Ingezonden persbericht


Muziek Theater Lantaren/Venster

di 23 nov, 20:30, E 9,95 / E 7,95 (gratis met L/V-passe-partout) studenten conservatorium E 5,00

Rotterdamse Tegentonen met:
-Yannis Kyriakides (Cyprus/NL)
"The Buffer Zone", multimediale productie over Cyprus i.s.m Huis aan de Werf en V.A.M.P. -Duo Bobby Previte (slagwerk, elektronica) / Elliot Sharp (diverse instrumenten, elektronica)

Na de geslaagde, soms schokkende Tegentonen-avonden in september (Kamagurka & de Venetian Snares) en oktober (Frederic Rzewski & Chicago Underground Trio) wordt er in november vervolgd met een opnieuw uiterst divers dubbelconcert.

De Berlijnse muur is ontmanteld en in Israël wordt er hard gewerkt aan een nieuwe muur. Ook op Cyprus worden het Griekse en Turkse deel van de bevolking gescheiden door een muur, de Buffer Zone, die al decennia lang door de VN wordt bewaakt. De componist Yannis Kyriakides is geboren op Cyprus. Hij geeft zijn persoonlijke en muzikale visie op deze onnatuurlijke scheidslijnen. Net als in de werkelijkheid worden zowel toneelvlak als publieksruimte in tweeën gesplitst. Twee videoschermen markeren de scheidslijn. Een zanger bewaakt de grens. Een cellist en een pianist, elk aan een kant van de zone, spelen een duet met elkaar. Yannis Kyriakides is in 1969 geboren op Cyprus en emigreerde met zijn hele familie naar Engeland. Aangetrokken door de muziek van Louis Andriessen besloot Kyriakides naar Nederland te verhuizen en woont en werkt nu in Amsterdam als componist en muzikant. In zijn composities is hij op zoek naar nieuwe vormen en verschillende media. In 2000 heeft hij de Gaudeaumus Compositieprijs gewonnen voor zijn conSPIracy cantata.

Concept, compositie en elektronica: Yannis Kyriakides. Regie, choreografie: Andre Gingras. Video: HC Gilje. Stem: Tido Visser. Piano: Marc Reichow. Cello: Nikos Veliotis. Techniek: Marko Ciciliani. Productie: Huis a/d Werf.

Het is een tamelijk onbekend feit dat meesterdrummer Bobby Previte en multi-instrumentalist Elliot Sharp elkaar kennen van hun studie aan het Conservatorium van Buffalo, waar niet de eersten de besten als John Cage, Morton Feldman, Lejaren Hiller en trombonist Roswell Rudd de dienst uitmaakten, en daar ook al een duo formeerden. Hoewel beide heren bepaald niet meer piep zijn, maar zeker ook niet middelbaar, kunnen ze zich dientengevolge laten voorstaan op een creatieve samenwerking, die maar liefst 30 jaar omspant.

Bobby Previte wordt door de Village Voice omschreven als " a serious composer with the heart of a roadhouse rocker", die zich in 1979 in New York vestigde en aldaar zelfs de New Yorkse avant-garde de stuipen op het lijf joeg met de Fibonacci-hardcore van Carbon, het niets en niemand ontziende trio van geestverwant Sharp. Diverse samenwerkingen volgden met dezulken als John Adams, John Zorn en Greg Osby, hetgeen Previte tot een van de belangrijkste smaakmakers van de New Yorkse down town-scene maakte. Previte bracht het zelfs tot een rol als archetypische jazzdrummer in Robert Altman's Short Cuts, waarbij het feit dat hij zijn avantgardistische inborst camoufleert met het uiterlijk van een jaren vijftig West Coast-drummer, geen onbelangrijke rol gespeeld zal hebben.

Met de fractal-hard core van zijn ensemble Carbon werd Elliot Sharp één van de gangmakers in de New Yorkse avant-garde van de jaren tachtig, samen met vrienden en geestverwanten als John Zorn, Marc Ribot en John Lurie. Heden ten dage is Sharp in ietwat rustiger vaarwater terecht gekomen, hetgeen hem in de gelegenheid stelt zijn obsessie met chaos-wiskunde en evenzeer mathematisch geïnspireerde componisten als Xenakis en Babbitt nog verder te verdiepen in zijn composities, zijn hang naar vreemde stemmingen en het bouwen van nieuwe instrumenten nog meer bot te vieren, om nog maar te zwijgen over zijn niet aflatende streven steeds meer instrumenten te bespelen. Inmiddels bespeelt Sharp de elektrische gitaar, klarinet, basklarinet, sopraansax, altsax, diverse elektronica en uiteraard zijn eigen, zelfgebouwde instrumenten. Wat er ook over deze avond te zeggen valt, vervelend of saai zal het bepaald niet worden. De thuisblijvers hebben ongelijk, maar dat hebben ze feitelijk altijd.

Actuele muziek in Lantaren/Venster, Rotterdam

December

Woensdag 1 december

Lantaren 1, 20.30 uur
7,5/5,5 euro

Maarten Altena Ensemble met America Disconnected

met nieuw werk van Alvin Curran en Robert Ashley , o.l.v. Ashley in eigen persoon

Zaterdag 4 december

Lantaren 1, 20.30 uur

7,5/5,5 euro

Vita Nova,

kameropera van Calliope Tsoupaki (muziek) en Berend Strik (vormgeving)

met o.a. Ayelet Harpaz (vocalen) en eigentijds barok-ensemble

I.s.m. VAMP

Zaterdag 11 december

Lantaren 1, 20.30 uur
9,95/7,95 euro
25 Proms in Lantaren/Venster, deel 2
Asko Ensemble o.l.v. Oliver Knussen (in eigen persoon) met composities van Anton Webern, René Mense en m.n. Elliott Carter

Woensdag 15 december

Lantaren 1, 20.30 uur
7,5/5,5 euro
De Rotterdamse School, deel 4: Loud music, silent film Nieuwe composities voor zwijgende film
van Florian Maier, Felipe Perez-Santiago, Marc Verhoeven en Felipe Waller

Woensdag 22 december
Lantaren 1, 20.30 uur
7,5/5,5 euro

De Watertoren met Een Vuurgloed

m.m.v. Laurens de Boer (piano), Martijn Krijnen (slagwerk) en Claudia de Clercq (sopraan)

Nieuw werk van o.a. Andrikopoulos, De Boer, Manneke, Maier, Sandbrink, Skoglund en van Wijck

Hans Merts
Publiciteit muziek Theater Lantaren/Venster
merts@lantaren-venster.nl mailto:merts@lantaren-venster.nl> 010-2772266