ProRail
Persbericht
19-11-2004
Nieuwe spoorbrug naar Eefde
Donderdag 25 november arriveert het eerste deel van de nieuwe
spoorbrug over het Twenthekanaal in Eefde. In de week erna volgen de
overige brugdelen. ProRail heeft de brug in Krimpen aan de IJssel
laten bouwen en laat de brugdelen over water naar Eefde vervoeren.
Daar wordt de brug in elkaar gezet en verder afgebouwd. In mei 2005 is
de brug gereed en kan dan op zijn definitieve plaats gelegd worden.
Het gedeelte van de spoorbrug waarop de sporen komen te liggen
(rijdek) arriveert donderdag in de loop van de ochtend bij de huidige
spoorbrug. Daar wordt het rijdek verder omhoog gebracht zodat deze
over de dijken kan draaien en op tijdelijke steunpunten op de kade
gelegd kan worden, parallel aan de huidige brug. Daarna worden de
pontons eronderuit gehaald en de brug verder opgevijzeld zodat de
scheepvaart uiterlijk de volgende ochtend weer vrije doorgang heeft.
De week erna komt de boog in twee delen op twee verschillende pontons
over het Twenthekanaal naar Eefde. Bij aankomst worden beide boogdelen
met behulp van een grote drijvende kraan op het rijdek geplaatst. De
boogdelen worden vervolgens aan elkaar, en aan het rijdek gelast.
Daarna worden de tuien aangebracht (De exacte data staan onderaan het
persbericht).
Gevolgen voor de scheepvaart
Het uitzonderlijk grote transport heeft tot gevolg dat Rijkswaterstaat
de scheepvaart op de IJssel en het Twenthekanaal tijdelijk moet
stremmen. Op zondag 21 november geldt een stremming voor het opvarende
verkeer van 09.00 tot 14.00 uur. Verder wordt van 25 november 07.00
uur tot 26 november 12.00 uur het gedeelte tussen de IJssel en sluis
Eefde geheel gestremd. Dit gedeelte wordt ook gestremd op 1 december
van 06.00 tot 19.00 uur en op donderdag 2 december van 06.00 tot 15.00
uur. Ook aanmeren en ligplaats nemen is niet mogelijk in bovengenoemde
periodes. Mobiele verkeersleiders zijn continu bij het transport
aanwezig en zullen zonodig scheepvaartverkeer begeleiden.
D4/V100
De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en
snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin
gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen
en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat
programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ
(last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een
maximale snelheid van 100 km per uur. Het spoor tussen Arnhem en
Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt.
In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen
2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te
gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via
infonoordoost@prorail.nlÂ
Facts & figures
Financier Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Opdrachtgever ProRail
Ontwerp brug Holland Railconsult
Lengte brug 91 meter
Aantal tuien 16
data werkzaamheden brug Twentekanaal
Data Omschrijving werkzaamheden
* 19 november : Het brugdek (gedeelte waar de sporen op liggen)
wordt in Krimpen aan de IJssel op een ponton (soort platte boot)
geladen.
* 20 en 21 november : Het transport van het brugdek over de Waal en
IJssel richting Zutphen.
* 21 november : De aankomst van het brugdek in de Mars haven te
Zutphen.
* 22 t/m 24 november : Voorbereidende werkzaamheden voor het
invaren van het brugdek.
* 25 november : Het invaren van het brugdek over de IJssel en het
Twentekanaal naar de tijdelijke steunpunten parallel aan de
huidige spoorbrug. Hier zal het spoordek 90 graden worden gedraaid
en op de tijdelijke steunpunten worden geplaatst.
* 25 of 26 november : De bogen van de brug worden in Krimpen aan de
IJssel op twee pontons geladen.
* 29 en 30 november : Het transport van de bogen richting Zutphen.
* 30 november : De aankomst van de bogen in de Mars haven te
Zutphen.
* 1 en 2 december : Het invaren van de twee bogen over de IJssel en
het Twentekanaal naar het nieuwe brugdek. De bogen zullen met een
drijvende kraan op de brug worden geplaatst.
* 3 december 2004 t/m 15 januari 2005 : Het aanbrengen van de lassen
tussen de twee bogen en het brugdek. Het aanbrengen van 16
zogenaamde âtuienâ tussen de bogen en het brugdek.
Bovenstaande data zijn onder voorbehoud. Door onvoorziene
omstandigheden (zoals het weer) kan het zijn dat werkzaamheden op een
ander tijdstip uitgevoerd worden.