Reiziger gaat erop vooruit bij aanbesteding busvervoer IJsselmond
Vervoerbedrijf Connexxion heeft de Europese aanbesteding van het
busvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel/Oostelijk Flevoland
(IJsselmond) gewonnen. Hierdoor mag Connexxion als enige vanaf 4
september 2005 het openbaar vervoer in dit gebied verzorgen. Het gaat
om een periode van 6 jaar. Dit is winst voor de reizigers omdat
Connexxion 12,5% meer ritten biedt dan in de bestaande dienstregeling.
Dit wordt mogelijk omdat Connexxion hoopt een groei in het aantal
reizigers te realiseren van 20%.
De extra ritten worden vooral geboden op de trajecten
Lelystad-Dronten-Zwolle en Emmeloord-Zwolle. Het aantal ritten op de
huidige interliner Lelystad-Zwolle wordt als voorloper van de
toekomstige Hanze(spoor)lijn, verdubbeld terwijl op de verbinding
Emmeloord-Zwolle een nieuwe hoogwaardige buslijn via de N50 komt. Op
beide zogenaamde "Hanzeliners" worden nieuwe luxe bussen ingezet en
alle haltes op deze lijn worden voorzien van koffieautomaten en
informatiepanelen, waarop de aankomsttijd van de bus wordt vermeld.
Ook op alle andere lijnen worden belangrijke verbeteringen met
betrekking tot het reiscomfort, de toegankelijkheid en de sociale
veiligheid toegepast. Zo worden overal nieuwe, goed toegankelijke,
lagevloerbussen ingezet, voorzien van airconditioning, een automatisch
halte-omroepsysteem en digitale informatieschermen, waarop de
eerstvolgende halte en overige informatie wordt weergegeven.
De sociale veiligheid wordt verhoogd door ondermeer de inzet van 8
medewerkers Veiligheid, Informatie en Controle, camera's in alle
bussen en het op enkele tientallen haltes aanbrengen van haltestop- en
haltenoodknoppen. Connexxion voert rond de start van het vervoer een
uitgebreide promotiecampagne en past dan uitgekiende tariefacties toe.
Gedeputeerden Klaasen van Overijssel en De Raad van Flevoland zijn
uitermate tevreden met het aanbestedingsresultaat. Klaasen: " Een
prachtige opsteker voor het Openbaar Vervoer dat al geruime tijd te
maken heeft met rijksbezuinigingen, waardoor steeds meer ritten in de
dienstregeling komen te vervallen. Weliswaar keren de, met name in de
avonduren en weekeinden, geschrapte (onrendabele) ritten in de meeste
gevallen niet terug, maar daar hebben we inmiddels een alternatief
systeem voor ontwikkeld in de vorm van de regiotaxi. Het is duidelijk
dat het busvervoer, met name op de belangrijkste verbindingen, verder
ontwikkeld moet worden om in de toekomst minder afhankelijk te zijn
van de ieder jaar dalende rijksbijdrage. Connexxion heeft dat heel
goed gezien en we vertrouwen erop dat ze de plannen ook waar kunnen
gaan maken". Volgens De Raad ondervindt vooral de reiziger voordeel
van deze aanbesteding.
De Raad: "Naast een groter aanbod op belangrijke routes, wordt het
reizen met het openbaar vervoer ook een stuk comfortabeler". Ik heb er
dan ook het volste vertrouwen in dat Connexxion de geplande
reizigersgroei realiseert". De komende weken voeren de beide
provincies en Connexxion gesprekken over de exacte invulling van de
concessie.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel