ProRail

Persbericht

22-11-2004

Nieuwe spoorbrug Eefde komt later aan

De nieuwe spoorbrug die over het Twenthekanaal in Eefde komt te liggen, komt later aan in Eefde dan gepland. Donderdag 25 november zou de nieuwe brug in Eefde arriveren. Maar door de hoge waterstand kunnen de pontons niet onder de IJsselbrug bij Zutphen door. ProRail bekijkt in overleg met de aannemer nu de opties om de brug, die nu bij de IJsselbrug ligt aangemeerd, zo snel mogelijk op locatie te krijgen.

Afgelopen zaterdag is het transport uit Krimpen aan de IJssel vertrokken. De planning was dat de nieuw brug op zondagavond in de Marshaven in Zutphen zou liggen. Dit weekend is in Zutphen de waterstand met 3 cm per uur gaan stijgen, waardoor er te weinig ruimte is ontstaan om de nieuwe brug onder de IJsselbrug door te varen. De verwachting is dat de waterstand de komende week niet daalt.Â

D4/V100

De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ (last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een maximale snelheid van 100 km/u. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt. In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen 2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via infonoordoost@prorail.nl

Â