Gemeente Best
22-11-2004
Gemeente klaar voor uitvoering Wet kinderopvang
Gemeente klaar voor uitvoering Wet kinderopvang
De nieuwe wet kinderopvang is per 1 november grotendeels in werking
getreden. Dit betekent dat ouders, werkgevers, rijksoverheid en
gemeenten vanaf nu gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het dragen
van de kosten van kinderopvang.
Bekostiging
In het algemeen gaat de bekostiging als volgt: ouders vragen een
bijdrage aan de werkgever en een inkomensafhankelijke bijdrage van het
Rijk via de Belastingdienst. Het restant betalen de ouders zelf,
afhankelijk van de hoogte van het inkomen.
Echter ook enkele groepen ouders die geen werkgever hebben, is soms
kinderopvang noodzakelijk. Dat kan het geval zijn wanneer iemand bezig
is met een zogenaamd reïntegratietraject of inburgering, een opleiding
volgt, staat ingeschreven als werkzoekende, enzovoort. Voor deze
groepen - staan in de wet genoemd - neemt de gemeente of de
uitkeringsinstantie dan de werkgeversbijdrage voor haar rekening.
Taken gemeente
Voor het uitvoeren van de wettelijke taken op dit gebied heeft de
gemeente een aantal maatregelen genomen. Ouders kunnen bij de afdeling
Sociale Zaken informatie krijgen of ze voor een gemeentelijke bijdrage
in aanmerking komen. Is dat het geval, dan moeten ze een
aanvraagformulier invullen. De ouders moeten ook zelf de kinderopvang
regelen met een kindercentrum en een offerte van de kosten opvragen.
Daarbij moet het gaan om geregistreerde kinderopvang. Die gegevens
worden bij het aanvraagformulier gevoegd en de aanvraag wordt
ingediend bij Sociale Zaken. Na toekenning van de gemeentelijke
bijdrage kan de ouder een aanvraag indienen bij de Belastingdienst.
Van de bijdrage van de gemeente en de Belastingdienst betaalt de ouder
vervolgens zelf elke maand de rekening van het kindercentrum.
Behalve voor het toekennen van de bijdrage aan de ouders is de
gemeente ook verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van de
kinderopvang. Daarvoor is onder andere geregeld dat kindercentra in
het gemeentelijke register moeten zijn opgenomen. Of dat het geval is
kunt u vinden op de website van de gemeente.
Verder heeft de gemeente een medewerker van de GGD aangewezen als
toezichthouder. Hij voert regelmatig inspecties uit op basis van
landelijk vastgestelde kwaliteitseisen. Op grond van de GGD-inspecties
kan de gemeente zonodig aanwijzingen geven voor het verbeteren van de
kwaliteit, zoals hygiëne, opleiding leidsters, enzovoort.
Meer informatie
Voor informatie over een gemeentelijke bijdrage kunt u contact opnemen
met de afdeling Sociale Zaken, informatiebalie telefoon:360331. Heeft
u al een vaste contactpersoon bij de afdeling Sociale Zaken ? Neemt u
dan contact op met hem of haar. Raadpleeg zijn/haar kaartje voor de
werktijden en het telefoonnummer.
Wilt u meer informatie over het register? Neemt u dan contact op met
de afdeling Welzijn, mevrouw
S. Dammers, telefoon: 360478 (bereikbaar op maandag en donderdag).
Op de volgende websites vindt u ook informatie:
www.wetkinderopvang.nl
www.szw.nl
www.belastingdienst.nl