Erasmus MC
25-11-04: Instant messenger 'verslavender'
voor meisjes dan voor jongens
Rotterdam, 23 november 2004 - Het gebruik van instant messenger, een
vorm van chatten via internet, is zeer populair onder jongeren. Bijna
90% van de jongeren maakt er gebruik van, 55% doet dat dagelijks. Van
alle communicatiemiddelen gebruiken jongeren instant messenger het
meest. Ze zien het medium als het belangrijkste communicatiemiddel
voor het onderhouden van sociale contacten met vrienden en
vriendinnen. Deze vorm van chatten is daarmee belangrijker dan mobiele
telefoon, SMS of e-mail. Dit blijkt uit een onderzoek van het IVO
(Instituut voor onderzoek naar leefwijzen & verslaving) onder 680
leerlingen van 13 tot en met 15 jaar van zeven scholen voor voortgezet
onderwijs.
Meer dan andere internetfuncties, zoals downloaden, surfen en mailen,
blijkt gebruik van instant messenger bij meisjes samen te hangen met
het ontstaan van compulsief internetgebruik ('internetverslaving').
Van de groep onderzochte meisjes is 6,1 % compulsief gebruiker, van de
jongens 3,3 %. Hoewel de onderzochte meisjes en jongens even vaak via
de messenger communiceren, blijken meisjes gevoeliger voor het
'verslavende' effect van het medium. Hiervan is bijvoorbeeld sprake
als je erg moeilijk met chatten kunt stoppen wanneer je eenmaal
begonnen bent; als je geïrriteerd raakt wanneer je niet online kunt
zijn; en als het messengergebruik ten koste gaat van andere
belangrijke bezigheden, zoals huiswerk of tijd doorbrengen met
gezinsleden. Dit resultaat kan wellicht verklaard worden doordat
meisjes meer op communicatie gericht zijn dan jongens.
Intensief gebruik van instant messenger lijkt bij jongens van 13 tot
en met 15 jaar, die wel eens eenzaam zijn, tot gevoelens van
somberheid te kunnen leiden. Jongens die zich sociaal geïsoleerd
voelen en intensief chatten, voelen zich na enkele maanden somberder
dan geïsoleerde jongens die minder vaak chatten. Dit resultaat zou
mogelijk verklaard kunnen worden door het feit dat eenzame jongens
waarschijnlijk vaker met vreemden of minder bekenden communiceren.
Het IVO, dat is gelieerd aan het Erasmus MC, bereidt in samenwerking
met Stichting de Kinderconsument en MSN een vervolgstudie voor, naar
positieve en negatieve effecten van chatten voor jongeren en naar de
omstandigheden waaronder deze effecten optreden. Tevens wordt een
antwoord gezocht op de vraag wat ouders, docenten en jongeren kunnen
doen om te voorkomen dat problemen ontstaan door te intensief chatten.