25-11-2004
Oplettendheid automobilist bepaalt veiligheid motorrijder
De oplettendheid van automobilisten bepaalt de veiligheid voor alle
berijders van gemotoriseerde tweewielers.
Automobilisten die even niet geconcentreerd zijn op het verkeer of
door zogenaamde dode hoeken in de auto verminderd zicht hebben, zijn
voor de overgrote meerderheid verantwoordelijk voor de ongevallen waar
gemotoriseerde tweewielers bij betrokken zijn. Dit blijkt uit een
grootschalig Europees onderzoek onder de naam MAIDS (Motorcycle
Accident In Depth Study). Het onderzoek is vandaag in Brussel
gepresenteerd door ACEM. De onderzoeksuitkomsten bevestigen het beeld
dat de berijders van gemotoriseerde tweewielers relatief kwetsbaar
zijn èn voor hun veiligheid in hoge mate afhankelijk zijn van andere
verkeersdeelnemers. Een voorzichtige eerste conclusie uit de
gepresenteerde resultaten is dat campagnes om autorijders alerter te
maken op de aanwezigheid van gemotoriseerde tweewielers, zin hebben.
Ook het vergroten van de zichtbaarheid van motorrijders kan bijdragen
aan minder ongevallen.
De uitkomsten van het MAIDS onderzoek bewijzen het gelijk van onze
keuze voor veiligheid als prioriteit nummer één, zegt Eugène Daams,
secretaris van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI
Vereniging. Daams: Wij hebben in oktober ons veiligheidsplan
geïntroduceerd. In de komende jaren gaan we daar als afdeling 1,5
miljoen euro in steken. Belangrijke onderwerpen en acties in dit
veiligheidsinitiatief zijn: het bevorderen van het leveren van motoren
met een Advanced Braking System (ABS/CBS/DCBS/TCS), het volgen van
voortgezette rijopleidingen bij gecertificeerde opleidingsinstituten,
het tegengaan van het opvoeren van brom- en snorfietsen en het
stimuleren van het goed dragen van de bromfietshelm.
De Europese koepel van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers,
ACEM, is de initiatiefnemer voor dit onderzoek naar de omstandigheden
rond ongevallen met motoren en bromfietsen. Doel van het onderzoek was
om beter zicht te krijgen in de oorzaken die leiden tot ongevallen
waarbij motorrijders en bromfietsers betrokken zijn. Met de nieuw
verkregen inzichten wil ACEM, samen met de Europese en de nationale
overheden, komen tot initiatieven die het aantal verkeersongevallen in
de categorie gemotoriseerde tweewielers moeten terugdringen.
AutoRai