Erasmus MC


25-11-04: Instant messenger 'verslavender' voor meisjes dan voor jongens

Rotterdam, 23 november 2004 - Het gebruik van instant messenger, een vorm van chatten via internet, is zeer populair onder jongeren. Bijna 90% van de jongeren maakt er gebruik van, 55% doet dat dagelijks. Van alle communicatiemiddelen gebruiken jongeren instant messenger het meest. Ze zien het medium als het belangrijkste communicatiemiddel voor het onderhouden van sociale contacten met vrienden en vriendinnen. Deze vorm van chatten is daarmee belangrijker dan mobiele telefoon, SMS of e-mail. Dit blijkt uit een onderzoek van het IVO (Instituut voor onderzoek naar leefwijzen & verslaving) onder 680 leerlingen van 13 tot en met 15 jaar van zeven scholen voor voortgezet onderwijs.

Meer dan andere internetfuncties, zoals downloaden, surfen en mailen, blijkt gebruik van instant messenger bij meisjes samen te hangen met het ontstaan van compulsief internetgebruik ('internetverslaving'). Van de groep onderzochte meisjes is 6,1 % compulsief gebruiker, van de jongens 3,3 %. Hoewel de onderzochte meisjes en jongens even vaak via de messenger communiceren, blijken meisjes gevoeliger voor het 'verslavende' effect van het medium. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als je erg moeilijk met chatten kunt stoppen wanneer je eenmaal begonnen bent; als je geïrriteerd raakt wanneer je niet online kunt zijn; en als het messengergebruik ten koste gaat van andere belangrijke bezigheden, zoals huiswerk of tijd doorbrengen met gezinsleden. Dit resultaat kan wellicht verklaard worden doordat meisjes meer op communicatie gericht zijn dan jongens.

Intensief gebruik van instant messenger lijkt bij jongens van 13 tot en met 15 jaar, die wel eens eenzaam zijn, tot gevoelens van somberheid te kunnen leiden. Jongens die zich sociaal geïsoleerd voelen en intensief chatten, voelen zich na enkele maanden somberder dan geïsoleerde jongens die minder vaak chatten. Dit resultaat zou mogelijk verklaard kunnen worden door het feit dat eenzame jongens waarschijnlijk vaker met vreemden of minder bekenden communiceren.

Het IVO, dat is gelieerd aan het Erasmus MC, bereidt in samenwerking met Stichting de Kinderconsument en MSN een vervolgstudie voor, naar positieve en negatieve effecten van chatten voor jongeren en naar de omstandigheden waaronder deze effecten optreden. Tevens wordt een antwoord gezocht op de vraag wat ouders, docenten en jongeren kunnen doen om te voorkomen dat problemen ontstaan door te intensief chatten.