Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Aandacht voor voetgangers is nodig

Aandacht voor de veiligheid van voetgangers en fietsers bij autofabrikanten is hard nodig. Hoewel er door sommige fabrikanten goede resultaten worden gehaald, krijgt dit aspect bij autofabrikanten te weinig aandacht. Uit een recente studie blijkt dat invoering van nieuwe richtlijnen van de Europese Unie tot 20 % minder verkeersslachtoffers gaan leiden.

De Seat Altea en de Citroen C4 laten op het gebied van voetgangersvriendelijkheid goede scores zien. De Citroën C4 haalt op alle onderdelen de hoogste waardering. Dat blijkt uit de jongste serie testresultaten van Euro NCAP.

De veiligheid van de eigen inzittenden heeft alle aandacht van autofabrikanten. Van de dertien geteste modellen in de nieuwste EuroNCAP-crashtesten behalen er acht de vijf-sterren-waardering voor bescherming van inzittenden, ook in de kleinere categorieën. En ook in de bescherming van kinderen in de auto behalen de meeste modellen de op dit onderdeel maximale vier sterren. In vergelijking daarmee zijn de drie sterren van de "Auto van het Jaar 2004", de Fiat Panda, en van de Kia Picanto teleurstellend.

Als in 2010 de hoogste wettelijke eisen voor vriendelijker veiliger voorkanten van auto's van kracht worden, zal dat in de EU jaarlijks 2100 doden en 18000 zwaargewonden besparen. Bovendien is er sprake van een enorme besparing op maatschappelijke schade. De ANWB vindt dat fabrikanten niet zo lang moeten wachten om hun auto's daarop in te richten. In Nederland komen 82 fietsers en 46 voetgangers om het leven door een botsing met de voorzijde van een auto. Zeker 1246 fietsers en 433 voetgangers raakten bij een zelfde type aanrijding gewond (Cijfers uit 2002). Bij de laatste EuroNCAP-crashtesten zijn weer auto's uit uiteenlopende categorieën onder de loep genomen: 3 kleinere middenklassers, 4 middenklassers, 2 grotere middenklassers, 2 grote familie-auto's en een kleinere midi-MPV.

EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en de Europese AIT&FIA-zusterclubs met de Nederlandse, Engelse, Duitse Zweedse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en Europese Consumentenclubs.


Noot voor de redactie;