerpen die het aanbod
doen toenemen. Indieners verwachten dat de BEW-Plus 1 januari 2006
van kracht zal zijn.
26 november 2004
VVD