25-11-2004
EURO NCAP beloont nieuwe Ford Focus met hoogste veiligheidsscore
In de meest recente Euro NCAP-veiligheidstests is de nieuwe Ford Focus
beloond met vijf sterren, de hoogste score in zijn klasse voor de
bescherming van inzittenden.
De nieuwe Focus is ook de eerste en enige auto die van Euro NCAP een
score van 100 procent heeft gekregen voor bescherming bij frontale én
zijdelingse botsingen, en een score van eveneens 100 procent voor
dynamische bescherming tegen letsel bij kinderen tussen anderhalf en
drie jaar (bij proeven met dummy's). Geen enkele andere auto heeft
ooit zulke goede resultaten bereikt in Euro NCAP-tests.
Vandaag heeft Euro NCAP op een persconferentie in Madrid bekendgemaakt
dat de nieuwe Ford Focus de maximale score van vijf sterren heeft
behaald voor algemene bescherming (35,46 punten), vier sterren voor de
bescherming van kinderen en een zeer concurrerende score van twee
sterren voor de bescherming van voetgangers. Met dit resultaat bouwt
Ford voort op het succes van de Focus C-MAX, die als eerste auto een
score van vier sterren behaalde voor de bescherming van kinderen.
Een nieuwe standaard
Euro NCAP-voorzitter Adrian Hobbs: De nieuwe Ford Focus heeft de
hoogste veiligheidsscore voor inzittenden die ooit is bereikt in de
zeven jaar dat we nu voertuigen testen. Met deze score is de Focus de
beste in zijn klasse. Onze procedures en protocollen worden wereldwijd
erkend als de strengste en meest veeleisende, maar door het werk van
de productontwikkelaars van Ford hebben wij nu een nieuwe benchmark,
en andere fabrikanten een nieuwe doelstelling.
De nieuwe Focus behaalde ook hoge onderscheidingen in twee
afzonderlijke onderzoeken naar nekletsel, die werden uitgevoerd door
Folksam en de International Insurance Whiplash Prevention Group
(IIWPG). Deze prestatie is uitermate belangrijk, omdat in Europa
nekletsel bij aanrijdingen van achteren 75 procent uitmaakt van alle
verzekeringsclaims die verband houden met lichamelijk letsel.
Anti-allergeen interieur
Een ander veiligheid- en comfortverhogend aspect van de nieuwe Focus
is het certificaat Allergy-Tested Interior, dat door de TÜV Rhineland
Group is toegekend. De Ford is hiermee pas de tweede auto ter wereld
waarvan onafhankelijke experts hebben vastgesteld dat het
materiaalgebruik in het interieur het risico op allergische reacties
tot het laagst mogelijke niveau terugdringt. Al eerder dit jaar werd
hetzelfde certificaat toegekend aan Fords multi-activity vehicle, de
Focus C-MAX.
Nieuwe Focus voert klasse aan
De hele carrosseriereeks van de nieuwe Focus beschikt over een
structuur die is ontworpen met één doel voor ogen: de inzittenden
beschermen met een lichte en zeer efficiënte veiligheidskooi. De Focus
is gemaakt van lasergelaste panelen uit hoogwaardig staal van
variabele dikte. Zowel de veiligheidskooi als de omringende
kreukelzones zijn virtueel én fysiek onderworpen aan de meest
rigoureuze tests, die zijn geverifieerd door de krachtigste computers
in de auto-industrie en getest in een ultramodern veiligheidscentrum.
De nieuwe Focus heeft meer kreukelruimte, doordat bij een botsing de
stijve chassiscomponenten gecontroleerd loslaten van de carrosserie,
waardoor de vrijkomende energie onder de stijve veiligheidskooi
doorloopt. Dit verlaagt de deceleratiewaarden voor de inzittenden en
voorkomt dat de bodem vervormt.
In de structuur bevinden zich voorzieningen als nieuwe compressiedelen
in het portier die vervorming van de A-dakstijl en de dashboardbalk
voorkomen. Ook is er een nieuwe, rechte balk aangebracht tussen de
A-dakstijlen. Deze stabiliseert de zijstructuur van de carrosserie en
minimaliseert het risico dat de stuurkolom en de pedalen naar binnen
dringen.
Samen met de geavanceerde passieve-veiligheidssystemen brengen deze
structurele voorzieningen in de nieuwe Focus de standaard voor
veiligheid op een hoger niveau. De nieuwe Focus voldoet daardoor
ruimschoots aan alle eisen die de huidige Europese wetgeving stelt en
laat uitstekende prestaties zien in onafhankelijke testprogramma's van
bijvoorbeeld Euro NCAP.
De inspanningen om de kwaliteit van de carrosserie te verbeteren,
hebben er ook toe geleid dat reparaties eenvoudiger en goedkoper
kunnen worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de borium steunbalk
voor de grilleopening. Bij eerdere ontwerpen werden verschillende
componenten op een grote verscheidenheid van punten bevestigd. Dit
maakte het uitlijnen bijzonder moeilijk. In het nieuwe ontwerp zijn er
vaste bevestigingspunten en is er geen sprake van variatie in lijnen
of tussenruimte. Na een ongeval kan een vervangend onderdeel net zo
goed passend worden aangebracht als toen de auto op de assemblagelijn
stond.
Derrick Kuzak, Vice President Product Development, Ford of Europe,
merkt op: We zijn er trots op dat de resultaten van de Euro NCAP-test
onze interne testnormen hebben bevestigd. Met het nieuwe model wilden
we ongekende niveaus van bescherming bij botsingen tot norm maken voor
het merk Ford Focus. En daarmee hebben we een nieuwe maatstaf
gecreëerd in het segment.
AutoRai