Partij van de Arbeid


Den Haag, 24 november 2004


Vragen van het lid Crone (PvdA) aan de minister van Financiën


over de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening door banken


* Bent u op de hoogte van de berichtgeving over de actie van de Consumentenbond tegen de verschraling van de dienstverlening van banken tegen steeds hogere tarieven?


* Waarom moet steeds meer betaald worden voor betaalrekeningen, betaalpassen, enveloppen, de rente bij rood staan en creditcards?


* Deelt u de mening dat basisbetaaldiensten gratis zouden moeten zijn, omdat iedereen bij zijn eigen geld moet kunnen en de beschikking over je eigen geld een primaire levensbehoefte is?


* Hoe reageert u op het gegeven dat in zo n korte tijd reeds 20.000 mensen zich bij deze actie hebben aangesloten?


* Hoe kan het vermogen tot het opvangen van belangrijke signalen bij de banken worden verbeterd?


* Blijkt uit een onderzoek van de NMa dat de prijzen die de banken berekenen in de periode 1999-2003, met 60% zijn gestegen?


* Wanneer kan een aanscherping van de Mededingingswet verwacht worden, die het ook mogelijk maakt om oligopolies eindelijk eens snel en effectief aan te pakken?


* Hoe kunnen het samenspanningsverbod (art. 6) en het artikel inzake misbruik van een economische machtspositie (art. 24) zodanig worden aangescherpt dat een effectieve aanpak mogelijk wordt? Is het denkbaar dat er een omkering van de bewijslast komt bij verdachte prijsbewegingen?


* Deelt u de mening dat steeds meer elementen van het betalingsverkeer een netwerkgebonden karakter krijgen, waarop directe regulering meer van toepassing zou moeten zijn dan het klassieke mededingingsbeleid, zoals u zelf aangaf in uw brief aan de Kamer van 17 februari jl.?


* Hoe kunnen deze alsmaar stijgende tarieven verklaard worden, ook in het licht van het alsmaar slinkende aantal bankkantoren en de zeer hoge nettowinsten die banken maken en die in 2003 meer dan 10 miljard euro beliepen?


* Hoe kunnen deze hoge winsten van meer dan 10 miljard euro in relatie gebracht worden tot de geringe kosten (1000 tot 1500 euro per maand per locatie), die kennelijk nodig zijn om basisbetaaldiensten in de lucht te houden, bijvoorbeeld in de vorm van servicewinkels ?


* Deelt u de mening dat, ook gezien deze zeer hoge winsten, in relatie tot het grote maatschappelijke belang van de toegang tot het betalingsverkeer en het overtrokken kostenbewustzijn van de banken, wetgeving dringend noodzakelijk is om deze toegang tot het betalingsverkeer in stand te houden?


* Waarom lijkt u, als het om de banken gaat, een stellige voorkeur te hebben voor de weg van het overleg en de vrijwilligheid? Waarom is dit het geval nu steeds duidelijker wordt dat dit te weinig oplevert en de banken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet nemen, maar meer belang lijken te hechten aan de belangen van hun aandeelhouders?


Metro, Nederlandse banken moeten met de billen bloot , blz. 10, 24 november 2004


www.consumentenbond.nl


Geldgids Consumentenbond, Compleet pakket of eigen keuzes , blz. 13, november 2004


Tweede Kamer,2003-2004, 28122, nr. 20, blz. 5


Volkskrant, Servicewinkel bundelt alles wat dorp kwijtraakt; Bank, postkantoor, bibliotheek en uitzendbureau kunnen blijven door ze 'samen' bij VVV of bakker onder te brengen , 22 november 2004