Scholen en gemeente Breda werken samen aan beter voortgezet onderwijs
Dit is een gezamenlijk persbericht van de ROCs West-Brabant en het
Baronie college, het bestuur van het openbaar voortgezet onderwijs
(OVO), het bestuur van het RK voortgezet onderwijs (SKVOB), het PC
voortgezet onderwijs (VCVO) en de gemeente Breda.
Uit het kind halen wat erin zit. Een groot aantal schoolbesturen in
Breda slaat samen met wethouder van onderwijs Marja Heerkens de handen
ineen. Ze willen er alles aan doen de talenten van scholieren in Breda
nog beter te benutten. Zo moet een betere overgang (de doorlopende
leerweg) van het VMBO naar het MBO voorkomen dat leerlingen zonder
diploma van school gaan. HAVO en VWO scholen willen beter inspelen op
de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.
Het is voor het eerst dat zoveel scholen in Breda samen gaan
onderzoeken hoe een grondige vernieuwing van het onderwijs mogelijk
is. Hierdoor hoeven ze niet allemaal zelf het wiel uit te vinden, maar
leren ze van elkaar en kunnen vernieuwingen sneller verlopen. Er is
een stuurgroep opgericht waarin de voorzitters van de schoolbesturen
en de wethouder zitting hebben. De directeuren van de scholen zijn
verenigd in een directeurenberaad. Zij gaan daadwerkelijk onderzoeken
hoe ze scholieren in Breda meer kansen kunnen bieden.
Het Bredase gemeentebestuur zal de samenwerking zo goed mogelijk
ondersteunen. De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor de
huisvesting van het voortgezet onderwijs.
De overgang van het VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs)
naar het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) levert een groot aantal
voortijdig schoolverlaters op. Ook sluit het onderwijs onvoldoende op
elkaar aan. Vooral de theoretische leerweg van het VMBO (de vroegere
MAVO) is niet goed gericht op de praktijk na de schoolopleiding.
Behalve tot de doorlopende leerweg moet de samenwerking tussen de
scholen voor VMBO en de ROCs (MBO) leiden tot vernieuwend
beroepsonderwijs dat beter gericht is op de jongere die aan het werk
gaat. Het is ook de bedoeling dat er nieuwe opleidingen worden
ontwikkeld.
Bij het HAVO en VWO is de samenwerking tussen de scholen ook gericht
op vernieuwing van het onderwijs. De onderwijspraktijken in het
studiehuis moeten meer worden afgestemd op de studiepraktijken in het
hoger beroepsonderwijs en de universiteiten en op het ICT-tijdperk.
Bovengenoemde ontwikkelingen zullen leiden tot aanpassingen op
huisvestingsgebied. Deze worden opgenomen in een masterplan.
De voorzitter van de stuurgroep, de heer Max Hoefeijzers (voorzitter
algemeen bestuur SKVOB), wethouder Marja Heerkens van onderwijs en de
heer Rob Franken (voorzitter raad van bestuur Baronie College) gaven
vanmiddag een toelichting op de plannen in het Stedelijk Gymnasium in
Breda. De schoolbesturen willen dat de samenwerking de diversiteit van
de scholen bevordert, zodat ouders en leerlingen nog meer te kiezen
hebben dan nu het geval is. Naast onderwijskundige samenwerking zien
zij ook mogelijkheden op materieel en personeel gebied. Behoud ven
werkgelegenheid en verbetering van kwaliteit staan daarbij voorop.
De structuur van de samenwerking is nog niet bekend, maar de
uitgangspunten zijn behoud van kleinschaligheid en de eigen identiteit
van de scholen.
Bij de samenwerking zijn betrokken de ROCs West Brabant en het Baronie
College, het katholiek voortgezet onderwijs, het openbaar voortgezet
onderwijs en het protestant christelijk voortgezet onderwijs.. Het
gaat naast de ROCs om de scholen Scholengemeenschap Breda (Markenhage,
Mencia de Mendoza, Tessenderlandt), Newman College, het Onze Lieve
Vrouwelyceum, het Prisma College (Graaf Engelbrecht, Van Cooth en de
Rotonde), het Stedelijk Gymnasium en de Nassau.
Breda, 24 november 2004
Gemeente Breda