Gemeente Abcoude


Raad benoemt nieuwe ombudsman

Wat voor klachten?
Tegen wie?
De klachtbehandeling
Rapport
Brede functie
Klantgericht
Klagen helpt
Wilt u een klacht indienen?

Donderdag 25 november besluit de raad mevrouw mr. M.E.T. Schellekens aan te stellen als de nieuwe gemeentelijke ombudsman. Zij volgt mevrouw Quant op die wegens pensionering haar functie als ombudsman heeft neergelegd. In dit artikel maakt u kennis met Marliz Schellekens en haar werk als ombudsman.

Net als elke gemeente moet ook de gemeente Abcoude een onafhankelijke externe klachteninstantie hebben. Een instantie waar burgers terecht kunnen met hun klachten over gedragingen van de gemeente. De gemeente Abcoude heeft indertijd - samen met een groot aantal andere Utrechtse gemeenten - gekozen zich aan te sluiten bij de gemeentelijke ombudsman van de gemeente Utrecht. Mensen kunnen de gemeentelijke ombudsman makkelijk verwarren met de Nationale ombudsman, vertelt Marliz Schellekens. Sommige gemeenten hebben zich weliswaar aangesloten bij de Nationale ombudsman, maar in zijn algemeenheid behandelt de Nationale ombudsman klachten over overheidsorganisaties zoals politie, ministeries en waterschappen.

Wat voor klachten?

Burgers kunnen met klachten terecht bij de gemeentelijke ombudsman, maar niet elke klacht hoort daar thuis. Schellekens: De ombudsman is niet bevoegd een oordeel over de inhoud uit te spreken. Het gaat altijd om gedragingen. Over de vraag: heeft de overheid correct gehandeld of is het zogeheten behoorlijkheidbeginsel geschonden? Onder dit beginsel vallen normen als zorgvuldigheid, fair play, onderbouwing en actieve informatieverstrekking. Dit soort klachten vergt vaak gedegen onderzoek. Op het eerste gezicht kan een gemeente bijvoorbeeld gelijk lijken te hebben. Maar, vertelt Marliz Schellekens, er is er toch nog een onderscheid tussen formeel gelijk hebben en gelijk hebben in de zin van het behoorlijkheidbeginsel. Bijvoorbeeld: volgens de milieuwet mag de gemeente zonder overleg op een perceel van een burger komen. Als de gemeente dat doet zonder berichtgeving -vooraf of achteraf- heeft ze formeel gelijk, maar schendt ze wel het behoorlijkheidbeginsel. Veel klachten betreffen overigens de traagheid van de overheid. Vaak is die traagheid niet die ene specifieke ambtenaar aan te rekenen en heeft het te maken met de besluitvorming in de gemeente. Maar, de burger mag niet de dupe worden van het systeem, aldus Schellekens.

Tegen wie?

Burgers kunnen een klacht indienen tegen het college, een wethouder, de burgemeester, een ambtenaar, een afdeling of de raad. Tegen een individueel raadslid kan geen klacht worden ingediend, licht Schellekens toe, want de raad is als orgaan beslissingsbevoegd maar een raadslid niet. De ombudsman neemt een klacht overigens pas in behandeling als blijkt dat de gemeente de klacht al kent en in de gelegenheid is geweest om die te verhelpen.

De klachtbehandeling

Als er sprake is van een klacht dan is er iets geschonden in de relatie tussen burger en gemeente. De manier van klachtbehandeling die ik voorsta, zegt Schellekens, moet iets bijdragen aan de lerende organisatie. Dus niet alleen richting de burger, maar ook richting de betreffende ambtenaar is het de bedoeling dat de klachtbehandeling opbouwend is. Ik ga daarbij uit van twee regels. Regel 1 is: wat mag de burger verwachten van de gemeente? Wat is het probleem en van wie is het probleem: van de gemeente of van de burger? Als het probleem niet bij de gemeente ligt, wees dan helder als gemeente. Zeg nee, wij kunnen u niet helpen en vertel waarom het niet tot de taak van de gemeente behoort. Je bent daarmee duidelijk en haalt de ergernis weg die oploopt als een burger niets van de gemeente hoort. En help de burger als het kan op weg, waar moet hij dan naar toe met zijn probleem. Regel 2 betreft de vraag: heeft de overheid zorgvuldig gehandeld?

Een voorbeeld van het soort klachten dat ik behandel is de klacht van de boom op gemeentegrond, vervolgt Marliz Schellekens. Deze boom staat op gemeentegrond, maar achter de garage van een burger. Deze burger is niet gerust op de status van de boom. Hij is bang dat afvallende takken zijn garage kunnen gaan beschadigen en stelt de gemeente op de hoogte van zijn ongerustheid. De burger belt tot zes keer toe met de gemeente. Op geen enkel van die zes telefoontjes komt een reactieOp een dag met stormachtig weer begeeft de boom het en valt op de garage. De burger klopt voor de schade aan bij de gemeente. De gemeente beroept zich echter op overmacht. Mijn conclusie is, dat bij dit soort zorgen van burgers een gemeente een keus moet maken; neem ik de zorg serieus of aanvaard ik het risico. Maar niet zoals deze gemeente deed; de zorg niet serieus nemen èn het risico niet aanvaarden.

Rapport

De ombudsman maakt van de klachtbehandeling een rapport voor burger en gemeente. Schellekens: Ik probeer een genuanceerd en begrijpelijk rapport te maken. In mijn rapporten neem ik mensen mee in mijn redenering: waarom is iets wel of niet netjes. De conclusie komt dan niet als een verrassing. Het is uiteraard wel de bedoeling dat de gemeente actie onderneemt op de aanbevelingen in het rapport. Als de klacht gegrond is, is een excuus het minste wat de gemeente kan doen. Maar de gemeente kan de aanbevelingen ook naast zich neerleggen. De ombudsman spreekt een oordeel uit of de gemeente behoorlijk heeft gehandeld, maar kan niets afdwingen bij de gemeente. Dit is frustrerend, zowel voor de burger als voor mij, zegt Schellekens. Dan rest alleen nog gang naar de rechter.

Brede functie

Bij de ombudsman kloppen veel ontredderde mensen aan. Zelf dacht ik dat het in Nederland allemaal keurig geregeld is, vertelt Schellekens, maar er zijn zoveel instanties, het is zon onontwarbare kluwen voor burgers. Bovendien is de stap naar de rechter voor veel mensen erg groot. Mensen zijn niet zo snel geneigd juridische stappen te ondernemen tegen hun eigen gemeente. Ze willen niet graag als querulant bestempeld worden en daarnaast ziet men op tegen het juridische en ambtelijke taalgebruik in dergelijke procedures, waardoor ze door onduidelijkheid en onbegrip grip op de situatie verliezen. En de kosten spelen ook een rol. Niet iedereen kan zomaar de kosten van het griffierecht betalen.
De functie van de ombudsman is daarom breder dan alleen maar bepalen of een klacht gegrond of ongegrond is. In de visie van Marliz Schellekens heeft de ombudsman ook een verwijsfunctie. Zijn mensen bij mij niet aan het goede adres dan help ik mensen verder door ze te verwijzen naar de instantie die wel kan helpen.

Klantgericht

Het gaat om klantgerichtheid: als de burger maar geholpen wordt. Gemeenten denken soms klantgericht te zijn, maar veel is toch niet helder voor de burger. Schellekens schetst: Soms weten mensen gewoon niet met wie ze te maken hebben. Ze krijgen elke keer brieven over hetzelfde onderwerp van andere ambtenaren. Maar mensen willen duidelijkheid over wie nu het aanspreekpunt is, wie verantwoordelijk is."

Klagen helpt

Weinig klachten of geen klachten betekent niet altijd dat alles goed verloopt. Klagen burgers dan weet de gemeente in ieder geval waar de onvrede ligt. Via de klachtbehandeling van de ombudsman krijgt de gemeente bovendien ook inzicht in de onvrede van de burgers. Zij kan er daardoor beter op inspelen dan op klachten die voor de rechter worden gebracht. En, de gang naar de ombudsman is laagdrempelig en kosteloos. Alleen een briefje sturen met naam, adres, onderwerp en wat er precies aan de hand is volstaat. besluit Schellekens.

Wilt u een klacht indienen?

Wanneer er niet naar uw zin op uw klacht wordt gereageerd, kunt u contact opnemen met de ombudsman:
Postbus 1307
3500 BH UTRECHT
telefoon: (030) 286 16 50
fax: (030) 286 16 67
e-mail: ombudsman@utrecht.nl

---

24 november 2004

Burgerjaarverslag 2003

Connectcar

© 2004 Gemeente Abcoude. Disclaimer