KPMG


Bedrijven halen onvoldoende rendement uit fusies en overnames

23 november 2004

Ondernemingen slagen er niet in voldoende rendement te halen uit hun fusies, overnames en joint ventures.

Het gebrek aan rendement wordt met name veroorzaakt doordat het management vooral oog heeft voor en goede sier wil maken met de aankondiging van de transactie. De bedrijven besteden na de aankondiging van de deal in eerste instantie weliswaar aandacht aan de integratie, maar laten het vervolgens veelal afweten. Willen bedrijven effectief kunnen opereren in de internationale samenwerkingseconomie en rendement kunnen halen uit een transactie, dan is een ander soort leiderschap noodzakelijk, zo blijkt uit onderzoek van KPMG Business Integration en Universiteit Nyenrode onder bij internationaal opererende Europese bedrijven.

"Persoonsverheerlijking dient plaats te maken voor leiderschap gebaseerd op 'trust & control", constateert Hans Bakker, partner bij KPMG en hoogleraar aan Universiteit Nyenrode. "Bestuurders zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor het optimaliseren van hun overnames en samenwerkingsverbanden wil de onderneming erin slagen rendement te halen uit de investeringen. De bedrijven signaleren te laat dat de bijdrage van acquisities, allianties en joint ventures aan het bedrijfsresultaat achterblijft en grijpen vervolgens in met drastische maatregelen. Dit leidt tot onnodig hoge kosten, kapitaalvernietiging en gemiste opbrengsten. Te vaak blijkt voorts dat ondernemingen op een volstrekte ad hoc wijze tot ingrijpende veranderingen besluiten, die nauwelijks blijvend effect sorteren. Bovendien richten zij zich vooral op financiële kengetallen en te weinig op klant-, operationele en personeelsaspecten die van grote invloed zijn op het werkelijk realisren van het gewenste rendement."

Groei door middel van een fusie, overname of samenwerkingsverband wordt volgens Bakker voor veel bedrijven steeds noodzakelijker, maar ook lastiger omdat in toenemende mate grensoverschrijdende transacties nodig zijn. "Het succesvol afronden ervan is ingewikkeld en leidt in de uitvoering vaak tot ingewikkelde, operationele problemen. Tegenvallende resultaten en grote afboekingen op goodwill zijn hiervan veelal het gevolg."

Het onderzoek toont volgens Bakker aan dat veel ondernemingen snel tot ingrijpende verandering van hun bedrijfsmodel moeten overgaan om te ontkomen aan verdere achteruitgang en verstarring. Bakker: "Hoewel veel bedrijven zeggen dat ze een effectief klantgedreven bedrijfsmodel hebben, wijst de praktijk helaas anders uit. En een dergelijk op samenwerking gebaseerd bedrijfsmodel is noodzakelijk om de resultaten te kunnen verbeteren in de komende jaren."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are members. KPMG International provides no professional services to clients. Each member firm is a separate and independent legal entity and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International.').

© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All Rights Reserved.