Novem

25-11-2004
Het goede voorbeeld. SenterNovem komt met 'menukaart voor duurzaam inkopen'

(© Milieumagazine, nummer 11, november 2004)

Door Cees Ter Stege

Tussen droom en daad staan vaak overheden die het af laten weten. Duurzaam inkopen wordt al jaren stevig gepropageerd en gestimuleerd, maar de vorderingen gaan moeizaam. Misschien kunnen nieuwe instrumenten als de 'menukaart' en de 'inkoopdiagnose' overheden prikkelen tot een actievere houding.

Overheden van hoog tot laag koesteren bepaald niet de ambitie om duurzaam in te kopen. Slechts eenvijfde van alle gemeenten, provincies, waterschappen en rijksoverheden let bij de inkoop op milieu- en sociale aspecten van producten en diensten, aldus de resultaten van recent onderzoek in opdracht van VROM en SenterNovem.

Dat kan en moet anders, is de overtuiging van E. Raedts, werkzaam bij de provincie Gelderland en voorzitter van de begeleidingsgroep duurzaam inkopen en interne milieuzorg. Niet alleen om de eigen geloofwaardigheid te verhogen, maar ook om de markt voor duurzame producten een forse stimulans te geven. Hij heeft zich ervoor ingespannen dat acht provincies een door Noord-Brabant ontwikkelde inkoopdiagnose gaan toepassen. Op basis hiervan kunnen provincies duurzaamheidsaspecten structureel betrekken bij hun inkoop en aanbesteding. Medio oktober kreeg deze gezamenlijke inkoopdiagnose op de Netwerkdag Duurzaam Inkopen de aanmoedigingsprijs.

"Het is heel belangrijk dat duurzaamheidsaspecten een structureel onderdeel gaan vormen binnen het inkoopproces. Uit de diagnose zal blijken dat dit bij deze provincies nog te weinig gebeurt, terwijl zij zich daartoe wel hebben verplicht in een convenant. Vaak denken overheden pas op het laatste moment aan duurzaamheid. Dat is feitelijk té laat, want het inkoopproces is dan al bijna voltooid. We willen zowel de inkopers, die het inkoopproces bewaken, als de milieucoördinatoren, die verstand hebben van duurzaamheid, er eerder bij betrekken", zegt Raedts. Hij pleit ervoor om duurzaam inkopen formeel te verankeren in organisaties. Bij de acht deelnemende provincies zal dat volgend jaar het geval moeten zijn.

Menukaart
Omdat zij anderen controleren, moeten overheden het goede voorbeeld geven op dit gebied, vindt Raedts. Medewerkers komen dan geloofwaardiger over, het verhoogt het draagvlak voor maatregelen en de beeldvorming van de overheid als een betrouwbare partner die stáát voor het maatschappelijke belang zal verbeteren. Bovendien kunnen overheden actief laten zien dat 'duurzaamheid werkt', zoals hij zegt. "Ik geloof er niets van dat het meer geld gaat kosten. Wanneer je bijvoorbeeld een beter houtproduct inkoopt, hoef je minder vaak te vervangen. Ook op volume is te besparen. Ik zeg altijd: 'de beste inkoop is geen inkoop'. Dat lijkt een flauw grapje, maar je moet kritisch bekijken wat je nodig hebt en vooraf de (milieu)criteria vaststellen."

E. Gies - programma-adviseur Duurzaam Inkopen bij SenterNovem - legt uit waarom het zo belangrijk is dat overheden bij inkoop massáál gaan letten op duurzaamheidsaspecten. "Je kunt de markt een flinke duw geven wanneer veel en grote afnemers om duurzame producten en diensten gaan vragen. Overheden geven jaarlijks toch een bedrag van 28,8 miljard euro uit, ook in de vorm van aanbestedingen. De markt zal erop inspelen, heel simpel volgens de wet van vraag en aanbod."

Om de rol van de overheid als stuwende factor te stimuleren, ontwikkelt SenterNovem een 'Menukaart voor duurzaam inkopen', vergelijkbaar met de energieprestatiekaart voor gemeenten en provincies. Het systeem treedt begin 2005 inwerking.Erzijngeen verplichtingen of subsidies aan verbonden, wel zijn voor afzonderlijke projecten subsidies aan te vragen. Bovendien werkt SenterNovem aan het actualiseren en duidelijker omschrijven van de milieuspecificaties voor de verschillende productgroepen, zoals (tropisch) hout, (energiezuinige) pc's, papier, (groene) stroom, (biologische) catering, voertuigen, schoonmaakmiddelen en gebouwen. Komend jaar wordt ook het aantal productgroepen met milieuspecificaties van 28 naar 32 uitgebreid.

"Niet alles hoeft duurder te zijn, het levert soms ook geld op. Bijvoorbeeld door beter rekening te houden met de hoeveelheden die je inkoopt. Door goed na te denken over verpakkingsmateriaal kun je de afvalberg beperken, wat minder kosten oplevert. Groene energie is misschien niet goedkoper, maar het gebruik kan wel aanzetten tot nadenken over energiebesparende maatregelen en zuinig gedrag", zegt Gies.

Alle rechten voorbehouden. © Novem