Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
23 november 2004
Sponsoring goed doel: imago bedrijf in de lift
Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat een bedrijf dat een goed
doel sponsort, een merk is waarmee je gezien mag worden. Tweevijfde
denkt daarnaast positiever over dat bedrijf. Het effect op het imago
van het goede doel zelf is veel minder groot, zo blijkt uit een recent
onderzoek van TNS NIPO onder 1.261 Nederlanders van 18 jaar en ouder
en onder 538 bedrijven in Nederland.
Vrijwel alle ondervraagde Nederlanders en professionals (managers in
marketing, PR en verkoop, bedrijfseigenaren en directeuren) zijn
bekend met het feit dat steeds meer bedrijven goede doelen steunen en
vinden dat een positief fenomeen. Driekwart (75%) van de professionals
is ervan overtuigd dat een dergelijke vorm van sponsoring bijdraagt
aan de naamsbekendheid en het imago van het bedrijf. Dit blijkt ook
uit de antwoorden van het Nederlands publiek: 48 procent vindt het
daardoor "een merk waarmee je gezien mag worden" en 41 procent geeft
aan positiever te denken over een bedrijf dat een goed doel steunt.
Het effect op het imago van de goede doelen zelf is veel minder groot.
Enerzijds vindt ongeveer een kwart van de Nederlanders dat een
gesponsord goed doel betrouwbaarder is (24%) en gaat men positiever
over zo'n goed doel denken (25%). Anderzijds is tien procent van
mening dat het goede doel zijn zelfstandigheid op die manier verliest
en vindt veertien procent dat het dan wel geld genoeg heeft en geen
donaties meer nodig heeft.
Meer dan de helft van de ondervraagde professionals geeft aan dat het
bedrijf waarbij zij werkzaam zijn één of meer goede doelen steunt. Het
gaat dan vooral om goede doelen op het gebied van gezondheid/ ziektes
en (lokale) sportverenigingen. De steun vindt vooral plaats door het
geven van geld, producten of diensten. Gezamenlijke acties,
kennisoverdracht en vrijwilligerswerk komen (nog) veel minder vaak
voor.
Zowel het Nederlands publiek als de professionals prefereren
samenwerking van "logische" combinaties, zoals een
babyvoedingproducent met een organisatie voor hulp aan kinderen of een
landbouwbedrijf met een ontwikkelingshulporganisatie. Uit den boze is
de combinatie sigarettenfabrikant met een organisatie tegen ziektes,
zo vindt de ruime meerderheid van de Nederlanders en de professionals.
---
1 | Oordeel van Nederlanders over steunen van goede doelen door een
bedrijf
---
% mee eens
Doordat bedrijf X een goed doel steunt...
... denk ik dat dit bedrijf wat te verbergen heeft 6
... vind ik dit een merk waar je mee gezien mag worden 48
... denk ik dat dit bedrijf veel te hoge prijzen vraagt 18
... ben ik veel positiever over dit bedrijf gaan denken 41
Doordat doel X door een bedrijf gesteund wordt...
... denk ik dat dit goede doel zijn zelfstandigheid verliest 10
... ben ik dit goede doel betrouwbaarder gaan vinden 24
... denk ik dat dit goede doel geld genoeg heeft 14
... ben ik veel positiever over dit goede doel gaan denken 25
Bron: TNS NIPO, 2004
---
B8112 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft in week 39 van 2004
plaatsgevonden. Hierbij zijn 1.261 Nederlanders van 18 jaar en ouder
en 538 professionals uit het bedrijfsleven ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Elisabeth Duijser (tel:
020 522 54 89).
TNS NIPO