Authenticatie - Publicaties - Gebruik persoonsnummers bij
elektronische dienstverlening beter geregeld
Gebruik persoonsnummers bij elektronische dienstverlening beter geregeld
25 november 2004
Het kabinet heeft op voorstel van minister De Graaf ingestemd met een
Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) om het gebruik van
persoonsnummers bij overheidsdienstverlening ruimer mogelijk te maken.
Deze AMvB is op 19 november 2004 in werking getreden.
---
Als bijvoorbeeld een burger via een website een vergunning wil
aanvragen of gegevens wil inzien, dan dient deze kenbaar te maken wie
hij of zij is. Met behulp van DigiD kan de overheidsorganisatie
elektronisch vaststellen wie de betrokkene is. DigiD is een nieuw
instrument, dat een stelsel van persoonsnummers benut. DigiD is
voortgekomen uit een samenwerkingsverband van uitvoeringsorganisaties
en ministeries.
Naast allerlei diensten binnen het sofi-domein (zoals belastingen,
werk en inkomen) kan DigiD nu ook gebruikt worden in andere sectoren.
Nu kunnen ook overheidsdiensten waarbij het A-nummer gebruikt wordt,
met behulp van DigiD ontsloten worden. Het A-nummer is het
persoonsnummer dat wordt gebruikt bij de gegevensuitwisseling met de
gemeentelijke basisadministratie. Zo zal bijvoorbeeld een gemeente
voor het verifiëren van de identiteit van een persoon die elektronisch
een kapvergunning aanvraagt, hierbij het A-nummer mogen verwerken.
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties