Kleine kolk Willem I Sluis in Amsterdam behouden
De kleine kolk van de Willem I Sluis in Amsterdam-Noord wordt niet
gedempt, maar na renovatie opengehouden. Dit hebben Gedeputeerde
Staten (GS) van Noord-Holland vandaag in hun wekelijks beraad
besloten. Vanwege de grote cultuurhistorische waarde van de sluis, is
ervoor gekozen om de kolk in zijn originele staat te bewaren. Dit
betekent dat het oorspronkelijke plan om de kolk te dempen van de baan
is. De kleine kolk zal echter niet in gebruik worden genomen: voor
doorvaart van schepen is dat niet nodig.
De Willemsluizen vormen de verbinding tussen het IJ en het
Noordhollandsch Kanaal. Omdat de kleine kolk van de sluis al sinds
begin jaren negentig van de vorige eeuw buiten gebruik is, was
besloten de sluis te dempen. Naar aanleiding van vragen in Provinciale
Staten (PS) hebben GS onderzocht of de sluis volledig in ere kon
worden hersteld.
Grote cultuurhistorische waarde
De Willem I sluis is van grote cultuurhistorische waarde. De sluis is
gebouwd tussen1819 en 1924 en is ontworpen door een van de
belangrijkste waterbouwkundigen van de 19^e eeuw: de
inspecteur-generaal Jan Blanken. Hoewel de sluis in 1867 grotendeels
is herbouwd, is de sluis uiterlijk vrijwel ongewijzigd gebleven. De
sluis geeft daarom een goed beeld van de kundigheid van de toenmalige
ingenieurs. Het is ook een van de weinige objecten die herinneren aan
de beginperiode van het kanaal.
Muurplanten blijven behouden
Ook herbergt de gemetselde wand van de sluis een grote rijkdom aan
bijzondere muurplanten, waarvan een aantal wettelijk zijn beschermd.
Uit een studie is gebleken dat delen van de begroeiïng op de muren van
de kleine kolk zeer waardevol zijn. Wettelijk beschermd zijn de
Tongvaren en Steenbreekvaren. Het grote aantal Tongvarens is bijzonder
omdat de kleine kolk van de Willem I Sluis circa 20% van de
Amsterdamse populatie herbergt. Nu de kolk niet gedempt wordt, blijven
al deze muurplanten behouden.
Rijksmonument
De stadsdeelraad Noord heeft een verzoek ingediend bij de Rijksdienst
voor de monumentenzorg om de Willemsluis aan te wijzen als
Rijksmonument. Dit betekent dat de sluis op basis van de Monumentenwet
geacht wordt een rijksmonument te zijn totdat de minister van OCW over
het verzoek heeft beslist.
Kosten
Het Rijk had al een bedrag gereserveerd voor het dempen van de kolk.
Dit bedrag, zo is toegezegd, is nu beschikbaar voor de algehele
renovatie. De extra kosten voor het openhouden van de sluis zijn
geraamd op een bedrag van 50.000, plus jaarlijks 18.000 voor
onderhoud.
Informatie: Siemen Lenos, Afdeling Beheer en Uitvoering, tel. 023 514
5188.
L.Zwart 24 november 2004