Gemeente Delft

De gemeente Delft zet nieuwe stappen in de digitale dienstverlening. Het jaarplan digitale dienstverlening 2005 is door het college vastgesteld. Daarmee zijn er twaalf nieuwe projecten goedgekeurd, die de dienstverlening aan de burger nog verder moeten verbeteren. Twee projecten zullen direct zichtbaar worden voor de Dellftse bewoners: de invoering van unieke nummers voor bedrijven en personen voor eenmalige registratie en het vernieuwen van de stadswebsite: www.delft.nl.

"Dit is het derde jaar in een succesvol programma waarin Delft voorop loopt in het digitaal bedienen van onze burgers" aldus wethouder Baljé. "De nieuwe projecten in 2005 bouwen daar stevig op voort". Eén van de projecten die in 2005 worden uitgevoerd is het project 'uniek nummer'. Het gaat hier om het toekennen van een uniek nummer aan personen en bedrijven. Met dit unieke nummer is het mogelijk dat personen of bedrijven zich eenmaal registreren en daarmee toegang hebben tot alle gemeentelijke producten en diensten, ook die van andere overheden. Vanaf 1 januari 2006 zal dit Burger Service Nummer worden gebruikt voor personen (dit nummer is hoogstwaarschijnlijk het huidige sofi-nummer). Het Burger Service Nummer (BSN) zal worden uitgegeven door gemeenten. Ook aan bedrijven zal een uniek nummer worden toegewezen, het zogenaamde Bedrijven Service Nummer. Uitgangspunt bij dit project is 'eenmalige registratie en meervoudig gebruik'. Producten worden daardoor toegankelijker voor de burger en het is tevens efficiënter voor de gemeente.

Nieuwe stadsportal
Een tweede project is het vernieuwen van de stadsportal www.delft.nl. Deze website is digitale wegwijzer van en voor de stad; een virtueel informatiecentrum voor inwoners, bezoekers en ondernemers. Met een gemiddelde van meer dan 20.000 unieke bezoekers per maand is de website 'het digitale gezicht' van Delft. De digitale poort tot de stad Delft (stadsportal) www.delft.nl geeft ook toegang tot de gemeentelijke website www.gemeentedelft.info. De laatste is voor de burger dé toegang tot de digitale gemeente. De stadssite moet verder worden uitgebreid tot een virtueel informatiecentrum: een product van een publiekprivate samenwerking. Zo zal Delft Marketing beheerder worden van de toeristische informatie op de stadssite. Het project houdt een volledige restyling van de site in. Om de publiekprivate samenwerking mogelijk te maken wordt de technische infrastructuur vernieuwd en uitgebreid.

Delft voorloper
De gemeente Delft loopt landelijk gezien voorop met het toegankelijk maken van haar dienstverlening. De burger staat hierbij centraal. Dat was zo in 2004 en dat blijft in 2005. Daarnaast worden efficiënter werken en het aansluiten op landelijke ontwikkelingen in toenemende mate belangrijker. Wethouder Baljé: "Ook met de nieuwe projecten zal de digitale dienstverlening aan Delftenaren weer aanmerkelijk beter en gemakkelijker verlopen. Delft blijft toonaangevend."

De website www.gemeentedelft.info staat al twee jaar lang in de top 3 van beste overheidswebsites (www.webdam.nl). In 2004 heeft de website zelfs vier maanden op de eerste plaats gestaan. Dit is te danken aan het grote aantal digitale diensten dat via deze website toegankelijk is.Om deze digitale producten goed te laten functioneren is een zorgvuldige aanpassing van de gemeentelijke organisatie nodig.


---