25-11-2004
Ferrari Superamerica
De door Pininfarina ontworpen Ferrari Superamerica combineert het
vermogen van Ferraris 12-cilinder berlinetta met een zeer originele en
innovatieve kijk op het cabrioletconcept.
De Superamerica is de eerste productieauto die is voorzien van een
beweegbaar dak in combinatie met elektronchromatische technologie,
exclusief ontworpen in samenwerking met Saint Gobain. Een
wereldprimeur voor een glazen oppervlak van dit formaat!
Het exclusieve, door Fioravanti gepatenteerde beweegbare dak maakt het
voor de Superamerica-rijder mogelijk om de kap in tien seconden geheel
elektronisch te laten zakken. Dit maakt de auto tot s werelds snelste
cabrioletuitvoering van de berlinetta (met een topsnelheid van 320
km/u).
De Superamerica, die is afgeleid van de Maranello 575M, is leverbaar
met een hand-geschakelde of een F1-stijl versnellingsbak. De grote
twaalfcilinder motor is geoptimaliseerd tot een vermogen van 540 pk.
De nieuwe auto kan ook worden uitgebreid met het GTC besturingspakket,
voorzien van Ferraris nieuwste hightech noviteiten, inclusief carbon
keramische remmen.
Het innovatieve elektrische dak van de Superamerica is omgedoopt tot
Revocromico, om de unieke combinatie van de achterwaartse beweging en
de elektron-chromatische technologie te benadrukken. Het dak is
vervaardigd uit glasvezel en de inhoud van de kofferbak blijft
onveranderd, of het dak nu open of gesloten is. De glazen achterruit
fungeert tevens als windscherm wanneer het dak open staat.
Dankzij het gebruik van elektronchromatisch glas kan de bestuurder de
lichtinval in de cockpit volledig controleren. Er is een keuze uit
vijf verschillende tinten en het glas kan in minder dan een minuut van
volledig verduisterd tot 100% transparant veranderen, met één druk op
de knop.
De Ferrari Superamerica is een limited edition model en zal voor het
eerst getoond worden op de autoshows van Los Angeles en Detroit in
januari 2005.
FERRARI SUPERAMERICA
TECHNISCHE SPECIFICATIES
AFMETINGEN
Lengte: 4.550 mm
Breedte: 1.935 mm
Hoogte: 1.277 mm
Wielbasis: 2.500 mm
Spoorbreedte voor: 1.632 mm
Spoorbreedte achter: 1.586 mm
MOTOR
Cilinders: 12, in V-structuur
Boring x Slag: 89 mm x 77 mm
Inhoud per cilinder: 479 cc
Totale cilinderinhoud: 5.748 cc
Compressieverhouding: 11:1
Max. vermogen: 397 kW (540 pk) bij 7.250 tpm
Max. koppel: 588,6 Nm (433,8 lbft) bij 5.250 tpm
PRESTATIE
Topsnelheid: 320 km/u
AutoRai