NMBS ontvangt prijs en lanceert vernieuwing treinkaarten on line
25/11/2004
De NMBS krijgt de zilveren ICT Trends Awards 2004 voor Ticket on line
Gisteravond werd de NMBS ter gelegenheid van de ICT Trends Awards
gelauwerd voor haar innoverend project voor de verkoop van
binnenlandse treintickets via het internet. Het kwam tot stand uit een
nauwe samenwerking tussen de directies Informatica en Reizigers. Reeds
meer dan 50 000 tickets werden on line verkocht. De ontwikkeling van
het project gaat verder met nieuwe diensten en meer mogelijkheden voor
de klanten. De vernieuwing van treinkaarten via het internet is de
meest recente stap.
De bekroning
Ieder jaar gaat ICT Trends Awards op zoek naar de meest vernieuwende
projecten in verschillende categorieën. De NMBS werd uitverkoren in de
categorie Openbare Diensten voor het project Ticket on line. Dit
intern ontwikkeld systeem biedt de klant de mogelijkheid om een ticket
voor het binnenlands treinverkeer te bekomen via het internet, het on
line te betalen en het thuis zelf uit te printen.
Het project vereiste ook een controlemogelijkheid voor de
treinbegeleiders en garandeerde de beveiliging van het product tegen
eventuele fraudeurs door middel van een iedere dag wisselende
afbeelding en een barcode. De interne ontwikkeling, van concept tot
ingebruikneming, gebeurde in slechts vier maanden tijd!
Sinds de lancering op 12 maart beleeft Ticket on line een waar
succesverhaal. Tot vandaag werden reeds meer dan 50 000 tickets
gekocht op www.nmbs.be en thuis uitgeprint. Het systeem biedt niet
alleen het voordeel dat de klant ook buiten de openingstijden van de
loketten een ticket kan kopen. Het is ook een goed voorbeeld van de
keuze van de NMBS om haar verkoopskanalen verder uit te breiden in
functie van het gemak en het comfort van de reizigers.
Treinkaarten on line verlengen
Na de nieuwe mogelijkheid om tickets on line te kopen,
schooltreinkaarten telefonisch te valideren en bepaalde producten in
dagbladhandelaars te verkrijgen, breidt de NMBS haar gamma verder uit.
Vanaf vandaag kunnen klanten de geldigheid van hun treinkaart
(traject-, net en schooltreinkaart) vernieuwen via internet, en op die
manier vermijden om aan te schuiven aan het loket. De procedure is
even eenvoudig als voor de aankoop van tickets en bestaat uit
verschillende stappen. De betaling gebeurt per kredietkaart of
Bancontact (d.m.v. een C-ZAM-terminal). Na invoering van de aanvraag
krijgt de klant een elektronisch bevestigingbericht. De validering
wordt nog de (werk)dag van de bestelling met De Post verstuurd. Om
zeker te zijn dat de zending tijdig toekomt, moet de vraag tot
validering minstens 10 en maximum 30 dagen voor de geldigheidsperiode
worden ingediend.
Personen die moeilijkheden zouden ondervinden kunnen op het
telefoonnummer 02/528 28 51 terecht bij een helpdesk.
Toekomstplannen
De NMBS wenst zeker op deze weg verder te gaan en in het belang van de
klant ook andere diensten on line aan te bieden. De ontvangen prijs
zet die overtuiging om te innoveren in de schijnwerpers. De
verschillende toepassingen van het project Ticket on line effenen het
pad voor andere mogelijkheden, zoals voor bedrijven die tickets willen
printen voor personeelsleden. In de nabije toekomst zullen ook andere
treinkaarten (Railflex en Campus) via het internet kunnen worden
vernieuwd.
NMBS