Speciale Decemberzegels voor tien Goede Doelen
TPG Post biedt keuze met meerdere Decemberzegels
Dit jaar kan iedereen bij het versturen van persoonlijke wensen op
zijn kerst- en nieuwjaarskaart kiezen uit meerdere Decemberzegels van
TPG Post.
TPG Post biedt vanaf 25 november - naast de gebruikelijke
Decemberzegel met het kortingstarief van . 0,29 en de Persoonlijke
Decemberzegel met je eigen foto - eveneens een nieuw initiatief: de
Goede Doelenzegel van . 0,29 met een bijslag van . 0,10. De bijslag
gaat naar tien geselecteerde goede doelen. Deze doelen zijn gekozen
aan de hand van criteria of thema.s als kinderen, voedselvoorziening,
natuur en milieu en gezondheid met zowel een nationaal als
internationaal karakter. Het gaat om de volgende organisaties: Artsen
zonder Grenzen, Greenpeace, KWF Kankerbestrijding, Natuurmonumenten,
Novib, Plan Nederland, Stichting TROS HELPT, STOP AIDS NOW!, Unicef en
het World Food Programme. Alle drie postzegelvelletjes zijn ontworpen
door Pam Asselbergs, Alex Scholing en Peter van Deursen van het bureau
EAT uit Amsterdam.
.Geven om elkaar. op verschillende Decemberpostzegels
De komende decembermaand is bij uitstek de periode waarin iedereen
uitdrukkelijk het gevoel wil tonen zijn naasten of relaties met een
persoonlijk kerstkaartje veel goeds toe te wensen. Ook TPG Post geeft
in 2004 op bijzondere wijze invulling aan het thema .geven om
elkaar..
De Goede Doelenzegels zijn verkrijgbaar in een postzegelvelletje van
20 zelfklevende postzegels, met tien verschillende ontwerpen. De tien
verschillende ontwerpen verbeelden alle op hun eigen manier het thema
.om elkaar geven. waarbij de ontwerpers vooral foto.s hebben gebruikt
van de betrokken organisaties zelf. Warme typische kersttinten samen
met feestelijke fonkelende sterren bepalen het beeld. De
frankeerwaarde is . 0,29 per stuk en een bijslag van . 0,10 per
postzegel. De gebruikelijke Decemberzegels met het speciale
kortingstarief van . 0,29 zijn ook verkrijgbaar in een velletje met
twintig zelfklevende zegels, dit jaar met tien verschillende
ontwerpen. Op de zegels zijn winterse taferelen te zien die het .geven
om elkaar. nader uitdrukken. Door het figuratieve karakter van de
postzegels wil TPG Post de postzegels toegankelijk laten zijn voor een
zo breed mogelijk publiek.
Bijzonder initiatief: Decemberzegels voor tien Goede Doelen
Jaarlijks versturen consumenten zo.n tweehonderd miljoen kerst- en
nieuwjaarspost. Juist in deze decembermaand waarbij het thema .geven
om elkaar. nadrukkelijk aandacht krijgt passen de Goede Doelenzegels
goed, die een initiatief zijn van TPG Post met de Omroepvereniging
TROS en steun van de Nationale Postcode Loterij. De Goede Doelenzegels
hebben het kortingstarief van . 0,29 - net als de reguliere
Decemberzegels - maar tevens is er per postzegel een bijslag van .
0,10. Met deze bijslag worden tien geselecteerde goede doelen
gesteund. Deze zegel kan een mogelijkheid zijn voor particulieren en
bedrijven die zoeken naar een geschikte manier om hun maatschappelijke
betrokkenheid te tonen. Bekende voorbeelden van die betrokkenheid zijn
de kerstkaarten van goede doelen of kerstgiften. De uitgifte van
bijslagzegels door TPG Post kent een lange traditie: zoals eens in de
vijf jaar de Rode Kruis-postzegels. Verder zijn er sinds 1924 elk
najaar de Kinderpostzegels en vanaf 1935 brengt TPG Post elk voorjaar
de Zomerzegels uit. Daarnaast ontvangt TPG Post zeer regelmatig
aanvragen voor bijslagpostzegels van andere charitatieve instellingen.
Niet aan alle aanvragen kan en wil TPG Post voldoen, vooral ook door
de beperkte mogelijkheid van postzegeluitgiften.
Ontwerpers
De ontwerpers van de Decemberzegels zijn Pam Asselbergs, Alex Scholing
en Peter van Deursen, die in 2002 het bureau Eat opgericht hebben.
Voorheen hebben zij onder andere als design director gewerkt bij
reclamebureaus waaronder S-W-H en FHV/BBDO. Eat is vooral
gespecialiseerd in corporate & brand identities, fotografie en de
ontwerpkant van de reclame.