Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA `s-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
116-04-SZW UB/A/2004/70896
Onderwerp Datum
Opzet structuur toekomstige 24 november 2004
voortgangsrapportages SUWI
Met genoegen hebben wij kennisgenomen van het voorstel van de vaste commissie voor
Sociale Zaken en Werkgelegenheid met betrekking tot de structuur en inhoud van
toekomstige voortgangsrapportages SUWI. Wij onderschrijven de opvatting van de
commissie dat het accent van de voortgangsrapportage moet liggen op de realisatie van de
SUWI-doelstellingen aan de hand van concrete (genormeerde) prestatie-indicatoren. Wij
zullen het concrete voorstel voor indeling van de rapportage, zoals de commissie dat in een
bijlage presenteert, met ingang van 2005 in toekomstige rapportages hanteren. Overigens
merken wij hierbij op dat de commissie informatiewensen heeft die aanvullend zijn op de
huidige informatieafspraken met de SUWI-organisaties. Over de uitvraag van aanvullende
informatie en de exacte invulling van de indicatoren moeten afspraken worden gemaakt met
de organisaties. Deze afspraken moeten landen in het verantwoordingsmodel 2005.
Tot op heden informeerden wij u viermaal per jaar over SUWI. Op twee van deze vier
momenten, in mei en september van elk jaar, maakte de Voortgangsrapportage
implementatie SUWI deel uit van het informatiepakket. In deze voortgangsrapportage werd
vooral ingegaan op voortgang van de invoering van SUWI en in (aanzienlijk) mindere mate
op de prestaties van de SUWI-organisaties. Over deze prestaties rapporteerden wij viermaal
per jaar in begeleidende brieven bij de verantwoordingsverslagen van de SUWI-
organisaties. Door de opzet van de `nieuwe' voortgangsrapportage SUWI worden de
prestaties en de voortgang van de implementatie SUWI in één rapport samengebracht. Wat
betreft de frequentie van de voortgangsrapportage wordt daarom aangesloten bij de huidige
informatievoorziening over SUWI. Dit betekent dat wij u viermaal per jaar een
voortgangsrapportage SUWI zullen overleggen (zie bijlage). Daarnaast ontvangt u periodiek
de wettelijk voorgeschreven evaluatie SUWI.
Uw Kamer heeft aan de invoering van SUWI de status van groot project toegekend. Deze
status schrijft onder meer voor dat voortgangsrapportages (minimaal) eenmaal per jaar
vergezeld gaan van een eigenstandig rapport waarin de departementale accountantsdienst
oordeelt over de kwaliteit en volledigheid van de informatie. Dit rapport zal bij de
voortgangsrapportage in mei worden gevoegd. Bij die gelegenheid wordt de
2
voortgangsrapportage tevens voorzien van ons oordeel over de werking van SUWI en de
prestaties van de SUWI-organisaties. Dit oordeel is gebaseerd op gevalideerde informatie,
zoals die in de jaarverslagen van die SUWI-organisaties wordt gepresenteerd, alsmede het
jaarverslag van de Inspectie Werk en Inkomen. In voortgangsrapportages die vorm krijgen
op basis van informatie uit kwartaalverslagen -informatie waarvan de kwaliteit en
betrouwbaarheid niet door een accountant wordt vastgesteld- zullen wij onze opinie en
reactie neerleggen wanneer bijzondere ontwikkelingen daartoe aanleiding vormen.
Tot slot willen wij nog enkele opmerkingen maken bij de indicatoren die de commissie bij
de verschillende hoofdstukken van de voortgangsrapportage noemt. In de
voortgangsrapportage zullen wij de prestaties op nagenoeg alle indicatoren weergeven. Bij
een tweetal indicatoren moeten wij echter een voorbehoud maken. De indicator `verhouding
personeelskosten front-office/staf' en de "verhouding personeel (in fte's) front-office/staf'
geven naar wij menen een onvoldoende adequaat beeld van de overhead bij een SUWI-
organisatie. Deze indicatoren worden in te hoge mate beïnvloed door bijvoorbeeld de
inrichting van de werkprocessen en daarmee de organisaties. Wij zullen in samenwerking
met de SUWI-organisaties bezien of een eenduidige indicator op dit aspect is te
ontwikkelen.
Door aan de wens van de commissie te voldoen en het voorstel voor inhoud en structuur van
de voortgangsrapportage over te nemen, verwachten wij aan de informatiebehoeften van uw
Kamer tegemoet te komen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
3
Bijlage: Informatie kalender voortgangsrapportage SUWI
A. Mei: rapportage gebaseerd op jaarverslagen SUWI-organisaties. De rapportage wordt
voorzien van het oordeel over de werking van SUWI en de prestaties van de SUWI-
organisaties. Als bijlage worden meegezonden de (tussen)evaluatie SUWI, de vierde
kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties over het voorafgaande jaar, de
jaarverslagen van de SUWI-organisaties over het voorafgaande jaar, alsmede het
jaarverslag van IWI.
B. Juni: rapportage gebaseerd op de eerste kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties
van het betreffende jaar.
C. September: rapportage gebaseerd op de tweede kwartaalverslagen van de SUWI-
organisaties van het betreffende jaar.
D. December: rapportage gebaseerd op de jaarplannen van de SUWI-organisaties voor het
komende jaar en de derde kwartaalverslagen over het betreffende jaar.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid