Groen!
Persdienst
Ron Hermans
Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Anderlecht
tel 02 290 91 46 fax 02 290 91 47
e-mail pers@groen.be
P E R S C O N F E R E N T I E
woensdag 24 november 2004
Sprekers:
* Vera Dua, Vlaams volksvertegenwoordiger
* Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger
* Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger
Begroting milieu: aanval op milieu is ingezet
De Vlaamse regering heeft haar aanval op milieu ingezet. Dat blijkt
uit de voorgelegde begroting. Ecologie is geen prioriteit meer. Er is
minder geld voor natuur en bossen. "Meer nog," zo stelt
Groen!-voorzitter Vera Dua, "de regering wil nu doordrukken dat ze
openbare bossen kan verkopen zonder dat daarover in het parlement
"ambetante" vragen worden gesteld." Maar: er is meer. De besparing op
de bodemsanering is wraakroepend. De strijd tegen de overstromingen
wordt niet langer gestreden en gezinnen wacht straks een rioolrecht,
een extra belasting. Conclusie? "Deze Vlaamse regering heeft meer oog
voor het economische belang dan voor noodzakelijke ecologische
bekommernissen."
De regering gaat prat op haar evenwichtige begroting. Maar wat heet
evenwichtig? Een begroting kan puur financieel in evenwicht zijn, maar
daarom is ze nog niet maatschappelijk in evenwicht. Door een verkeerde
invulling van het beleid bouw je een sociale en ecologische schuld op,
die zich in de volgende generaties zal doordrukken in de reguliere
begroting.
Ecologie geen prioriteit meer
De Vlaamse Regering heeft via forse besparingen gezorgd voor een
financieel evenwicht, maar ze maakt foute keuzes, zeker ten aanzien
van de toekomstige generaties. "Een aantal minder prioritaire
beleidskeuzes uit het verleden moeten stopgezet of afgebouwd worden,"
zo stelt de regering-Leterme in de toelichting bij haar
begrotingsverklaring. De Vlaamse regering zegt het niet met zoveel
woorden, maar blijkbaar behoren natuur, duurzame ontwikkeling en
milieu/gezondheid (zoals sanering van vervuilde terreinen) tot die
minder prioritaire domeinen, want daar wordt fors in gesnoeid.
Ecologie wordt door de regering-Leterme vooral gezien als belemmering
voor de economie. Terwijl daar net zoveel kansen liggen. Het VITO
kreeg zelfs de opdracht om een methodiek uit te werken om alle
milieubeslissingen voortaan aan een economische impactanalyse te
onderwerpen. Investeren in toekomstgerichte economie en technologie
kan nochtans financiële én ecologische winst opleveren. Daarmee zouden
we op de beste manier onze verantwoordelijkheid opnemen tegenover de
toekomstige generaties. Dit gebeurt niet.
Het gebrek aan aandacht voor effecten op de volksgezondheid op iets
langere termijn is overigens een constante in het nieuwe milieubeleid
van de regering-Leterme. Het korte termijn economische denken haalt
overal de overhand.
De drastische bezuiniging in bodemsanering is het sterkste voorbeeld.
Bij het bodemsaneringsbudget, een belangrijke pijler in het beleid op
het gebied van milieu/gezondheid, wordt in vergelijking met de
begroting 2004 - meer dan 40 miljoen euro weggesnoeid; in vergelijking
met de jaren ervoor jaarlijks tussen 20 en 25 miljoen euro. Dit zou
wel eens het begin kunnen zijnvaneenstelselmatigeafbouw.Wat
bijzonder dom zou zijn. Vlaanderen is op dit ogenblik koploper in de
aanpak van problemen betreffende milieu en gezondheid in Europa.
Waardoor we een wissel hebben op de toekomst, zelfs zuiver economisch
gezien. Want blijven produceren ten koste van de gezondheid is toch
niet houdbaar. De opgebouwde know how prijsgeven of de bereikte
voorsprong opgeven, zou getuigen van bijzonder kortzichtig beleid.
Minder geld voor bos en natuur
In de voorbije legislatuur bereikten we op kruissnelheid een
jaarlijkse aankoop van 2500 ha natuurgebied. De aankoop van
natuurreservaten en bossen wordt zogezegd geheroriënteerd naar het
beheer ervan. In 2004 en 2005 gaat het in totaal om een inkrimping van
het aankoopbudget voor natuur, bos en duingebied van meer dan
8.000.000 euro.
Begrotingspost
Minafonds
2003
2004 (BC 1)
2005
Natuur: verenigingen
361B5214
8.964
8.964
7.964
Afd. natuur: aankoop + eenmalige inrichting
361B7005
11.944
15.323
9.753
Bos en groen: aankoop + eenmalige inrichting
361B7003
17.347
16.082
13.668
Duin
361B5320
3.462
4.529
2.546
Vastleggingskredieten aankopen Bos-, natuur- en duingebied (incl.
subsidie aan terreinbeherende verenigingen voor verwerving)
Het progressieve aankoopbeleid, de voorbije jaren uitgebouwd onder de
toenmalige Groen!-ministers, wordt dus opgegeven. En dit terwijl de
achterstand van Vlaanderen betreffende bescherming van natuur en
bossen ten opzichte van andere Europese landen nog maar pas aan het
afnemen was. Men zwicht dus voor de druk van de bouwsector die al
enige tijd hamert op het adagio: meer geld voor beton, minder geld
voor bossen.
Bovendien gaat ook het budget voor natuur- en landinrichting
behoorlijk omlaag met bijna 40 % -, wat toch ook een vorm van beheer
van het natuurpatrimonium is. Het cynische is dat inrichtingsprojecten
vaak zijn opgezet om de toegankelijkheid van ons natuurpatrimonium te
verhogen.
Groen! is ook uitermate bezorgd over de plannen van de regering
Leterme om het bestaande patrimonium aan bos- en natuurgebieden in de
uitverkoop te gaan zetten. In het ontwerp van programmadecreet 2005
staat een voorstel om de verkoop van Vlaams natuur- en bospatrimonium
te ontdoen van een decretale machtiging. Dus enkel de regering
beslist. Op die manier staat de deur wijd open voor een uitverkoop van
duurzaam opgespaard patrimonium. Dit is voor Groen! een kaakslag voor
het Vlaamse natuur- en bosbeleid!
Bodemsanering: geen geld meer voor sanering blackpoints
De besparing in bodemsanering is wraakroepend. Zelfs in de periode
Kelchtermans werd er meer geld uitgetrokken voor bodemsanering. Van 20
à 25.000.000 euro recurrent op het MINA-fonds valt het budget voor
bodemsanering terug op amper 4.500.000 euro (nog geen 200 miljoen
BEF). In 2004 bedroeg het voorziene budget (vooral via éénmalige
injecties) nog 49.000.000 euro.
Het Rekenhof berekende eind van de jaren 90 dat de overheid jaarlijks
minimaal een bedrag van 2.300.000.000 BEF moest inbrengen als
onderdeel van het totaal bedrag van 7.000.000.000 BEF (overheid en
privé samen) nodig om de doelstellingen uit het tweede
Milieubeleidsplan (MINA 2) op het gebied van bodemsanering te halen.
Dit bedrag is minimaal nodig om de belangrijkste zwarte punten - die
een bedreiging vormen voor onze gezondheid weg te werken In 2005
bereiken we een absoluut dieptepunt in jaren: liefst 4/5 van de
middelen wordt geschrapt!
De regering-Leterme rekent voor extra centen op PPS-formules via de
brownfieldontwikkeling. Dat is uiteraard een goede zaak, hoewel het
voorliggende brownfielddecreet niet bepaald een voorbeeld van
deregulering en administratieve vereenvoudiging mag genoemd worden
(cf. advies MINA-raad)
Er wordt daarbij ook verwezen naar de uitvoering van de
Umicore-convenant. Dat convenant, gerealiseerd door voormalig Vlaams
leefmilieuminister Jef Tavernier (Groen!) mag je gerust een PPS avant
la lettre noemen. Deze overeenkomst wil eindelijk de zwaarst vervuilde
woonsites rondom Umicore vestigingen in Hoboken, Balen, Olen en
Overpelt aanpakken. Daarmee is een bedrag gemoeid van 77.000.000 euro
vanwege Umicore en 15.000.000 euro vanwege het Vlaamse gewest,
gespreid over een periode van 10 jaar.
Het is echter een illusie te denken dat we via de PPS in de
brownfieldaanpak onze ecologische schuld kunnen inlossen. Veel
terreinen zijn te zwaar vervuild, en vormen een risico voor de
volksgezondheid. Daar moet de overheid zelf haar verantwoordelijkheid
opnemen. Wat zijn we dan met 4.500.000 euro op een jaar, wanneer
bijvoorbeeld alleen al de sanering van de Balmatt-site in Mol
(asbestvervuiling) van amper 7 ha al meer dan 10.000.000 euro kost?
Ook de nieuwe impulsen in de richting van bodembescherming worden
afgeblokt. Het was de bedoeling om aan het bodemsaneringsdecreet een
luik bodembescherming toe te voegen. Maar in de begroting boet
erosiebestrijding juist aan belang in . Dat is bijzonder jammer gezien
de mogelijke win-win situaties voor zowel natuur als landbouw.
Ten slotte sluit deze regering-Leterme nieuwe grindontginningen in
Limburg niet uit. Ook niet wanneer de in het Grinddecreet afgesproken
hoeveelheid van 100,9 miljoen ton in 2008 is boven gehaald. Daarmee
gaat hij in tegen het Grinddecreet én alle afspraken die hieromtrent
de laatste jaren gemaakt werden met zowel landbouwers, buurtcomités,
gemeenten, milieuverenigingen en de grindsector zelf. Ook de intentie
van de regering-Leterme om via het Programmadecreet het Grindfonds te
gebruiken om één grindbedrijf te compenseren, voorspelt niet veel
goeds.
Integraal waterbeleid terug naar af?
Het Decreet Integraal Waterbeleid is na 10 jaar een feit. Nu komt het
er op aan hieraan uitvoering te geven, zowel wat betreft de uitbouw
van een werkbare bekken- en deelbekkenstructuur als wat betreft de
invoering van de watertoets. Ook het spijzen van het Rubiconfonds
(o.m. via planbaten, bij programmadecreet geregeld in 2003) is
noodzakelijk om aan het decreet uitvoering te geven. Hierover krijgen
we geen bericht. Nochtans is een beleid tot voorkoming van
overstromingen absoluut prioritair. Zal de regering-Leterme voldoende
financiële slagkracht hebben om de veiligheid van de burgers tegen
overstromingen te garanderen? De toon die de CD&V aanslaat in de
discussies rond de toekomst van het Schelde - estuarium, die in feite
ook al een voorafname zijn op toekomstige discussies over het nieuwe
Sigmaplan, beloven niet veel goeds. Gaan we terug naar het beleid van
dijkverhogingen? Als men blijft ten strijde trekken tegen ruimte voor
water en de inrichting van overstromingsgebieden, creëert deze
regering op termijn een zwaar veiligheidsprobleem. Het is absoluut
noodzakelijk dat de regering-Leterme op dit vlak duidelijk kleur
bekent, ondermeer door in haar begroting middelen te voorzien voor de
creatie van overstromingsgebieden.
Rioleringen: geldkraan terug dicht
Wat de waterzuivering betreft wordt de verhoogde inspanning van 2004
van toenmalig Vlaams leefmilieuminister Jef Tavernier (Groen!) voor
RIO-subsidies (rioleringen) aan gemeenten niet doorgetrokken. De
gemeenten die inspanningen doen om hun achterstand betreffende
riolering weg te werken, moeten het met liefst 50.000.000 euro minder
doen. Deze voorlopige financiële inhouding staat in sterk contrast met
de houding van de CD&V in de voorbije legislatuur, waar geen enkele
gelegenheid werd gelaten om de achterstand bij de gemeentelijke
Rio-subsidies aan te klagen. Hun eigen minister houdt het nu bij de
gewone subsidiepot en schrapt althans voorlopig - de extras.
Rioolrecht: een nieuwe belasting op komst?
Bovendien is het zeer de vraag of in deze Vlaamse begroting wel open
kaart gespeeld wordt wat de financiering van de waterzuivering
betreft. Is het niet de bedoeling een groot stuk van de factuur door
te schuiven naar de gemeenten en (drinkwater)intercommunales? De
drinkwatermaatschappijen zouden dan rioolrecht doorrekenen aan de
gezinnen. In de nota van milieuminister Kris Peeters (CD&V) over
Aquafin is sprake van een decretaal verplichte vergoeding van
drinkwatermaatschappijen aan Aquafin. De drinkwatermaatschappijen
zullen dat geld verhalen op de gezinnen! Wanneer die factuur voor de
gezinnen te hoog oploopt, lezen we in de waternota van diezelfde
minister, komt er een tussenkomst van het gewest . Maar hierover lezen
we niets in deze begroting. Het echte begrotingswerk betreffende
waterzuivering gebeurt dus voorlopig achter de schermen
Afval: wordt er straks weer verbrand?
De regering-Leterme zwijgt voorlopig wat de eindverwerking van afval
betreft. De voorbije 5 jaar stelden de opeenvolgende ministers een
einde aan het storten van huishoudelijk afval. Wordt de poort van de
stortplaatsen nu opnieuw opengezet? Keren we terug naar het oude
beleid van verbranden van afval? De droom van Isvag-voorzitter
Philippe Heylen (CD&V) om in Wilrijk ook na 2011 afval te verbranden,
voorspelt alvast weinig goeds. Zullen alternatieve
verwerkingstechnieken zoals vergisten van afval nog kansen krijgen? De
terughoudendheid om van start te gaan met het alternatief
verwerkingsproject in Limburg én het terugschroeven van het project in
Vlaams-Brabant bevestigen deze vrees. Als er niet versneld wordt voor
de bouw van nieuwe voorbehandelingstechnieken, dreigt het sluitstuk
van de voorbehandeling (wervelbedinstallatie SLECO op Linkeroever) er
te zijn zonder dat de nodige voorbehandelingscapaciteit is uitgebouwd.
Er wordt ook - verrassend - gesnoeid in de budgetten voor PRESTI, een
aanmoedigingsprogramma voor bedrijven om afval- en emissiereducerende
projecten op te zetten. Hoe rijmt de huidige Vlaamse milieuminister
dit met zijn ondernemingsgericht beleid?
Energie: klimaatinspanningen afgewenteld op het buitenland
Het energiebeleid van de regering-Leterme beperkt zich grotendeels tot
het uitvoeren van decreten of resoluties die in de vorige legislatuur
werden goedgekeurd, zoals het Energieprestatiedecreet, de invoering
van WKK-certificaten of de resolutie over de voorbeeldfunctie inzake
rationeel energiegebruik van de Vlaamse overheid. Er wordt weinig
beleid ontwikkeld en zo goed als geen nieuwe middelen voorzien om de
grote achterstand die Vlaanderen heeft op het vlak van rationeel
energiegebruik en hernieuwbare energiebronnen weg te werken,
integendeel. Het Fonds Hernieuwbare Energiebronnen en het Energiefonds
blijven in de nieuwe begroting een lege doos. Ook de middelen om een
communicatiebeleid te voeren ter ondersteuning van rationeel
energiegebruik worden met ruim 25% teruggeschroefd.
Het Voortgangsrapport 2004 van het Vlaamse Klimaatplan leert ons dat
er bij ongewijzigd beleid (dus met alle momenteel voorziene
CO2-reductiemaatregelen inbegrepen) in 2005 zon 5,65 megaton (1
megaton = 1 miljoen ton) CO2-equivalent te veel zal worden uitgestoten
om de stabilisatiedoelstelling tegenover 1990 te halen. Tegen 2010 zal
er 6,37 megaton CO2-equivalent te veel worden geproduceerd om de
Kyotodoelstelling te halen. Extra maatregelen nemen om de gezinnen en
de KMOs te helpen om hun CO2 uitstoot te verminderen bijvoorbeeld met
een Kyotopremie- doet de regering-Leterme niet. Wel beslist de
regering-Leterme om voor bijna 24 megaton uitstootkredieten in het
buitenland te verwerven via de flexibele mechanismen. Kortom, de
regering-Leterme investeert liever 168 miljoen euro (= à 7 euro per
ton CO2) Vlaams belastinggeld in energiebesparing of hernieuwbare
energie in het buitenland, in plaats van bij de gezinnen en KMOs in
Vlaanderen. Op de begroting van 2005 zou hiervoor al 25.000.000 euro
voorzien worden.
Elektriciteit: geen sociale maatregelen
De regering-Leterme gaat bovendien ferm uit de bocht omtrent de
liberalisering van de elektriciteitsmarkt. Die liberalisering heeft
ronduit gefaald. De bedrijven en de gezinnen in Vlaanderen krijgen een
hogere energiefactuur voorgeschoteld; de Vlaamse gemeenten verliezen
ruim 300 miljoen aan dividenden. Van een vrije concurrentie, waardoor
de prijzen scherper en de dienstverlening beter wordt, is absoluut
geen sprake. De enige bijsturing die de regering-Leterme in het
vooruitzicht stelt is een evaluatie van de sociale en ecologische
openbare dienstverplichtingen. De regering-Leterme laat niet toe dat
er sociale- of REG-maatregelen bijkomen, tenzij er andere wegvallen.
Ecologiesteun: een maat voor niets?
De huidige Vlaamse regering voorziet voor 2005 50.000.000 euro
ecologiesteun voor ondernemingen. In 2002 bedroeg dat nog 90.000.000
euro. Ook de mogelijkheid voor bedrijven om steun te krijgen voor de
opwekking van groene energie is wellicht een maat voor niets. De
bestaande andere steun wordt immers in mindering gebracht. Toch enkele
positieve aspecten aan de 'nieuwe' ecologiesteun. Ze zal beter
toegankelijk zijn voor KMO's en wellicht bijdragen tot een (versnelde)
CO2-reductie. Groen! vreest dat de aandacht voor ecologische innovatie
sterk onder druk zal komen te staan. Nochtans is dit ook beslissend
voor de competitiviteit van de Vlaamse bedrijven. Het zou bijzonder
kortzichtig zijn om het voordeel dat hier de laatste jaren werd
opgebouwd, nu terug prijs te geven.