LENSINK VAN BERKEL COMM.
Meer sinterklaas- en kerstaankopen via internet
Consument hecht meer waarde aan doelgericht kopen dan aan gezelligheid
Amsterdam 25 november- Internetconsumenten kopen dit jaar wederom meer
sinterklaas- en kerstcadeaus via het internet. Dat blijkt uit een
groot onderzoek van internetwinkel Kortingswinkel.nl. Circa 30% van de
ondervraagden kocht vorig jaar al een sinterklaas- of kerstcadeau via
het internet. Voor de aankomende feestmaand is ruim 60% van de
ondervraagden voornemens om dit jaar een cadeau via het internet te
kopen.
Het online-onderzoek heeft plaatsgevonden onder 1386
internetconsumenten. Uit het onderzoek blijkt dat het voornamelijk
vrouwen zijn die de sinterklaas- en kerstaankopen doen. Maar liefst
tweederde van deze aankopen wordt door vrouwen verricht. De meeste
aankopen worden gedaan door mensen in de leeftijd 31-35 jaar. In
tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn veertigers en
vijftigers voor hun feestaankopen ook steeds vaker op het web te
vinden.
De afgelopen jaren is er een verschuiving in het winkelgedrag van de
consument waar te nemen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 30% van
de ondervraagde consumenten waarde hecht aan de gezelligheid bij het
doen van sinterklaas- en kerstaankopen. Het grootste gedeelte van de
consumenten, ruim 70%, ergert zich aan de winkelen tijdens de
feestmaand. Vooral de drukte in de steden en lange wachtrijen aan de
kassa's worden door de consument als storend ervaren.
Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl, vindt het niet
opmerkelijk dat consumenten tijdens de feestdagen steeds meer aankopen
doen via internet. Gelderman: 'Vroeger vonden consumenten het gezellig
om de stad in te gaan en inkopen te doen voor de feestdagen. Echter,
de laatste jaren is een duidelijke trend waarneembaar dat consumenten
doelgericht en snel hun feestaankopen willen doen. Met name
tweeverdieners hebben geen behoefte om hun spaarzame vrije uurtjes
door te brengen in de stad. Internetwinkels profiteren hier duidelijk
van.'
Dat de consument dit jaar de hand op de knip houdt valt volgens Edzard
Gelderman nog wel mee. 'We zien deze week een piek in de kleine,
goedkope en gekke cadeaus. Over de gehele maand november gezien is
echter een stijging waar te nemen in aankoop van duurdere cadeaus
zoals BMX fietsen en MP3 spelers. Vergeleken met vorig jaar november
is de kassa-aanslag per consument 28% gestegen. Per order geeft de
consument deze maand dus meer geld uit'. Ondanks de economische
malaise is de Sint dit jaar niet overdreven zuinig, zo blijkt uit het
onderzoek.
Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste non-food discounter op het internet,
werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei
doorgemaakt. Kortingswinkel.nl biedt online aanbiedingen en kortingen
op producten en diensten. De onderneming werkt momenteel samen met
verschillende partners uit de dienstverlenende sector, retail en de
entertainment industrie, zoals bijvoorbeeld McDonald's, Joop van den
Ende Musicals, America Today. Kortingswinkel.nl is lid van de
branchevereniging Thuiswinkel.org. Meer informatie op
www.kortingswinkel.nl.
Noot voor redactie,