Ingezonden persbericht
Persbericht
24 november workshop 'MKB en de Media'
Limburgse bedrijven vooral
door conflicten in het nieuws
Het Limburgse MKB haalt vooral de krant bij negatieve zaken zoals conflicten, klachten, een slechte beoordeling, blunders en als slachtoffer van een misdrijf of overmacht. Positieve aandacht is minder omvangrijk en komt vooral door het pronken met innovatieve diensten en of producten.
Dat blijkt uit een recent gehouden mediaonderzoek van Communicatiebureau txt475 en Toguna Communicatie Training & Communicatie Advies. Voor dit onderzoek werd een maand lang Dagblad De Limburger, editie Midden-Limburg, geanalyseerd om te zien hoe over het MKB werd bericht en waarom.
"Op grond van het onderzoek wordt verder duidelijk dat het MKB diverse mogelijkheden heeft om succesvol free publicity te genereren, maar daar vaak nog onvoldoende gebruik van maakt", aldus Johan de Wal van txt475. "Bijvoorbeeld door te reageren op actuele ontwikkelingen."
Nu heerst bij veel ondernemers vaak onbegrip over de werkwijze van journalisten. 'De krant schrijf nooit over de leuke bedrijfsevenementen die we organiseren, maar staat wel altijd vooraan als er wat mis is', zeggen ze.
Een beter begrip van hoe de media werken, kan ervoor zorgen dat de verwachtingen worden bijgesteld en de kans op succesvolle publiciteit wordt vergroot, aldus de communicatieadviseur.
"Publiciteit is soms gewild, soms ongewild. Als een ondernemer in beide gevallen ad hoc reageert, zijn de resultaten vaak minder dan verwacht. De aandacht voor dat leuke bedrijfsevenement is prettig, maar zet op de langere termijn meestal geen zoden aan de dijk."
"Het levert verder problemen op als een bedrijf zich pas met communicatie bezighoudt wanneer zich een calamiteit voordoet. Dan is het te laat. Eén verkeerd opgepakt incident kan een in talloze jaren zorgvuldig opgebouwde goodwill heel snel om zeep helpen. Daar gaat het imago."
txt475 verzorgt 24 november 2004 samen met Toguna de workshop 'MKB en de Media'. Daarin wordt behandeld hoe het MKB het best met de pers kan omgaan.
"Wij hanteren een geïntegreerd model voor de interne- en externe communicatie dat veel grote bedrijven ook gebruiken. Dat willen we de Limburgse ondernemers in het MKB aanreiken. Ze kunnen daarmee onder meer een traject uitstippelen om regelmatig positieve publiciteit te genereren, zodat het rendement daarvan toeneemt," vertelt De Wal.
"Verder kunnen ze zich met dit model voorbereiden op de situatie dat ze onverwacht negatief in de media komen. Zo kan de schade in zulke gevallen beperkt blijven."
"In de workshop 'MKB en de Media' gaan we vooral uitvoerig in op de praktijk van alledag," vult Natasja Loomans van Toguna aan: "De ondernemers kunnen in onze workshop spelenderwijs bruikbare kennis en ervaring opdoen om te werken aan betere communicatie van hun onderneming."
"Het draait daarbij om de vragen: Hoe haal ik positief de publiciteit? En: Hoe ga ik om met zaken die mogelijk kunnen lijden tot negatieve publiciteit?", legt de communicatietrainster uit.
"Er wordt bijvoorbeeld ingegaan op het persbericht, het interview en woordvoering in crisissituaties. De workshop biedt ondernemers dus heel concrete handvatten om de ondernemingscommunicatie te verbeteren."
Einde
Ingezonden persbericht