Persberichten
Consument winkelt kritischer door internet
's-Hertogenbosch - 23-11-2004. Consumenten shoppen duidelijk
kritischer in de binnenstad en zijn beter geïnformeerd over producten
door de invloed van internet. Dit blijkt uit een onderzoek van de
Universiteit Utrecht waarbij gebruik gemaakt werd van het online panel
van Multiscope. In totaal werden 3.218 Nederlanders ondervraagd over
hun online / offline aankoop- en oriëntatiegedrag binnen een breed
scala van branches.
De geïnformeerde e-consument
In het onderzoek wordt een onderscheid gemaakt tussen drie
verschillende groepen internetgebruikers: 'e-shoppers', 'online
searchers' en 'non e-shoppers'. Ongeveer 57% van de e-shoppers en
online searchers oriënteert zich wel eens op internet, alvorens in de
binnenstad te kopen. De overgrote meerderheid daarvan (67%),
oriënteert zich minimaal 1x per kwartaal via internet, alvorens in de
binnenstad te kopen.
Voor aankopen in de binnenstad is het internet, na de binnenstad zelf,
daarmee het belangrijkste oriëntatiemedium. Het is hiermee de invloed
van reclamefolders inmiddels overstegen. Gemiddeld heeft 17% zich
tijdens de laatste drie aankopen in de binnenstad eerst georiënteerd
via internet. Dit online oriëntatiegedrag komt bovenmatig veel voor in
de productcategorieën financieel (80%), erotica (65%), vakantiereizen
(64%) en computerhardware en accessoires (60%).
De prijsbewuste e-consument
Internet maakt consumenten ook veel prijsbewuster. Van de groep
e-shoppers is ruim 60% het eens met de stelling 'doordat ik mij via
internet op producten oriënteer, winkel ik prijsbewuster in de
binnenstad'.
Verdwijnt de winkel?
Het onderzoek gaat ook dieper in op de negatieve gevolgen van online
aankopen voor een aantal branches. Het percentage e-shoppers dat in
bepaalde winkels minder koopt doordat ze via internet kopen ligt
daarbij, afhankelijk van het product, tussen de 1% en de 11%. De
negatieve invloed is het grootst bij CD winkels, boekhandels en
computerzaken. Doe-het-zelf winkels, juweliers en dierenwinkels hebben
het minst te leiden onder de invloed van online aankopen.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat webwinkelen niet alleen
maar ten koste gaat van bestaande winkels, maar ook extra aankopen
genereert.
Cross-over effect
Het minder bekende beeld dat iemand zich eerst in een winkel
oriënteert om vervolgens via internet te bestellen komt ook voor. Ruim
een kwart van de e-shoppers heeft wel eens een product op internet
gekocht waarop men zich eerst in de binnenstad georiënteerd heeft.
Voor 21% van deze groep is dat schering en inslag want zij oriënteren
zich één maal per maand of vaker in de binnenstad om vervolgens hun
slag te slaan op het internet.
Rapportage
Het rapport "Verdwijnt de winkel?" - een onderzoek naar de gevolgen
van online winkelen voor de detailhandel in de binnensteden - is een
uitgave van de sectie Economische Geografie van de Universiteit
Utrecht. Een uitgebreide enquête heeft geresulteerd in een rapport van
ruim 75 bladzijden waarin de relatie tussen online winkelen en
winkelen in de binnenstad grondig is geanalyseerd. De rapportage kost
495 en kan worden besteld via de website van Multiscope. Meer
informatie over de inhoud is te vinden op:
http://www.multiscope.nl/onderzoeksprogramma.phtml
Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996
gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. Het online panel
van Multiscope omvat meer dan 100.000 Nederlanders. Met het online
panel is het mogelijk om landelijk representatief onderzoek uit te
voeren. Meer informatie over het online panel van Multiscope is te
vinden op: http://www.multiscope.nl/panel.phtml
Over de auteurs
Drs. Jesse Weltevreden en dr. Ton van Rietbergen zijn beiden verbonden
aan de sectie Economische Geografie van de Universiteit Utrecht. Deze
rapportage maakt onderdeel uit van het promotieonderzoek van Jesse
Weltevreden naar de invloed van e-commerce op Nederlandse binnensteden
als winkelgebied. In dit onderzoek komen zowel de vraagkant
(consumenten) als de aanbodkant (winkeliers) aan de orde. Meer
informatie over het onderzoek is te vinden op:
http://econ.geog.uu.nl/weltevreden/weltevreden.html
Multiscope