Novem

25-11-2004
Duurzaam Inkopen door de overheid: het begin is er

(@ Nieuwsbrief Stichting Milieukeur, nr. 43, september 2004)

Met een inkoopvolume van rond de 30 miljard op jaarbasis is de overheid met gemak de grootste `afnemer' op de Nederlandse markt voor producten en diensten. Als die megaklant nu eens uitsluitend duurzaam zou inkopen, door milieu- en sociale criteria te gebruiken, op alle in aanmerking komende producten en diensten?

In 1997 ging het programma Duurzaam Inkopen (DI) van start, bedoeld om inkopers bij de overheid (rijk, provincies, gemeenten, waterschappen) te motiveren én instrumenten te verschaffen om duurzaamheid een rol te laten spelen bij de inkoopprocessen. Nu, zeven jaar later, heeft SenterNovem een evaluatie uitgevoerd. Een steekproef, die moest uitwijzen in hoeverre inkopers bij `de overheid' nu werkelijk bezig zijn met duurzaam inkopen. Christel Ankersmit, bij het ministerie van VROM beleidsmatig belast met het project, vat het evaluatierapport aldus samen: `Het begin is er, het huiswerk is gedaan, de uitgangspunten zijn goed, maar nu gaat het om het doen.'

Bij het onderzoek, bleek dat in 20% van de gevallen een overheidsinkoper overwegingen van duurzaamheid een rol laat spelen bij de keuze van het product of dienst. Op papier, PC's en de inkoop van elektriciteit wordt momenteel het beste gescoord; dat is ook niet verwonderlijk, want de markt voor dit soort producten is al aan het verduurzamen. Op de inkoop en aanbesteding van biologische catering en duurzaam geproduceerd hout, maar ook schone voertuigen valt echter nog veel te winnen. Er is overigens een `lichte' definitie gehanteerd van het begrip `duurzaam'; hetgeen betekent dat men ook duurzaam inkoopt als er ongebleekt papier wordt ingekocht en dat niet per sé kringlooppapier de maatstaf is. Het gaat er nu vooral om bij die productgroepen waar al duurzaam wordt ingekocht, de lat wat hoger te leggen en met die productgroepen waar duurzaamheidscriteria nog niet of nauwelijks een rol spelen, een begin t emaken.

Stap in de goede richting
Doel van DI is en blijft versterking van de vraag naar duurzame producten en diensten, om de leveranciers te stimuleren deze producten en diensten aan te bieden. Tijdens de informele milieutop in juli 2004 in Maastricht werd daar nog door EUCommissaris Wallström de wens aan toegevoegd om overheden alléén nog innovatieve producten te laten kopen, die het milieu minder belasten. In dat kader is 20% nog niet meer dan een stap in de goede richting. Het streven is, aldus Ankersmit, om binnen enkele jaren te klimmen naar 50% duurzame overheidsinkoop. Essentieel bij het streven naar duurzame overheidsinkoop is uiteraard het antwoord op de vraag: wanneer is een inkoop duurzaam, welke criteria worden er gehanteerd? Het zou voor de hand liggen als, bij de producten waarvoor Milieukeur bestaat, Milieukeur als eis zou worden gehanteerd. `Maar dat mag een overheid helaas niet. Ook het Europees Ecolabel of de FSC-keur voor tropisch hout mag een overheidsinkoper niet als eis stellen', vertelt Ankersmit. `De EU-regels voor de interne markt verbieden dat, omdat het discriminerend kan werken voor leveranciers die hetzelfde product of dienst kunnen aanbieden, zonder dat het vrijwillige Milieukeur eraan verbonden is. Wél kunnen de onderliggende criteria van de diverse keurmerken gebruikt worden. Deze kan de overheidsinkoper opnemen in zijn Programma van Eisen. Dergelijke duurzaamheidscriteria zijn intussen voor 28 productgroepen geformuleerd; deze zijn te vinden op www.duurzaaminkopen.novem.nl. Bij het vaststellen van die criteria is dankbaar gebruik gemaakt van de criteria van Milieukeur'. Het keurmerk geeft dan aan dat aan de onderliggende criteria wordt voldaan.

De criteria zijn gepubliceerd als handreiking voor de vele honderden overheidsinkopers, niet als verplichting. De inkopers kunnen de criteria raadplegen als ze, dankzij informatie vanuit het programma DI of op last van hun politieke en ambtelijke leiding, op zoek gaan naar mogelijkheden om duurzaam in te kopen. Van dwang van bovenaf, vanuit `Den Haag', kan geen sprake zijn. Wel heeft het kabinet aangegeven dat een duurzame bedrijfsvoering door overheden een belangrijke voorwaarde is om te komen tot duurzame ontwikkeling. Het gaat er nu om daar concrete invulling aan te geven. Dat betekent onder meer dat, zoals in het evaluatierapport ook wordt aanbevolen, communicatie een belangrijk instrument zal zijn om de overheidsinkopers op het spoor van duurzame inkoop te krijgen.

Alle rechten voorbehouden. © Novem