Titel: Nederlandse organisaties succesvol in shared services
CAPGEMINI
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 25-11-2004 09:33
Nederlandse organisaties zijn succesvol in het bundelen van diensten en
functies in shared service centers. Dat blijkt uit een onderzoek van
Capgemini in samenwerking met Chief Financial Officer en PW, het vakblad
voor personeelsmanagement. Van de organisaties die ervaring hebben met
shared services, overweegt ruim 70% om nog meer activiteiten in een
shared service center onder te brengen.
Aan de hand van interviews met CEOs, CFOs, HR-managers en service
center-managers onderzocht Capgemini welke aspecten van belang zijn voor
het realiseren van een succesvol shared service center. Aan het onderzoek
deden 80 organisaties mee. Van de respondenten heeft 65% ervaring met
shared services. De overige 35% is van plan binnenkort activiteiten te
gaan bundelen in een shared service center. Van de functies die in
aanmerking komen voor een shared service center worden human resources en
finance het vaakst genoemd gevolgd door ICT, inkoop en facility
management.
De belangrijkste drijfveer voor shared services is de noodzaak om de
kwaliteit van de dienstverlening te verhogen (28%), direct gevolgd door
het realiseren van kostenbesparingen (27%) en de wens om zich meer te
concentreren op kernactiviteiten (17%).
Uit de praktijk blijkt dat de betrokkenheid van het topmanagement bij het
realiseren van shared services cruciaal is. Opvallend is dat slechts 43%
van de ondervraagde organisaties dit gegeven erkent.Vooral
overheidsorganisaties hechten veel waarde aan het betrekken van de top
van de organisatie bij het realiseren van een shared service center. Het
bedrijfsleven geeft in dit kader meer aandacht aan een goede business
case is en het communiceren van de aanleiding voor het oprichten van een
shared service center. Dit accentverschil hangt samen met de politieke
besluitvorming, die in de publieke sector een grote rol speelt.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet
en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende
manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en
meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze
innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van
technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op
samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee
helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en
de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De
organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro.
Het hoofdkantoor van Capgemini Group is gevestigd in Parijs. Meer
informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is
beschikbaar op: www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT