ProRail
Persbericht
23-11-2004
Reisinformatie op locatie voor treinreizigers met mobiele telefoon
Op 1 november 2004 zijn ProRail, NS, het Telematica Instituut en
Sogeti een proef gestart met locatiegebonden reisinformatie. Via een
applicatie op een mobiele telefoon wordt informatie verstrekt aan
reizigers: informatie die van toepassing is op de plek waar de
reiziger zich op dat moment bevindt. Aan de proef nemen zoân 70
vrijwilligers deel. De eerste resultaten zijn positief en de
gebruikers zijn tevreden over de service. Voornaamste voordeel tot nu
toe lijkt het snel beschikbaar zijn van informatie over vertragingen
en alternatieven reiswijzen.
NS werkt voortdurend aan verbetering van haar dienstverlening aan
klanten; de verbetering van reisinformatie aan treinreizigers die
onderweg zijn, is daarvan een belangrijk onderdeel. ProRail
ondersteunt haar grootste klant hierbij en gedurende drie maanden
proberen zoân 70 vrijwilligers deze dienst uit. Het mobiele
telefoontoestel is voorzien is van een programma om een reiziger op
maat gesneden informatie te verstrekken. Een reiziger die bijvoorbeeld
op station Breda arriveert, ontvangt door het aanklikken van de
NS-vertrekinformatie gegevens over vertrekkende en vertraagde treinen,
spoorwijzigingen en vervallen treinen op station Breda. De reiziger
ontvangt tevens het stationsbericht: informatie over relevante grote
storingen en gevolgen van werkzaamheden.
ICT-breedspoor, inovatieprogramma van ProRail
Reisinformatie op locatie maakt deel uit van het programma
ICT-Breedspoor. Binnen dit innovatie-programma is de afgelopen drie
jaar gezocht naar mogelijkheden om ICT-ontwikkelingen en - producten
toe te passen in de spoorsector. Dit heeft onder andere geleid tot
pilots op het gebied van WiFi (proefgebied Enschede - Hengelo) en
intelligente camerasystemen op stations en in treinen. Het programma
ICT-Breedspoor werd uitgevoerd door een consortium bestaande uit zoân
tien bedrijven uit de spoorsector, de aannemerij en de advieswereld.