Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Authenticatie - Publicaties - Gebruik persoonsnummers bij elektronische dienstverlening beter geregeld

Gebruik persoonsnummers bij elektronische dienstverlening beter geregeld

25 november 2004

Het kabinet heeft op voorstel van minister De Graaf ingestemd met een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) om het gebruik van persoonsnummers bij overheidsdienstverlening ruimer mogelijk te maken. Deze AMvB is op 19 november 2004 in werking getreden.
---

Als bijvoorbeeld een burger via een website een vergunning wil aanvragen of gegevens wil inzien, dan dient deze kenbaar te maken wie hij of zij is. Met behulp van DigiD kan de overheidsorganisatie elektronisch vaststellen wie de betrokkene is. DigiD is een nieuw instrument, dat een stelsel van persoonsnummers benut. DigiD is voortgekomen uit een samenwerkingsverband van uitvoeringsorganisaties en ministeries.

Naast allerlei diensten binnen het sofi-domein (zoals belastingen, werk en inkomen) kan DigiD nu ook gebruikt worden in andere sectoren. Nu kunnen ook overheidsdiensten waarbij het A-nummer gebruikt wordt, met behulp van DigiD ontsloten worden. Het A-nummer is het persoonsnummer dat wordt gebruikt bij de gegevensuitwisseling met de gemeentelijke basisadministratie. Zo zal bijvoorbeeld een gemeente voor het verifiëren van de identiteit van een persoon die elektronisch een kapvergunning aanvraagt, hierbij het A-nummer mogen verwerken.


***
Download het originele bericht in PDF-formaat. Zie het origineel

***
Download het originele bericht in PDF-formaat. Zie het origineel