GCI HOLLAND PR
Amsterdamse nonnen strarten uniek initiatief
Persinformatie
Amsterdamse Zusters bekostigen
daklozenopvang met uniek initiatief
Streetvertising maakt adverteren op A-locatie mogelijk
Amsterdam, 24 november 2004 - Vanaf vandaag lopen op alle A-locaties
in Amsterdam levende advertenties rond. Tientallen daklozen zetten
zich in om de aandacht van het publiek te vestigen op de
reclame-uitingen die zij op hun jas dragen. Streetvertising, zo noemen
initiatiefnemers van het project, zusters Augustinessen, de campagne.
De nonnenorde biedt bedrijven, in ruil voor een donatie, de
mogelijkheid om op sociaal verantwoorde manier te adverteren. De
zusters geven de daklozen een warme jas met op de rug een uiting van
een donateur.
Doelstelling van deze actie is het inzamelen van geld dat de voortgang
van de opvang door het klooster in de Amsterdamse Warmoesstraat moet
garanderen. De zusters Augustinessen vangen vrouwen en dakloze moeders
op, die op welke wijze dan ook in de problemen zijn geraakt. Daarnaast
geven zij dagelijks eten, zorg en aandacht aan dakloze mannen. 'Wij
noemen deze mensen liever mensen van de straat', zeggen de zusters.
'Het woord zwerver of dakloze geeft direct een bepaald beeld dat niet
zo fijn is voor deze mensen.'
De zusters gaven een deel van hun eigen kamers op om meer ruimte voor
opvang van vrouwen, meisjes en kinderen te creëren. Door de verbouwing
kunnen er meer mensen terecht, geen 15 maar 31. Drie van de extra
kamers hebben zelfs een douche en toilet voor hen die langer dan een
paar nachten blijven. Jaarlijks vangen de zusters meer dan driehonderd
personen op. Een kwart hiervan zijn kinderen.
'De opvang kost veel geld', weet Tjerk, man van de straat. 'Ik ben
blij dat wij nu iets terug kunnen doen voor de zusters die ons altijd
zo liefdevol en onvoorwaardelijk helpen.' De zusters zorgen zelf voor
de werving van donateurs. Maar liefst 50 daklozen hebben zich
vrijwillig aangemeld om een handje te helpen deze bedrijven waar voor
hun geld te geven. De zusters Augustinessen bedanken alle deelnemende
daklozen op hun beurt weer door een paar onvergetelijke avonden voor
ze te verzorgen. Op Sinterklaasavond komt de Goedheiligman bij het
klooster langs om cadeaus uit te delen. Ook zijn de daklozen
uitgenodigd om als eregast een voetbalwedstrijd van Ajax bij te
wonen.
De eerste donateur is al gevonden. IJsfabrikant Ben & Jerry's zal de
komende maanden duidelijk in het straatbeeld van de Amsterdamse
binnenstad vertegenwoordigd zijn.'Sociaal verantwoord ondernemen past
van oudsher bij ons', zegt Rens Groeneveld,'King kone' van Ben &
Jerry's in Nederland. 'Vanwege de puurheid van het initiatief
ondersteunen wij dit van harte, vanwege de onvoorwaardelijke steun van
de zusters aan de mensen van de straat. Ik moedig de rest van het
Nederlandse bedrijfsleven aan ons voorbeeld te volgen.'