Persbericht 04/240
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
25 november 2004
Nr. 04/240
Campagne jongeren en schulden van start
Op donderdag 25 november gaat een voorlichtingscampagne over jongeren
en schulden van start. De actie is bedoeld om jongeren bewust te maken
van nadelige gevolgen van schulden. De campagne bestaat uit spots die
verschillende jongerenzenders waaronder TMF en Nickelodeon de komende
drie weken gaan uitzenden. Bij de campagne hoort een website, waarop
jongeren tips kunnen vinden hoe zij schulden kunnen verminderen.
De campagne richt zich vooral op jongeren uit het vmbo tussen de 13 en
de 18 jaar omdat die verhoudingsgewijs veel met schulden kampen.
Uitgangspunt voor de campagne is de eigen verantwoordelijkheid van
jongeren om uit de schulden te blijven of te komen.
Op de site www.nietmeerlenen.nl staan links met veel praktische
informatie over het voorkomen en oplossen van schulden. Er zijn feiten
en cijfers terug te vinden over lenen en schulden. Daarnaast kunnen
jongeren onder andere gesproken teksten van de site downloaden, die
zij aan elkaar kunnen versturen om het geld dat ze uitgeleend hebben
terug te vragen. Deze zogenoemde soundbites zijn in allerlei varianten
beschikbaar.
De campagne is een vervolg op eerdere campagnes. Ook geeft NIBUD begin
december een lespakket uit, dat is bedoeld om jongeren op het vmbo te
leren beter met geld om te gaan. Uit diverse onderzoeken blijkt dat
problematische schuld onder jongeren veel voorkomt.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid