25-11-2004
Vijf sterren voor Citroën C5 en C4 bij EuroNCAP botsproeven
De Citroën C5 en C4 hebben een uitstekend resultaat geboekt in de
botsproeven van EuroNCAP: beide ontvingen vijf sterren met
respectievelijk 36 en 35 punten van het maximum van 37 punten.
De Citroën C5 bereikt daarmee het hoogste niveau ooit en is nu de
veiligste auto van de gehele automarkt. Op het gebied van
voetgangersbescherming onderscheidt de Citroën C4 zich en wordt de
standaard dankzij het beste resultaat op de markt met 3 sterren (van
het maximum van 4 sterren) en 22 punten. De Citroën C4 bereikt op het
gebied van de bescherming van kinderen het opvallende resultaat van 4
sterren (van het maximum van 5 sterren).
Deze resultaten onderstrepen de strategie van Citroën op het gebied
van technologische vernieuwingen en weerspiegelen ook het succes van
de enkele jaren geleden door PSA Peugeot Citroën ingezette
ontwikkeling van nieuwe platforms. Citroën heeft op het gebied van
veiligheid in elk segment een plaats in de kopgroep veroverd me hoge
scores voor de C2, C3, C3 Pluriel, C8, C4 en C5, die met de eer van
marktleider gaat strijken. De resultaten van de botsproeven
onderstrepen de homogeniteit en de doeltreffendheid van de
veiligheidssystemen, met name bij een frontale botsing. De C5 ontvangt
hierbij een speciale vermelding, omdat deze het maximale aantal van 16
punten scoort. De ontwikkeling van de platforms, de toepassing van een
additionele kreukelzone bestaande uit een strook onderin de bumper in
combinatie met een extra subframe en de airbags dragen natuurlijk bij
aan deze resultaten.
Veiligheid: een gezamenlijke visie, een dagelijkse bezigheid
Veiligheid bestaat uit een verzameling van voorzieningen die:
moeten bijdragen aan de rust en concentratie op de weg van de
bestuurder,
het ongeluk zoveel mogelijk moeten vermijden en
de gevolgen van een aanrijding moeten beperken.
De Citroën C5 en C4 zetten nieuwe stappen op deze gebieden, dankzij
een verzameling van innovatieve en complete uitrustingen.
Vermijden van het ongeluk
De actieve veiligheid van de Citroën C5 en C4 ligt op een hoog niveau,
dank zij een bijzonder veilig weggedrag en een uitstekend remsysteem.
In gevaarlijke situaties treedt een serie elektronische hulpprogrammas
in werking. ABS en de elektronische remkrachtverdeler (EBD) worden
aangevuld met een noodremassistent en automatisch inschakelende
alarmlichten.
In het geval van verlies van wegcontact treedt onmiddellijk het
elektronisch stabiliteitsprogramma ESP in werking, die het wegglijden
van de wielen beperkt dankzij het tractiecontrolesysteem ASR. De
nieuwe generatie ESP waarover de Citroën C5 standaard beschikt,
profiteert van een sterkere calculator die opdracht geeft tot
koerscorrecties door, afhankelijk van onderstuur of overstuur, een of
meerdere wielen individueel af te remmen. De Citroën C5 en C4
beschikken eveneens over talrijke moderne, efficiënte voorzieningen op
het gebied van rijcomfort, die ten goede komen aan de beheersing over
de auto. De technologische evolutie is systematisch verder ontwikkeld
tot een ongekend hoog niveau, dat de bestuurder beter informeert
waardoor hij geconcentreerd kan rijden. De snelheidsbegrenzer, de
waarschuwing voor te lage bandenspanning, de meedraaiende Bi-Xenon
koplampen met dubbele functie maken deel uit van deze
veiligheidsvoorzieningen. Bovendien biedt Citroën als eerste merk op
enkele versies het Lane Departure Warning System aan.
De gevolgen van het ongeval beperken
De afgelopen jaren heeft Citroën aanzienlijke vooruitgang geboekt
teneinde de gevolgen van een ongeval te beperken. Een van de
prioriteiten bij de ontwikkeling van de C5 en de C4 is opnieuw het
integreren van de beste technologieën om een volledig en veilig pakket
passieve veiligheidsvoorzieningen te kunnen leveren.
De carrosseriestructuur is aan de voorzijde voorzien van additionele
kreukelzones, die zijn verbonden met schokabsorberende profielen en
een dwarsprofiel, gemaakt van staal met een extra hoge treksterkte. De
middensectie, het subframe en de A-, B- en C-stijlen zijn ontworpen om
botsenergie te absorberen en veilig weg te geleiden. In totaal bestaat
een derde van de structuur uit staal met een extra hoge treksterkte.
Ter hoogte van de B-stijl zorgt de veiligheidskooi voor een effectieve
bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Deze veiligheidsstructuur is
opgebouwd uit de B-stijlen, die aan de bovenzijde zijn verbonden met
een dwarsprofiel in het dak en aan de onderzijde met de
langsdraagbalken van het chassis. De voorportieren maken deel uit van
de veiligheidsstructuur en zijn voorzien van botsprofielen voor een
optimale bescherming.
De Citroën C5 is uitgerust met zeven airbags, waaronder een nieuwe
knieairbag. Deze zorgt bij een aanrijding voor de bescherming van de
knieën en de scheenbenen van de bestuurder, door hun botskracht tegen
de stuurkolom te verminderen.
De Citroën C4 is voorzien van zes airbags en profiteert als eerste
auto ter wereld van een optimaal gevormde bestuurdersairbag, dankzij
het gefixeerde middendeel van het stuurwiel. Dit zorgt voor een betere
bescherming van de borstkas van de bestuurder.
De gevolgen van een aanrijding met een voetganger beperken De Citroën
C4 is ontwikkeld om de gevolgen van een aanrijding met een voetganger
te beperken. Zo is de Citroën C4 voorzien van een tweede kreukelzone
aan de onderzijde om de verwondingen aan knieën en onderbenen te
verminderen. Deze ontwikkelingen hebben ook geleid tot een niet
agressieve aanblik van de neus.
Een ander voorbeeld is dat de bolle vorm van de motorkap zorgt voor
extra ruimte met de onderdelen in de motorruimte, zodat deze zich kan
vervormen zonder tegen harde motoronderdelen aan te komen. De motorkap
is eveneens van aluminium en beschikt over een binnenscherm met
centrale perforatie om botsenergie effectiever te absorberen.
AutoRai