DDB AMSTERDAM

Consumenten grijpen massaal terug op oer-Hollandse merken

Nederlandse consumenten sluiten oer-Hollandse merken, zoals Appelsientje,
Douwe Egberts en Kruidvat, weer massaal in het hart. Dat blijkt uit recent
onderzoek van marketing communicatiebureau DDB Amsterdam. Vooral merken
die voorzien in primaire levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen van de
consument. Luxe goederen en diensten kunnen op weinig waardering rekenen.

'In tijden van economische recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen
mensen terug op tastbare producten van eigen bodem', verklaart directeur
Herberth Samsom van DDB Amsterdam de uitkomsten. Amerikaanse supermerken van weleer hebben hun glans verloren, terwijl lokale voedingsfabrikanten juist op veel steun kunnen rekenen.

Was het baden in weelde eind jaren negentig nog de trend, nu hebben luxemerken het zwaar te verduren. Dure kledingmerken en technologische
snufjes genieten niet langer de voorkeur van consumenten. Merken zoals Diesel,
Calvin Klein en Intel maken een enorme duikeling en hebben het meest te lijden
van de huidige malaise.

Desondanks blijkt uit het onderzoek wel een zekere mate van vertrouwen in
herstel van de diensteneconomie. Banken, verzekeraars en andere dienstverleners boeten aan populariteit in maar hebben nog wel de beste kaarten
om de oer-Hollandse merken van de troon te stoten. Kennelijk zien consumenten
wel kansen voor herstel, maar hebben anti-Amerikanisme, economische recessie
en maatschappelijke onrust nu de meeste invloed op het consumentenvertrouwen.

DDB Amsterdam is onderdeel van Omnicom en behoort daarmee tot het grootste
communicatieconcern in de wereld. Iedere twee jaar doet DDB internationaal
onderzoek naar de consumentenwaardering van merken. In totaal wordt het
onderzoek in 26 landen uitgevoerd onder minimaal 800 respondenten. Per land
worden meer dan 200 merken onderzocht. In Nederland lopen 450 merken mee
in het onderzoek. Het onderzoek heet Brand Magnetism omdat het de magnetische kracht van merken blootlegt.

De lancering van de nieuwe onderzoeksuitkomsten gaat dit jaar voor het eerst
gepaard met de publicatie van het handboek Brand Magnetism. De aantrekkingskracht van merken. Aan de hand van voorbeelden beschrijft het boek
de magnetische werking tussen merken en consumenten.

Noot voor de pers