LENSINK VAN BERKEL COMM.

Meer sinterklaas- en kerstaankopen via internet

Consument hecht meer waarde aan doelgericht kopen dan aan gezelligheid

Amsterdam 25 november- Internetconsumenten kopen dit jaar wederom meer sinterklaas- en kerstcadeaus via het internet. Dat blijkt uit een groot onderzoek van internetwinkel Kortingswinkel.nl. Circa 30% van de ondervraagden kocht vorig jaar al een sinterklaas- of kerstcadeau via het internet. Voor de aankomende feestmaand is ruim 60% van de ondervraagden voornemens om dit jaar een cadeau via het internet te kopen.

Het online-onderzoek heeft plaatsgevonden onder 1386 internetconsumenten. Uit het onderzoek blijkt dat het voornamelijk vrouwen zijn die de sinterklaas- en kerstaankopen doen. Maar liefst tweederde van deze aankopen wordt door vrouwen verricht. De meeste aankopen worden gedaan door mensen in de leeftijd 31-35 jaar. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn veertigers en vijftigers voor hun feestaankopen ook steeds vaker op het web te vinden.

De afgelopen jaren is er een verschuiving in het winkelgedrag van de consument waar te nemen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 30% van de ondervraagde consumenten waarde hecht aan de gezelligheid bij het doen van sinterklaas- en kerstaankopen. Het grootste gedeelte van de consumenten, ruim 70%, ergert zich aan de winkelen tijdens de feestmaand. Vooral de drukte in de steden en lange wachtrijen aan de kassa's worden door de consument als storend ervaren.

Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl, vindt het niet opmerkelijk dat consumenten tijdens de feestdagen steeds meer aankopen doen via internet. Gelderman: 'Vroeger vonden consumenten het gezellig om de stad in te gaan en inkopen te doen voor de feestdagen. Echter, de laatste jaren is een duidelijke trend waarneembaar dat consumenten doelgericht en snel hun feestaankopen willen doen. Met name tweeverdieners hebben geen behoefte om hun spaarzame vrije uurtjes door te brengen in de stad. Internetwinkels profiteren hier duidelijk van.'

Dat de consument dit jaar de hand op de knip houdt valt volgens Edzard Gelderman nog wel mee. 'We zien deze week een piek in de kleine, goedkope en gekke cadeaus. Over de gehele maand november gezien is echter een stijging waar te nemen in aankoop van duurdere cadeaus zoals BMX fietsen en MP3 spelers. Vergeleken met vorig jaar november is de kassa-aanslag per consument 28% gestegen. Per order geeft de consument deze maand dus meer geld uit'. Ondanks de economische malaise is de Sint dit jaar niet overdreven zuinig, zo blijkt uit het onderzoek.

Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste non-food discounter op het internet, werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei doorgemaakt. Kortingswinkel.nl biedt online aanbiedingen en kortingen op producten en diensten. De onderneming werkt momenteel samen met verschillende partners uit de dienstverlenende sector, retail en de entertainment industrie, zoals bijvoorbeeld McDonald's, Joop van den Ende Musicals, America Today. Kortingswinkel.nl is lid van de branchevereniging Thuiswinkel.org. Meer informatie op www.kortingswinkel.nl.

Noot voor redactie,