AutoRai

15-10-2004

Volkswagen Golf GTI debuteert op Speed & Design 2004

Volkswagens nieuwe, sportieve raspaard, de Golf GTI, beleeft zijn Nederlandse première tijdens de beurs Speed & Design 2004 in de Utrechtse Jaarbeurs.

Van 25 tot en met 28 november is de vanaf 31.995,- (incl. BTW/BPM) leverbare volbloed GTI met 2.0 FSI-turbomotor (147 kW/200 pk) te bezichtigen. Vanaf 9 december staat hij bij de Volkswagen-dealers. De Golf GTI is per direct bestelbaar.

De Golf GTI is te herkennen aan zijn sportieve honingraatgrille, zijn forse voorbumper met mistlampen en de karakteristieke 17-inch lichtmetalen velgen met brede banden (225/45 R17). Door de spaken zijn de forse schijfremmen met rode remklauwen te zien. Aan de achterzijde prijkt een dubbele, verchroomde uitlaat.

Complete uitrusting
Het interieur wordt gekenmerkt door sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De GTI-bekleding met ingeweven GTI-logos en de talrijke andere sportieve accenten geven aan dat Volkswagen veel aandacht heeft geschonken aan het creëren van een heel eigen sfeer in de auto. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de GTI-pedalen, de met aluminium afgewerkte knop van de schakelpook en het met leer beklede driespaaks stuurwiel.

De standaard uitrusting is zeer compleet en bestaat onder meer uit: centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te bedienen zijruiten vóór, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, boordcomputer, cruise control, Climatronic (automatische airconditioning) en een radio met cd-speler (inclusief zes luidsprekers).

Veiligheid
Veiligheid en sportiviteit gaan bij de Golf GTI hand in hand. Airbags voor bestuurder en passagier, zij-airbags en hoofdairbags (voor en achter) zijn dan ook standaard. Crash-actieve hoofdsteunen helpen mee aan het voorkomen van nekletsel bij een aanrijding van achteren. Het stabiliteitsprogramma ESP behoort eveneens tot de veiligheidsuitrusting, zoals ook een aantal minder voor de hand liggende zaken in de klasse van de Golf. Dat zijn onder meer de automatisch dimmende binnenspiegel, een bandenspanningcontrolesysteem en sensoren die verlichting en ruitenwissers automatisch in- en uitschakelen.

Perfectie
Er is gekozen voor een motor die bij het karakter van de sportieve hatchback past: de 2.0 FSI. Deze krachtbron met directe benzine-injectie en een turbo schittert niet alleen door zijn hoge topvermogen, maar bovendien door een imponerend maximumkoppel van 280 Nm over een zeer breed toerenbereik dat ligt tussen de 1.800 tot en 5.000 toeren per minuut. Hiermee staat de viercilinder 2.0 liter op eenzame hoogte.

Direct Shift Gear
De nieuwe Golf heeft van nature een zeer verfijnd onderstel dat zorgt voor de inmiddels veelgeprezen wegligging. Op basis daarvan is het sportonderstel ontwikkeld voor de GTI, zodat volop van de sportieve prestaties van de auto valt te genieten. Verder beschikt deze Golf over een zesversnellingsbak. In 7,2 seconden sprint de auto vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt maar liefst 235 km/u. De als optie ( 2.300,-) verkrijgbare Direct Shift Gear (DSG) versnellingsbak bekort de sprint tot slechts 6,9 seconden.