KPMG
Bedrijven halen onvoldoende rendement uit fusies en overnames
23 november 2004
Ondernemingen slagen er niet in voldoende rendement te halen uit hun
fusies, overnames en joint ventures.
Het gebrek aan rendement wordt met name veroorzaakt doordat het
management vooral oog heeft voor en goede sier wil maken met de
aankondiging van de transactie. De bedrijven besteden na de
aankondiging van de deal in eerste instantie weliswaar aandacht aan de
integratie, maar laten het vervolgens veelal afweten. Willen bedrijven
effectief kunnen opereren in de internationale samenwerkingseconomie
en rendement kunnen halen uit een transactie, dan is een ander soort
leiderschap noodzakelijk, zo blijkt uit onderzoek van KPMG Business
Integration en Universiteit Nyenrode onder bij internationaal
opererende Europese bedrijven.
"Persoonsverheerlijking dient plaats te maken voor leiderschap
gebaseerd op 'trust & control", constateert Hans Bakker, partner bij
KPMG en hoogleraar aan Universiteit Nyenrode. "Bestuurders zullen hun
verantwoordelijkheid moeten nemen voor het optimaliseren van hun
overnames en samenwerkingsverbanden wil de onderneming erin slagen
rendement te halen uit de investeringen. De bedrijven signaleren te
laat dat de bijdrage van acquisities, allianties en joint ventures aan
het bedrijfsresultaat achterblijft en grijpen vervolgens in met
drastische maatregelen. Dit leidt tot onnodig hoge kosten,
kapitaalvernietiging en gemiste opbrengsten. Te vaak blijkt voorts dat
ondernemingen op een volstrekte ad hoc wijze tot ingrijpende
veranderingen besluiten, die nauwelijks blijvend effect sorteren.
Bovendien richten zij zich vooral op financiële kengetallen en te
weinig op klant-, operationele en personeelsaspecten die van grote
invloed zijn op het werkelijk realisren van het gewenste rendement."
Groei door middel van een fusie, overname of samenwerkingsverband
wordt volgens Bakker voor veel bedrijven steeds noodzakelijker, maar
ook lastiger omdat in toenemende mate grensoverschrijdende transacties
nodig zijn. "Het succesvol afronden ervan is ingewikkeld en leidt in
de uitvoering vaak tot ingewikkelde, operationele problemen.
Tegenvallende resultaten en grote afboekingen op goodwill zijn hiervan
veelal het gevolg."
Het onderzoek toont volgens Bakker aan dat veel ondernemingen snel tot
ingrijpende verandering van hun bedrijfsmodel moeten overgaan om te
ontkomen aan verdere achteruitgang en verstarring. Bakker: "Hoewel
veel bedrijven zeggen dat ze een effectief klantgedreven bedrijfsmodel
hebben, wijst de praktijk helaas anders uit. En een dergelijk op
samenwerking gebaseerd bedrijfsmodel is noodzakelijk om de resultaten
te kunnen verbeteren in de komende jaren."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are
members. KPMG International provides no professional services to
clients. Each member firm is a separate and independent legal entity
and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch
member firm of KPMG International.').
© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a
Swiss cooperative. All Rights Reserved.