CDA-minister Peijs richt zich eenzijdig op het uitgeven van geld voor
weg en spoor en doet te weinig om tot een betere benutting de
infrastructuur te komen. Dat oordeel velde D66-kamerlid Boris van der
Ham in het debat over de begroting Verkeer en Waterstaat.
D66 steunt de minister, omdat zij veel aandacht besteedt aan het
onderhoud van spoor en weg. `Juist door achterstallig onderhoud zijn
veel van de verkeersproblemen ontstaan, ook op het spoor,' aldus Van
der Ham. `Maar als we de huidige infrastructuur beter benutten, hebben
we minder nieuwe wegen nodig. Dat spaart geld en is goed voor het
milieu. Juist op dit punt schiet de minister nog tekort'.
Volgens D66 kunnen veel files worden voorkomen als bedrijven worden
gedwongen meer gespreid van de weg gebruik te maken. Van der Ham: `Het
is toch belachelijk dat alle bedrijven precies op hetzelfde tijdstip
beginnen en eindi genHetislogischdatdewegendandichtslibben.De
minister moet bedrijven actief aansporen tot meer creativiteit en
flexibele werktijden'.
Dat kan volgens Van der Ham bijvoorbeeld door het onderwerp in te
brengen in het sociaal overleg. `In het overleg tussen vakbonden en
werkgevers moet er gesproken worden over het oplossen van de
vervoersproblemen. Waarom is werken op zaterdag nog steeds zo'n taboe
voor de vakbonden? Veel werknemers verlangen juist naar dat soort
flexibiliteit. Het is goed voor de economie en het verkeer wordt beter
gespreid'.
Gemakzuchtig bedrijfsleven
Van der Ham vindt dat het bedrijfsleven zich gemakszuchtig opstelt:
`Het bedrijfsleven klaagt steen en been over de files, maar ze doen
zelf bar weinig om ze te voorkomen. Het lijkt wel een jong vogeltje
dat zijn snavel wijdt openspert en waar de overheid dan een worm in
moet leggen. Het bedrijfsleven moet tanden krijgen en meer gaan kauwen
op de mobiliteit. Bedrijven moeten samen vervoersplannen maken.
Gemeenten moeten de wet Milieubeheer te gebruiken om druk uit te
oefenen op de bedrijven'. D66 diende een voorstel in om de Wet
Milieubeheer aan te scherpen om dit mogelijk te maken.
Kilometerheffing
D66 had opnieuw veel kritiek over de trage besluitvorming rond de
kilometerheffing. Van der Ham: `Peijs leunt achterover in de
discussie: ze wacht tot de zoveelste commissie er de mitsen en de
maren van heeft gewogen. Terwijl alle onderzoeken aangeven dat het een
snelle invoering goed is voor het bestrijden van files. D66 wil dat de
kilometerheffing zo snel mogelijk wordt ingevoerd'. Mede dankzij D66
zal een motie worden aangenomen, die ervoor pleit de kilometerheffing
nog in deze kabinetsperiode in te voeren.
25-11-2004 13:40
D66