CLIP-campagne in voorbereiding
De sectie Copyright Licentie- en Incassobureau PRO (CLIP) van
Stichting PRO zal op 1 november 2004 een campagne lanceren om de
professionele markt erop te attenderen, dat uitgevers het vervaardigen
en verspreiden van digitale en papieren knipselkranten niet langer
zonder meer toestaan. Voor bepaalde vormen van gebruik is er nu een
collectieve vergoedingsregeling getroffen bij CLIP en voor meergebruik
kan CLIP bemiddelen om tot nadere afspraken met de uitgevers van
dagbladen en tijdschriften te komen. De campagne is erop gericht de
professionele gebruikers te doen inzien, dat de knipsels geld waard
zijn en dat dit ook redelijk is en dat het ook eenvoudig kan worden
geregeld. De campagne bestaat uit advertenties die door alle
dagbladen, en op termijn hopelijk ook door veel tijdschriften,
regelmatig gratis geplaatst zullen worden met verwijzing naar de
website www.clip.nl waarop per 1 november 2004 alle benodigde
informatie voor uitgevers en gebruikers is te vinden. De start van de
campagne wordt voorafgegaan door een nieuwsbrief over de inhoud en
doelstelling van de campagne, die aan betrokken uitgevers en redacties
zal worden aangeboden. De betrokken uitgevers krijgen later dit jaar
nog een volledig informatiepakket over de voorwaarden tot deelname aan
de regeling. De campagne zal minstens een jaar doorlopen, waarin
meerdere voorlichtingsactiviteiten zullen worden opgenomen.
Nederlands Uitgeversverbond