Nationale Bank van België
2004-11-23
PerscommuniquÉ
Economisch belang van de Port Autonome de Liège1 - verslag 2002 www.nbb.be
Een eerste studie over het economische belang van de Autonome Haven van Luik (AHL), de tweede
binnenhaven van Europa, werd door de Nationale Bank van België gepubliceerd in 2003. In deze tweede
editie, met betrekking tot het jaar 2002, werd de methodologie ingrijpend gewijzigd teneinde de indirecte
effecten van de activiteit in het Luikse havencomplex op de nationale economie in te schatten. Op die
manier kan het economische belang ervan nog beter worden ingeschat.
Net als voorheen, wordt de bijdrage van de haven aan de nationale economie over de periode 1997-2002
berekend op basis van de toegevoegde waarde (TW), de bezoldigde tewerkstelling en de investeringen.
Ook de sociale balans en de financiële resultaten van de betrokken sectoren worden voorgesteld.
Het verkeer via de waterweg in de AHL is in de loop van de hele onderzochte periode continu gestegen.
2002 werd gekenmerkt door een groei van 7 pct. van dit goederenverkeer in de zevenentwintig openbare
havens die de AHL rijk is en bereikte 14,4 miljoen ton.
Ondanks deze eerder positieve evolutie voor het verkeer te water in de Luikse havens liepen de TW en de
werkgelegenheid in 2002 terug met respectievelijk 4 en 7,7 pct., indirecte effecten inbegrepen.
De directe TW is tussen 1997 en 2002, in lopende prijzen, met gemiddeld 1 pct. per jaar gedaald. 2002
wordt gekenmerkt door een daling met 3,3 pct. van de TW van de ondernemingen van het Luikse
havencomplex. Ook al deed de indirecte TW het beter, toch was de evolutie ervan niet in staat om de
tendens om te keren, want de totale TW - directe en indirecte effecten samen - steeg gemiddeld met
0,9 pct. per jaar over die periode, terwijl het niveau van de binnenlandse productieprijzen gemiddeld met
1,8 pct. per jaar toenam. Tegen constante prijzen ging de totale TW dus achteruit. De totale TW voor 2002
bedroeg 2,1 miljard euro, waarvan 1,1 miljard euro alleen al voor de ondernemingen gelegen in het
havencomplex.
De directe bezoldigde werkgelegenheid in de AHL vertoont een jaarlijkse gemiddelde achteruitgang van
2,6 pct. sinds 1997. Deze werkgelegenheid bedroeg in 2002 zo'n 12.743 voltijdse equivalenten (VTE), of
een daling met 8,5 pct. ten opzichte van 2001. De lopende herstructureringen in de metaalverwerkende
nijverheid zijn daar niet vreemd aan. De indirecte werkgelegenheid daarentegen kende een gemiddelde
groei van 2,5 pct. per jaar over de beschouwde periode, genoeg om het verlies aan arbeidskrachten in het
Luikse havencomplex te compenseren. De totale werkgelegenheid bedroeg in 2002 dan ook 27.234 VTE,
of ongeveer hetzelfde peil als dat van 1997.
Van 1999 tot 2001 heeft de AHL een enorme toename van private investeringen gekend, met name in de
bouwsector. Als we de periode 1997-2002 in haar geheel bekijken, namen de investeringen, uitgedrukt in
lopende prijzen, echter met gemiddeld 4,1 pct. per jaar af. Ten opzichte van 2001, het jaar waarin CBR
Cementbedrijven haar droge-wegoven moderniseerde, vertoonde 2002 een uitgesproken daling van de
investeringen (50,1 pct.), tot 142,1 miljoen euro.
Bewust van de uitdagingen waarmee de Luikse havenregio geconfronteerd wordt - onder andere de
reconversie van de ruimte die vrijkomt door de afbouw van de hoogovens van Arcelor - zetten het Waalse
Gewest en de Autonome Haven van Luik hun inspanningen verder om het gebruik van de waterweg aan te
moedigen. De AHL staat sterk dankzij zijn ideale geografische ligging met betrekking tot de vestiging van
distributiecentra en multimodale verbindingen, en zal zijn aanbod blijvend moeten richten naar logistieke
activiteiten met een hoge toegevoegde waarde.
1 Hierna Autonome Haven van Luik genaamd.
Communicatie de Berlaimontlaan 14 tel. + 32 2 221 46 28 BTW BE 203 201 340
Nationale Bank van België n.v. BE-1000 BRUSSEL www.nbb.be