ProRail

Persbericht

23-11-2004

Reisinformatie op locatie voor treinreizigers met mobiele telefoon

Op 1 november 2004 zijn ProRail, NS, het Telematica Instituut en Sogeti een proef gestart met locatiegebonden reisinformatie. Via een applicatie op een mobiele telefoon wordt informatie verstrekt aan reizigers: informatie die van toepassing is op de plek waar de reiziger zich op dat moment bevindt. Aan de proef nemen zoân 70 vrijwilligers deel. De eerste resultaten zijn positief en de gebruikers zijn tevreden over de service. Voornaamste voordeel tot nu toe lijkt het snel beschikbaar zijn van informatie over vertragingen en alternatieven reiswijzen.

NS werkt voortdurend aan verbetering van haar dienstverlening aan klanten; de verbetering van reisinformatie aan treinreizigers die onderweg zijn, is daarvan een belangrijk onderdeel. ProRail ondersteunt haar grootste klant hierbij en gedurende drie maanden proberen zoân 70 vrijwilligers deze dienst uit. Het mobiele telefoontoestel is voorzien is van een programma om een reiziger op maat gesneden informatie te verstrekken. Een reiziger die bijvoorbeeld op station Breda arriveert, ontvangt door het aanklikken van de NS-vertrekinformatie gegevens over vertrekkende en vertraagde treinen, spoorwijzigingen en vervallen treinen op station Breda. De reiziger ontvangt tevens het stationsbericht: informatie over relevante grote storingen en gevolgen van werkzaamheden.

ICT-breedspoor, inovatieprogramma van ProRail

Reisinformatie op locatie maakt deel uit van het programma ICT-Breedspoor. Binnen dit innovatie-programma is de afgelopen drie jaar gezocht naar mogelijkheden om ICT-ontwikkelingen en - producten toe te passen in de spoorsector. Dit heeft onder andere geleid tot pilots op het gebied van WiFi (proefgebied Enschede - Hengelo) en intelligente camerasystemen op stations en in treinen. Het programma ICT-Breedspoor werd uitgevoerd door een consortium bestaande uit zoân tien bedrijven uit de spoorsector, de aannemerij en de advieswereld.