AutoRai

25-11-2004

EURO NCAP beloont nieuwe Ford Focus met hoogste veiligheidsscore

In de meest recente Euro NCAP-veiligheidstests is de nieuwe Ford Focus beloond met vijf sterren, de hoogste score in zijn klasse voor de bescherming van inzittenden.

De nieuwe Focus is ook de eerste en enige auto die van Euro NCAP een score van 100 procent heeft gekregen voor bescherming bij frontale én zijdelingse botsingen, en een score van eveneens 100 procent voor dynamische bescherming tegen letsel bij kinderen tussen anderhalf en drie jaar (bij proeven met dummy's). Geen enkele andere auto heeft ooit zulke goede resultaten bereikt in Euro NCAP-tests.

Vandaag heeft Euro NCAP op een persconferentie in Madrid bekendgemaakt dat de nieuwe Ford Focus de maximale score van vijf sterren heeft behaald voor algemene bescherming (35,46 punten), vier sterren voor de bescherming van kinderen en een zeer concurrerende score van twee sterren voor de bescherming van voetgangers. Met dit resultaat bouwt Ford voort op het succes van de Focus C-MAX, die als eerste auto een score van vier sterren behaalde voor de bescherming van kinderen.

Een nieuwe standaard
Euro NCAP-voorzitter Adrian Hobbs: De nieuwe Ford Focus heeft de hoogste veiligheidsscore voor inzittenden die ooit is bereikt in de zeven jaar dat we nu voertuigen testen. Met deze score is de Focus de beste in zijn klasse. Onze procedures en protocollen worden wereldwijd erkend als de strengste en meest veeleisende, maar door het werk van de productontwikkelaars van Ford hebben wij nu een nieuwe benchmark, en andere fabrikanten een nieuwe doelstelling.

De nieuwe Focus behaalde ook hoge onderscheidingen in twee afzonderlijke onderzoeken naar nekletsel, die werden uitgevoerd door Folksam en de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG). Deze prestatie is uitermate belangrijk, omdat in Europa nekletsel bij aanrijdingen van achteren 75 procent uitmaakt van alle verzekeringsclaims die verband houden met lichamelijk letsel.

Anti-allergeen interieur
Een ander veiligheid- en comfortverhogend aspect van de nieuwe Focus is het certificaat Allergy-Tested Interior, dat door de TÜV Rhineland Group is toegekend. De Ford is hiermee pas de tweede auto ter wereld waarvan onafhankelijke experts hebben vastgesteld dat het materiaalgebruik in het interieur het risico op allergische reacties tot het laagst mogelijke niveau terugdringt. Al eerder dit jaar werd hetzelfde certificaat toegekend aan Fords multi-activity vehicle, de Focus C-MAX.

Nieuwe Focus voert klasse aan
De hele carrosseriereeks van de nieuwe Focus beschikt over een structuur die is ontworpen met één doel voor ogen: de inzittenden beschermen met een lichte en zeer efficiënte veiligheidskooi. De Focus is gemaakt van lasergelaste panelen uit hoogwaardig staal van variabele dikte. Zowel de veiligheidskooi als de omringende kreukelzones zijn virtueel én fysiek onderworpen aan de meest rigoureuze tests, die zijn geverifieerd door de krachtigste computers in de auto-industrie en getest in een ultramodern veiligheidscentrum.

De nieuwe Focus heeft meer kreukelruimte, doordat bij een botsing de stijve chassiscomponenten gecontroleerd loslaten van de carrosserie, waardoor de vrijkomende energie onder de stijve veiligheidskooi doorloopt. Dit verlaagt de deceleratiewaarden voor de inzittenden en voorkomt dat de bodem vervormt.

In de structuur bevinden zich voorzieningen als nieuwe compressiedelen in het portier die vervorming van de A-dakstijl en de dashboardbalk voorkomen. Ook is er een nieuwe, rechte balk aangebracht tussen de A-dakstijlen. Deze stabiliseert de zijstructuur van de carrosserie en minimaliseert het risico dat de stuurkolom en de pedalen naar binnen dringen.

Samen met de geavanceerde passieve-veiligheidssystemen brengen deze structurele voorzieningen in de nieuwe Focus de standaard voor veiligheid op een hoger niveau. De nieuwe Focus voldoet daardoor ruimschoots aan alle eisen die de huidige Europese wetgeving stelt en laat uitstekende prestaties zien in onafhankelijke testprogramma's van bijvoorbeeld Euro NCAP.
De inspanningen om de kwaliteit van de carrosserie te verbeteren, hebben er ook toe geleid dat reparaties eenvoudiger en goedkoper kunnen worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de borium steunbalk voor de grilleopening. Bij eerdere ontwerpen werden verschillende componenten op een grote verscheidenheid van punten bevestigd. Dit maakte het uitlijnen bijzonder moeilijk. In het nieuwe ontwerp zijn er vaste bevestigingspunten en is er geen sprake van variatie in lijnen of tussenruimte. Na een ongeval kan een vervangend onderdeel net zo goed passend worden aangebracht als toen de auto op de assemblagelijn stond.

Derrick Kuzak, Vice President Product Development, Ford of Europe, merkt op: We zijn er trots op dat de resultaten van de Euro NCAP-test onze interne testnormen hebben bevestigd. Met het nieuwe model wilden we ongekende niveaus van bescherming bij botsingen tot norm maken voor het merk Ford Focus. En daarmee hebben we een nieuwe maatstaf gecreëerd in het segment.