ProRail
Persbericht
22-11-2004
Nieuwe spoorbrug Eefde komt later aan
De nieuwe spoorbrug die over het Twenthekanaal in Eefde komt te
liggen, komt later aan in Eefde dan gepland. Donderdag 25 november zou
de nieuwe brug in Eefde arriveren. Maar door de hoge waterstand kunnen
de pontons niet onder de IJsselbrug bij Zutphen door. ProRail bekijkt
in overleg met de aannemer nu de opties om de brug, die nu bij de
IJsselbrug ligt aangemeerd, zo snel mogelijk op locatie te krijgen.
Afgelopen zaterdag is het transport uit Krimpen aan de IJssel
vertrokken. De planning was dat de nieuw brug op zondagavond in de
Marshaven in Zutphen zou liggen. Dit weekend is in Zutphen de
waterstand met 3 cm per uur gaan stijgen, waardoor er te weinig ruimte
is ontstaan om de nieuwe brug onder de IJsselbrug door te varen. De
verwachting is dat de waterstand de komende week niet daalt.Â
D4/V100
De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en
snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin
gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen
en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat
programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ
(last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een
maximale snelheid van 100 km/u. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is
één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt. In een
aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen 2003
en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te
gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via
infonoordoost@prorail.nl
Â