Gemeente Best
22-11-2004
Stand van zaken busbaan
Uitleg wethouder Gondrie gewenst
Stand van zaken busbaan
De laatste weken is het onderwerp "busbaan" meerdere malen in de
publiciteit gekomen. Enerzijds in dit weekblad door ingezonden brieven
van verontruste inwoners. Maar ook via vragen vanuit de gemeenteraad.
Tijdens de bespreking van de begroting twee weken geleden is aan
wethouder Gondrie gevraagd om hierover uitleg te geven. In dit artikel
blikken we kort terug op de acties in het verleden. Daarnaast geeft
wethouder P. Gondrie aan hoe het nu verder gaat.
Waarom nu nog geen bus?
Om tot ontwikkeling van een Vinex-locatie te kunnen komen werd vanuit
het Rijk de opname van een openbaar vervoervoorziening als
randvoorwaarde gesteld. "Ten tijde van de ontwikkeling van de
vinex-wijken Heuveleind en Heivelden kon de gemeente ervan uit gaan
dat er verbindingen met het openbaar vervoer zouden komen. Op basis
hiervan heeft de gemeente de busbaan aangelegd", aldus wethouder
Gondrie. In de eerste helft van 2003 heeft er vervolgens een proef
plaatsgevonden met een buslijn die een vaste route in Best reed. Het
aantal reizigers viel echter tegen. Deze lage bezettingsgraad was voor
het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) mede aanleiding om in
haar algemeen beleidsplan voor het openbaar vervoer in de regio
Zuidoost-Brabant ("ORION II") géén busverbinding in Heuveleind en
Heivelden op te nemen. Een reactie vanuit de gemeenteraad waarin werd
aangedrongen op het realiseren van een busverbinding door en naar
beide wijken heeft hieraan niets veranderd.
Mogelijkheden
Wat gebeurt er nu met de busbaan? Volgens wethouder Gondrie heeft de
gemeente twee opties. "Of de busbaan openstellen voor alle verkeer, of
als gemeente een flinke tast in de buidel doen en de kosten zelf voor
onze rekening nemen." Beide opties hebben voor- en nadelen. In de
eerste situatie kan de gemeente wellicht een aantal
planschadeverzoeken van aanwonenden tegemoet zien. Om de mogelijke
risico's in kaart te brengen is een extern bureau ingeschakeld.
Voordelen zijn de bereikbaarheid van Winkelcentrum Heivelden en een
mogelijke afname van sluipverkeer in de wijk.
Wanneer er wel één of meerdere bussen gaan rijden, wat betekent dit
dan? Die vraag heeft de gemeenteraad in een motie aan de wethouder
gesteld. Wethouder Gondrie heeft toegezegd om samen met
vervoersbedrijf BBA de mogelijkheden op een rijtje te zetten. "Ik heb
de gemeenteraad er wel meteen op gewezen dat dit de gemeente geld gaat
kosten. Hiermee is in de begroting géén rekening gehouden. Dit zou
consequenties kunnen hebben voor gemeentelijke belastingen en dus de
lasten van de inwoners". De gemeente is inmiddels met de BBA in
overleg. De gemeente heeft aangedrongen op de variant om de bestaande
buslijnen een langere route te laten rijden, waarbij ook Heivelden
wordt meegenomen. Het is de bedoeling dat zowel het overleg met de BBA
als het rapport over de mogelijke planschaderisico's in het eerste
kwartaal van 2005 afgerond zijn. Beiden worden aan de raad aangeboden.
Aan de hand hiervan moet de raad een besluit nemen.
foto verlaten busbaan
De busbaan ligt er nu nog verlaten bij. (Foto: Corrie Senkeldam)