Titel: Nederlandse organisaties succesvol in shared services

CAPGEMINI
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 25-11-2004 09:33

Nederlandse organisaties zijn succesvol in het bundelen van diensten en functies in shared service centers. Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini in samenwerking met Chief Financial Officer en PW, het vakblad voor personeelsmanagement. Van de organisaties die ervaring hebben met shared services, overweegt ruim 70% om nog meer activiteiten in een shared service center onder te brengen.

Aan de hand van interviews met CEOs, CFOs, HR-managers en service center-managers onderzocht Capgemini welke aspecten van belang zijn voor het realiseren van een succesvol shared service center. Aan het onderzoek deden 80 organisaties mee. Van de respondenten heeft 65% ervaring met shared services. De overige 35% is van plan binnenkort activiteiten te gaan bundelen in een shared service center. Van de functies die in aanmerking komen voor een shared service center worden human resources en finance het vaakst genoemd gevolgd door ICT, inkoop en facility management.

De belangrijkste drijfveer voor shared services is de noodzaak om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen (28%), direct gevolgd door het realiseren van kostenbesparingen (27%) en de wens om zich meer te concentreren op kernactiviteiten (17%).

Uit de praktijk blijkt dat de betrokkenheid van het topmanagement bij het realiseren van shared services cruciaal is. Opvallend is dat slechts 43% van de ondervraagde organisaties dit gegeven erkent.Vooral overheidsorganisaties hechten veel waarde aan het betrekken van de top van de organisatie bij het realiseren van een shared service center. Het bedrijfsleven geeft in dit kader meer aandacht aan een goede business case is en het communiceren van de aanleiding voor het oprichten van een shared service center. Dit accentverschil hangt samen met de politieke besluitvorming, die in de publieke sector een grote rol speelt.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro. Het hoofdkantoor van Capgemini Group is gevestigd in Parijs. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT