De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk: IZ. 2004/3438
datum: 25-11-2004
onderwerp: Landbouw- en Visserijraad 22-23 november 2004/dierenwelzijn
tijdens transport TRC 2004/8074
Bijlagen: 1
Geachte Voorzitter,
Inleiding
De Raad heeft op 22 november een politiek akkoord bereikt over het
Commissievoorstel inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer
en daarmee samenhangende activiteiten.
Hierbij informeer ik u over de belangrijkste punten uit het voorstel
en geef ik mijn appreciatie. Dit vooruitlopend op mijn brief aan de
Kamer met het verslag van de Landbouw- en Visserijraad van 22-23
november en zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg/Europa
Overleg in uw Kamer op 18 november jongstleden.
Achtergrond
In juli 2003 heeft de Europese Commissie een voorstel gepresenteerd
voor een verordening inzake dierenwelzijn tijdens transport. Onder het
Ierse Voorzitterschap is de Raad er niet in geslaagd een akkoord over
het voorstel te bereiken. Met name over de rij- en rusttijden en de
beladingsgraad bleek geen overeenstemming mogelijk.
Nederland heeft zich aan het begin van het voorzitterschap bereid
verklaard het onderwerp opnieuw op de agenda te plaatsen, als er bij
de lidstaten sprake zou zijn van beweging op dit dossier. Die
bereidheid bleek er te zijn, zolang één en ander geen consequenties
zou hebben voor de rij- en rusttijden en de beladingsgraad. Daarop heb
ik als Voorzitter de Raad een nieuw compromisvoorstel voorgelegd,
waarbij rekening is gehouden met voornoemde gevoeligheden.
Compromisvoorstel
Het voorzitterschap is bij het compromisvoorstel uitgegaan van een
stap voor stap benadering. Hierbij is er bewust voor gekozen om in de
eerste fase de rij- en rusttijden en de beladingsgraad niet te
wijzigen. Wel heeft het voorzitterschap getracht verbetering aan te
brengen in de transportomstandigheden, door:
1. een verbeterde handhaving en controle, waarbij het verplicht
stellen van een satelliet navigatiesysteem (GPS) een goed handvat
biedt.
2. voor lange afstanden strengere eisen te stellen aan opleiding van
chauffeurs en goedkeuring van transporten. Tevens wordt de
chauffeur verplicht een certificaat bij zich te dragen van de
gevolgde opleiding.
3. op nationaal gebied adequate sanctiemogelijkheden te implementeren
en de uitwisseling van relevante informatie tussen lidstaten te
verbeteren.
4. de verantwoordelijkheid voor het welzijn van dieren tijdens
transport te delen. Niet alleen de transporteur maar personen
binnen de gehele keten kunnen verantwoordelijk worden gesteld
indien overtredingen worden vastgesteld.
Verder voorziet het voorstel in een revisierapport van de Commissie
binnen 4 jaar na inwerkingtreding van de nieuwe verordening, dat
indien nodig vergezeld zal worden van passende voorstellen inzake rij-
en rusttijden en beladingsgraden.
Daarnaast zijn verbeteringen opgenomen waarover tijdens het Ierse
Voorzitterschap reeds overeenstemming is bereikt. Deze omvatten:
* algemene verbetering omtrent vervoer rondom de boerderij;
* de mogelijkheid om nationaal strengere regels te handhaven;
* schepen die dieren vervoeren dienen aan bepaalde eisen te voldoen;
* ditzelfde geldt voor containers welke voor dierenvervoer worden
gebruikt;
* aanvullende eisen worden gesteld op het gebied van de conditie van
de dieren;
* bij het in- en uitladen en bij de directe omgang met het dier
worden aanvullende eisen gesteld.
Voor meer details van het voorstel verwijs ik naar het in de bijlage
opgenomen persbericht van de Commissie. Hierin wordt ook duidelijk
aangegeven wat de verschillen in de nieuwe verordening zijn ten
opzichte van de huidige richtlijn. Overigens is op een laat moment in
de bespreking de afstand van 50 kilometer als genoemd onder punt vier
op 65 kilometer gesteld.
Appreciatie Nederland
Nederland heeft met het compromisvoorstel van het voorzitterschap
ingestemd. Mijns inziens is het voorstel een aanzienlijke verbetering
ten opzichte van de huidige richtlijn. Met name de introductie van het
GPS-systeem biedt betere controle- en handhavingsmogelijkheden. Verder
zijn de certificaatgebonden scholing van chauffeurs, een verbeterde
sanctioneringmogelijkheid en de verantwoordelijkheid voor de dieren
over de gehele transportketen elementen die zeker zullen resulteren in
een verbetering van het transport van levend vee.
Ik betreur het dat een akkoord over de rij- en rusttijden en over de
beladingsgraad niet mogelijk is gebleken. Desalniettemin biedt de
bepaling over het revisierapport een goede opening om op een later
tijdstip deze punten alsnog in de verordening op te nemen.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Persbericht van de Commissie (Niet in elektronische vorm beschikbaar)
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit