DDB AMSTERDAM
Consumenten grijpen massaal terug op oer-Hollandse merken
Nederlandse consumenten sluiten oer-Hollandse merken, zoals
Appelsientje,
Douwe Egberts en Kruidvat, weer massaal in het hart. Dat blijkt uit
recent
onderzoek van marketing communicatiebureau DDB Amsterdam. Vooral
merken
die voorzien in primaire levensbehoeften krijgen het grootste
vertrouwen van de
consument. Luxe goederen en diensten kunnen op weinig waardering
rekenen.
'In tijden van economische recessie en maatschappelijke onzekerheid
grijpen
mensen terug op tastbare producten van eigen bodem', verklaart
directeur
Herberth Samsom van DDB Amsterdam de uitkomsten. Amerikaanse
supermerken van weleer hebben hun glans verloren, terwijl lokale
voedingsfabrikanten juist op veel steun kunnen rekenen.
Was het baden in weelde eind jaren negentig nog de trend, nu hebben
luxemerken het zwaar te verduren. Dure kledingmerken en
technologische
snufjes genieten niet langer de voorkeur van consumenten. Merken zoals
Diesel,
Calvin Klein en Intel maken een enorme duikeling en hebben het meest
te lijden
van de huidige malaise.
Desondanks blijkt uit het onderzoek wel een zekere mate van vertrouwen
in
herstel van de diensteneconomie. Banken, verzekeraars en andere
dienstverleners boeten aan populariteit in maar hebben nog wel de
beste kaarten
om de oer-Hollandse merken van de troon te stoten. Kennelijk zien
consumenten
wel kansen voor herstel, maar hebben anti-Amerikanisme, economische
recessie
en maatschappelijke onrust nu de meeste invloed op het
consumentenvertrouwen.
DDB Amsterdam is onderdeel van Omnicom en behoort daarmee tot het
grootste
communicatieconcern in de wereld. Iedere twee jaar doet DDB
internationaal
onderzoek naar de consumentenwaardering van merken. In totaal wordt
het
onderzoek in 26 landen uitgevoerd onder minimaal 800 respondenten. Per
land
worden meer dan 200 merken onderzocht. In Nederland lopen 450 merken
mee
in het onderzoek. Het onderzoek heet Brand Magnetism omdat het de
magnetische kracht van merken blootlegt.
De lancering van de nieuwe onderzoeksuitkomsten gaat dit jaar voor het
eerst
gepaard met de publicatie van het handboek Brand Magnetism. De
aantrekkingskracht van merken. Aan de hand van voorbeelden beschrijft
het boek
de magnetische werking tussen merken en consumenten.
Noot voor de pers