ChristenUnie


Bijdrage debat Begroting Verkeer en Waterstaat 2005 en Infrastructuurfonds Dinsdag 23 November 2004 - 22:53

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Arie Slob: Voorzitter, de begroting van verkeer en waterstaat voor 2005 bevat weinig (liever gezegd: geen) spectaculair nieuws en kan met recht beleidsarm worden genoemd. Evenals vorig jaar wordt benadrukt dat voorrang wordt gegeven aan beheer en onderhoud. Houwen voor bouwen blijft het devies. Jammer dat het nu niet meer is gekoppeld aan het rentmeesterschap, waar de minister vorig jaar nog onbekommerd over sprak in de toelichting op haar begroting. Ook in relatie tot een innovatieve en duurzame aanpak van de leefbaarheidsproblemen. Ik ga er maar van uit dat de minister ernaar blijft streven het rentmeesterschap concreet te vertalen in haar mobiliteitsbeleid. Wij zullen haar daar zeker aan herinneren.
Vorig jaar hebben we al geconcludeerd dat er de komende tijd weinig nieuw beleid in gang wordt gezet. De voorliggende begroting staat in het teken van uitvoering op de korte termijn. Je kunt niet elk jaar een hele nieuwe richting inslaan, want dan gaat er nooit meer een schop de grond in, stelde de minister bij de presentatie van haar begroting. Daar is geen speld tussen te krijgen, al hoor ik hier wel een licht verwijt in de richting van haar voorgangers. Wat ons betreft is het probleem niet alleen dat er weinig schoppen in de grond zijn gegaan, maar ook dat er geen consequent, integraal mobiliteitsbeleid is ontwikkeld. Er is veel kostbare tijd verloren gegaan door jarenlang pappen en nathouden. (bijv. Structuurschema Verkeer en Vervoer deel II geldt nog steeds, maar wordt niet meer serieus genomen, geen beprijzing, geen serieuze inspanningen om het OV een volwaardige concurrent te laten zijn van de auto)

Dat er grootschalig onderhoud plaatsvindt, ondervindt de automobilist dagelijks op diverse rijkswegen aan den lijve. Is er een link tussen het opvallend grote aantal dodelijke (jonge) slachtoffers van de laatste maanden en de staat van onderhoud van de wegen? (A12, A 16, A27, A44) Het is goed dat voortaan bij de kostenraming van nieuwe projecten ook de kosten van beheer en onderhoud zullen worden begroot. Als het gaat om de aanleg van nieuwe wegen wil de minister in specifieke gevallen geld dat bestemd is voor het rijkswegennet besteden aan het onderliggend wegennet. Dat is een duidelijke omslag in denken. Toen wij twee jaar geleden bij de Spoedwet Wegverbreding aandacht vroegen voor bottlenecks op het onderliggend wegennet keek de voorganger van deze minister nog de andere kant op. Dit nieuwe gezichtspunt zal ongetwijfeld ingrijpende gevolgen hebben voor de omvang van de Brede Doeluitkering (BDU). Wil de minister daarop ingaan?

Voorzitter, in het kader van de Nota Mobiliteit zullen we uitgebreider kunnen stilstaan bij het mobiliteitsbeleid voor de middellange en lange termijn. We zullen dan ook graag ingaan op het beprijzen van mobiliteit. Het doet me goed dat nu ook uit de hoek van de werkgevers, VNO/NCW en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zonder gêne wordt gesproken over de noodzaak van kilometerheffing. De voorzitter van KNV, de heer Testa, heeft het denk ik wel heel goed begrepen: die heffing moet variabel zijn naar tijd en plaats (BNR-radio, 17 november jl).
Voor dit moment moet de conclusie zijn dat in het personenvervoer het openbaar vervoer een steeds zwakkere concurrentiepositie krijgt ten opzichte van de auto. Mijn fractie vindt dat een ronduit slechte zaak. Er is al veel gezegd over de bezuinigingen op de exploitatie van het stads- en streekvervoer. Wij zijn in afwachting van een notitie van de minister waarin op een rijtje wordt gezet welke verschraling de nieuwste concessies bevatten ten opzichte van eerdere. Wanneer kunnen we die tegemoet zien? Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt als ik de krant mag geloven - dat het bedrijfsleven moet investeren in het regionale OV, om zo de congestie tegen te gaan en het beroepsmatig vervoer de ruimte te geven (Rotterdams Dagblad, 18-11-2004). Een interessante gedachte, die echter de publieke verantwoordelijkheid voor het OV miskent. Wij zouden liever zien dat de overheid zelf deze publieke verantwoordelijkheid goed oppakt, in plaats van haar af te wentelen op het bedrijfsleven.

Voor wat betreft de trein wordt prioriteit gegeven aan veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit van het bestaande spoor. NS en ProRail wijzen erop dat de beoogde punctualiteit van 89% in 2008 wel erg ambitieus is, omdat de 2^e fase van het Herstelplan Spoor dan nog niet is afgerond. Deelt de minister die opvatting? Kan zij in dit verband melden hoe het staat met de gesprekken met NS en ProRail over de aanpassingen van de vervoer- en beheerconcessies, waarop de Kamer heeft aangedrongen? De ChristenUnie-fractie heeft er al vaker voor gepleit de potenties van het spoor aanzienlijk te vergroten, onder andere door de snelheid op het hoofdrailnet te verhogen richting 200 km/uur. Eén van de mogelijkheden daartoe is overschakelen op 25 KV. Ik weet dat dat ambitieus en kostbaar is, maar het verbaasde me wel dat de laatste studie hierover dateert uit 1996 (zie antw. 72). Het is toch niet zo dat de regering het plan om over te schakelen op 25 Kilovolt (KV) definitief in de ijskast heeft gezet? (evt. motie) De 80 miljoen euro die de minister in de introductie van de chipkaart wil steken, zal via de BDU-gelden aan de decentrale overheden worden overgemaakt. Waarom wordt bijna dogmatisch voor deze omweg gekozen? Kan dit geld niet rechtstreeks worden uitbetaald aan de ondernemingen die in de introductie van de chipkaart investeren?

Voorzitter, de nadruk ligt tijdens deze kabinetsperiode op beheer en onderhoud, maar er wordt wel degelijk gebouwd. Dat bouwen kan integraler, doelmatiger en beter. Het onderhouden trouwens ook. De minister heeft de Kamer op 7 juli een brief gestuurd over PPS en innovatief aanbesteden. We horen daar echter weinig meer van. Hoe wordt daaraan nu concreet een gevolg gegeven? Ik neem aan dat het rijk, net zoals de decentrale overheden, kan constateren dat een aantal aanbestedingen van infrastructurele werken aanzienlijk lager uitvalt dan begroot. Kan de minister daarover m.b.t. het lopende begrotingsjaar én 2005 meer zeggen? Ik ben erg benieuwd naar het antwoord, zeker met het oog op de komende MIT-behandeling. (zie antw. 17 bij Infrastructuurfonds)

Voorzitter, dan de binnenvaart. Er zijn nauwelijks plannen voor aanleg van nieuwe infrastructuur, al las ik tot mijn verrassing dat tijdens het binnenvaartcongres dat vorige week in Scheveningen plaatsvond het Twenthe-Mittellandkanaal weer op de agenda werd gezet, ditmaal door EVO. Hoe realistisch is dat? In haar begroting voor 2005 stelt de minister een inhaalslag voor het vaarwegonderhoud in het vooruitzicht. Dat lijkt een goede zaak, al is de sector zelf niet helemaal tevreden. Het Centraal Overleg Vaarwegen stelt in reactie op de begroting dat in 2005 nauwelijks iets substantieels gebeurt en dat de inhaalslag eigenlijk pas in 2006 goed op gang komt. Graag een reactie. Wij zijn trouwens verheugd over het feit dat Nederland Distributieland, waarover mijn fractie zich in het verleden wel eens kritisch heeft uitgelaten (en terecht!), de binnenvaart wil promoten als innovatieve modaliteit. Ik zie daarin de intentie van de motie Stellingwerf/Van den Berg duidelijk terugkomen, waarin uitgangspunt was dat duurzaamheid en innovatie voorop dienen te staan bij het promoten van Nederland als distributieland.

---